ACUM:
21.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.30 Interpreții Festivalului Enescu 2019 (R) Marile nume invitate, în înregistrări de referință.
Apoi: 0.00 Interpreții Festivalului Enescu 2019 (R)

Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor anterioare: 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Andris Nelsons și Orchestra Gewandhaus din Leipzig - Simfoniile a VI-a și a IX-a de Bruckner

Bookmark and Share

În primă audiție românească, primul disc de pe un album lansat pe 3 mai 2019 la casa Deutsche Grammophon: este continuarea integralei simfoniilor de Bruckner, în interpretarea Orchestrei Gewandhaus din Leipzig, condusă de Andris Nelsons. Pe 17 iunie vom asculta Simfonia a VI-a, pe 24 iunie, Simfonia a IX-a de Bruckner.

Andris Nelsons a inaugurat seria Bruckner în anul 2017 cu Simfonia a III-a; au urmat simfoniile a IV-a și a VII-a în 2018. Pe toate aceste trei discuri, opusurile lui Bruckner sunt completate de partituri wagneriene: este o regulă pe care Nelsons o păstrează și pentru al patrulea album din serie, care propune Idila Siegfried de Richard Wagner. Sigur, alegerea lui Wagner nu este întâmplătoare, pentru că Leipzig, orașul-reședință pentru Orchestra Gewandhaus este și locul unde s-a născut și s-a format Wagner. Primul opus al compozitorului Richard Wagner, o simfonie în Do major, a fost interpretat în 1833 de Orchestra Gewandhaus.

Andris Nelsons, care din 2018 a preluat funcția de capelmaistru al acestei celebre orchestre germane, Gewandhaus din Leipzig, a ales pentru primul său proiect discografic cu acest ansamblu compozitori-reper pentru istoria orchestrei care a aniversat anul trecut 275 ani de istorie.

Idila Siegfried a fost înregistrată într-un concert live din 9 decembrie 2018.

Centrul de interes al primului disc este, bineînțeles, Simfonia a VI-a de Bruckner.

Este aproape uimitor cum un dirijor de 40 ani reușește să fie în același timp director a două dintre cele mai importante orchestre de dincolo și de dincoace de ocean: Orchestra Simfonică din Boston și Orchestra Gewandhaus din Leipzig și să prezinte, tot în același timp, două proiecte discografice atât de ambițioase, cum sunt integralele simfoniilor de Șostakovici și Bruckner. Să ne reamintim că toate 3 dintre cele 4 discuri apărute din integrala Șostakovici cu Orchestra Simfonică din Boston au primit premii Grammy - o adevărată performanță.

Sigur, Nelsons lucrează cu orchestre de foarte mare calibru. Orchestra Gewandhaus are în spate o istorie de 275 ani, iar calitatea partidelor de suflători și de coarde sunt binecunoscute. Însă unei calități tehnice, Andris Nelsons aduce viziune în exprimarea artistică: nu poți să nu fi impresionat, în Simfonia a VI-a de arcurile de crescendo care erup literalmente pe momentele de climax. Nelsons abordează în mod voit tempo-uri moderato care îi permit să-și construiască un discurs foarte bine articulat, inteligent construit și care iluminează și cele mai mici detalii din partitura bruckneriană.

Simfonia a VI-a de Anton Bruckner, compusă între anii 1879 și 1881, și o magistrală versiune, semnată de Orchestra Gewandhaus din Leipzig, dirijor Andris Nelsons.

***********************

Pe al doilea disc al albumului regăsim preludiul actului I din opera Parsifal de Wagner și Simfonia a IX-a de Bruckner.

Sunt înregistrări realizate la Gewandhaus pe 22 decembrie 2018, de către una dintre cele mai bune orchestre ale Germaniei, cu o respectabilă istorie de peste 275 ani și unul dintre marii dirijori ai momentului, letonul Andris Nelsons. Să fii dirijorul principal al uneia dintre cele mai reprezentative orchestre americane, cea din Boston, dar în același timp, și capelmaistru al venerabilei orchestre Gewandhaus, la doar 40 ani, este un lucru ieșit din comun. Dar Nelsons nu s-a oprit doar aici; în 2016 a bătut record după record când a semnat un contract din care reiese că va înregistra în anii următori integrala simfoniilor de Șostakovici cu Orchestra Simfonică din Boston, integrala simfoniilor de Bruckner cu Gewandhaus din Leipzig și integrala simfoniilor de Beethoven, cu Orchestra Filarmonicii din Viena. Nici Herbert von Karajan, cunoscut drept un campion al înregistrărilor, nu semnase vreodată un asemenea contract cu trei proiecte, într-o singură zi!

Fără îndoială, Andris Nelsons este un dirijor carismatic, îndrăgit și de orchestrele cu care lucrează, dar și de public. Un dirijor nu doar foarte talentat, ci și foarte inteligent, care-și construiește proiectele cu atenție și dedicare: așa se explică cele trei premii Grammy obținute pentru proiectul Șostakovici - al patrulea disc din serie a apărut la începutul lui 2019, deci nu a avut încă șansa să ia un Grammy, însă timpul nu e pierdut.

La fel de inteligent este construit și proiectul Bruckner cu Orchestra Gewandhaus: Bruckner și Wagner, pentru că pe fiecare dintre cele patru discuri deja apărute regăsim alături de o simfonie de Bruckner și o lucrare de Wagner; așa cum se știe, Wagner fiind alături de Bach, unul dintre compozitorii emblemă pentru orașul Leipzig.

Integrala simfoniilor de Bruckner - un proiect ambițios al dirijorului Andris Nelsons, alături de Gewandhaus, orchestra al cărei capelmaistru a fost numit începând din februarie 2018, cu un contract care se întinde pe următoarele 5 stagiuni. De ce tocmai Bruckner? Poate că o integrală Bruckner este cu adevărat un proiect ambițios pentru o casă de discuri, dar și pentru o orchestră, în contemporaneitate. Doar o interpretare excepțională, cu o viziune dirijorală vizionară, poate să mai facă să se vândă acest repertoriu văzut de mulți, pe nedrept aș spune, drept dificil. În plus, Bruckner a avut legături cu strânse cu Orchestra Gewandhaus: simfonia sa a șaptea a fost interpretată în premieră de acest ansamblu, în 1884, și a fost unul dintre cele mai mari succese trăite de Bruckner în viața sa de compozitor.

Cronicarii internaționali s-au referit la versiunea lui Andris Nelsons pentru Simfonia a IX-a de Bruckner pe care o vom asculta în continuare drept una dintre cele ma bune variante de la începutul secolului XXI. Nelsons mizează pe majestuozitatea acestei partituri și construiește linii care nu pot fi defini decât ca impresionante. Evident, calitatea muzicienilor de la instrumentele de suflat, mai ales a cele de alamă, precum și a violoniștilor din orchestră, este un alt avantaj major. Probabil că Nelsons a avut în minte și dedicația făcută lucrării de Bruckner însuși. În pragul dispariției sale fizice, Bruckner a dedicat partitura "iubitului său Dumnezeu" - partea a patra și ultima a rămas nefinalizată, Bruckner stinzându-se din viață pe 11 octombrie 1896 în timp ce lucra la această partitură, care, ca și alte ale sale, a cunoscut numeroase versiuni revizuite.

Prea puțin s-a păstrat din schițele lui Bruckner la partea a patra; așa că această lucrare se cântă astăzi cu trei părți: două lente, încadrând un scherzo energic. Este ceea ce veți auzi în următoarele 60 minute la Radio România Muzical - o muzică vizionară, anunțând finalul romantismului și zorii modernității, admirabil interpretată de Orchestra Gewandhaus din Leipzig, condusă de Andris Nelsons.

Cristina Comandașu