ACUM:
16.00
În universul muzicii
Personalități ale culturii românești despre muzică
Urmează: 17.25 Promo Informații despre evenimentele partenerilor noștri.
Apoi: 17.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Trei răspunsuri despre tine Înapoi la: Emisiuni

Dialog cu soprana Mirella Bunoaica

Bookmark and Share
Publicat: Marți, 18 Februarie 2020 , ora 8.45

Tu ai studiat inițial vioară, pe toată perioada școlii, adică 12 ani, înainte să descoperi că drumul tău este ușor diferit. Cum ai ajuns însă să faci muzică?

Nu-mi imaginam nimic altceva decât să cânt cu vocea. Părinții m-au dus la școala de muzică, am dat examen și am început prin studiul viorii. M-au pus să aleg un instrument cu toate că eu susțineam să cânt vocal, dar nu era posibil în momentul acela. În paralel, am început să cânt vocal în corurile de copii. M-a descoperit profesorul meu de cor.


Practic, tu ai știut dintotdeauna că asta vrei să faci, să cânți!

Da, am știut dintotdeauna.


Și, de fapt, când ai început orele de canto?

Orele de canto le-am început încă din liceu. Aveam 17 ani, eram în clasa a XI-a. Eram fascinată de Festivalul de muzică de lied de aici, din Slobozia, "Ionel Perlea". Mergeam des acolo, în fiecare an și ascultam cântăreții, concurenții... așa am intrat în legătură cu profesorii de canto, am ajuns să fac meditații la București și, mai departe, am ajuns la facultate. Doamna Bianca Manoleanu mi-a fost și mentor și primul profesor care mi-a pus bazele, temelia mea vocală, tehnica... Și, mai departe, m-a șlefuit doamna Maria Slătinaru Nistor la facultate. Așa am ajuns să devin cântăreață de operă, să-mi dau seama că acesta este visul meu și această cale o aleg mai departe pentru profesia mea.


Ai studiat canto nu numai la București, ci și la Salzburg mai târziu, la Mozarteum, cu Horiana Brănișteanu. Au fost două întâlniri importante pentru dezvoltarea ta, presupun. Te sfătuiești în continuare cu una sau cu amândouă dintre cele două foste profesoare sau ai alți îndrumători acum?

De-a lungul studiului meu vocal am avut mai mulți profesori; mi-au apărut în cale și fiecare m-a ghidat cum a știut mai bine, iar eu am cules tot ce am crezut eu că este mai bun pentru tehnica mea vocală, pentru personalitatea mea scenică, pentru că acești profesori m-au și instruit în arta actoricească. Am ajuns la Studioul de operă din Germania, din Munchen... și acolo am avut profesori. Am avut și masterclassuri: aici, în România, cu doamna Mariana Nicolesco, în Germania cu Margreet Honig. Și (... ....) mi-a dat niște sfaturi fantastice.


Mirella, tu ai cântat deja și jucat, interpretat pe scenă roluri importante. Ai amintit deja, cred, Mimi, Amina, Nanetta, Pamina... ai fost și o Violetta Valery foarte apreciată. Ce te vezi cântând în continuare?

Momentan, rămân la același repertoriu, la belcanto, pentru că fiind soprană de coloratură acutele nu mi s-au schimbat, vocea doar s-a mai rotunjit puțin, s-a mai luminat. Câteva momente foarte importante din viața mea artistică de până acum au fost proiectele din Savonlinna, Finlanda, unde am interpretat Răpirea din Serai, rolul Konstanze și La Traviata, tot în Savonlinna, în 2015. Acestea au fost dirijate de Lawrence Foster (La Traviata) și Kristoph ... (Răpirea din Serai). Un alt moment foarte important din viața mea artistică este cel de la opera din Zurich, unde am interpretat rolul Nanetta în Falstaff împreună cu Bryn Terfel, dirijată de Fabio Luisi. Acum aproximativ doi ani, am cântat aici, în România, la Tg. Mureș, într-o premieră națională Amina La Sonnambula, dirijată de Cristian Sandu. Cu ani în urmă, chiar la începutul carierei mele, am avut onoarea de a-l întâlni pe Jose Careras și de a cânta în duet cu acest mare tenor (... ... .... ). În 2019, mi s-a acordat Placheta de onoare în cadrul Proiectului "10 pentru Ialomița", pentru performanța mea artistică. Pentru mine este un premiu important...


Pentru că vine de acasă...

Orașul în care m-am născut.


Tu ești în continuare solistă a Operei din Stuttgart?

Contractul meu s-a încheiat în urmă cu aproximativ doi ani, în 2018. Am colaborat cinci ani cu Opera din Stuttgart, în care am cântat multe roluri principale - Amina, Mimi, Elvira și multe alte roluri... și Pamina chiar... a fost pentru mine ca o casă a mea. M-au exact de pe băncile facultății. Acolo am crescut.


În ce măsură ai avut libertatea de a-ți alege rolurile cântate acolo, la Stuttgart?

Totul s-a discutat, m-au întrebat ce cred că mi se potrivește pentru vocea mea. De asemenea, a avut un rol important și impresarul meu. Nu am primit roluri care nu s-au potrivit pentru vocea mea. Din punctul acesta de vedere, am primit cele mai bune roluri. Am fost norocoasă. M-am înțeles foarte bine, am făcut echipă bună pe toată această perioadă.


Și acum, ești liber-profesionistă, cum s-ar zice, sau ești angajată a unei alte instituții?

Momentan sunt liber-profesionist. Accept diverse proiecte. Acum am două roluri în viață: acela de artist liric și de mămică, mai nou.


Chiar voiam să te întreb, pentru că știu că ești de curând și mamă, și asta imlică nu numai schimbări la nivel emoțional, ci și schimbări de gestionare a timpului și, de foarte multe ori, și schimbări la nivelul vocii. Cum te-a schimbat pe tine maternitatea?

Rolul de mămică este un rol nou în aventura vieții mele. Desigur că nu este ușor să fii în același timp artist liric și proaspăt mămică. Sunt două meserii diferite și grele. Copilul mă încarcă cu o forță mare, supremă, iar cântatul de asemenea îmi dă o stare de bine, fiind satisfacția muncii mele și a darului cu care am fost înzestrată.


Am văzut că merge chiar la repetiții cu tine fiica ta!

Da, am avut de curând un concert în Frankfurt și bineînțeles că am luat-o cu mine. Mă aștepta în culise la concert, iar la repetiții am ținut-o în brațe. Este fascinată de operă, de muzică în general.


Din punct de vedere vocal, simți că ți s-ar mai fi împlinit vocea de când ai născut?

Cred că mi s-a rotunjit oarecum. Nu simt mare diferență, decât această împlinire sufletească mai degrabă și sporul de a cânta și a mă dedica și mai mult. Însă acum lupt pentru două iubiri ale vieții mele, nu numai una.


Mirella, cum arată viitorul ideal în imaginația ta, astăzi?

În continuare accept proiecte micuțe pentru că fetița mea este foarte micuță. Dar sper să reușesc pe mai departe să mă mențin la un nivel înalt ca și până acum. Și, cu siguranță, rolul de mamă nu va afecta cariera mea profesională.


Te vezi și predând la un moment dat, nu știu, peste 10-20-30 de ani?

Mi-ar plăcea să împărtășesc tot ce am învățat. Momentan mă axez pe cariera mea profesională, proiectele mele viitoare...

Transcrierea interviului: Gina Macsențian