ACUM:
13.05
Polifonii
Universal și românesc, creație și interpretare.
Urmează: 15.20 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.24 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Interviuri Înapoi

Interviuri cu membrii juriului Bursei 'Moștenitorii României muzicale'

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 1 Iulie 2020 , ora 16.15
Proiectul "Moștenitorii României muzicale", organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, care a pornit în 2018, a însemnat până în prezent 9 recitaluri și concerte la Sala Radio, susținute de tineri muzicieni români cu o importantă carieră internațională, dar și un dublu CD apărut în 2019 la Editura Casa Radio.

 

Din 2020, "Moștenitorii României muzicale" înseamnă și o bursă de 4000 euro, acordată de Radio România Muzical, oferită cu generozitate de Rotary Club Pipera, cu atât mai importantă într-un an când muzicienii sunt afectați de pandemia COVID.

În concursul pentru obținerea acestei burse s-au înscris 24 de tineri muzicieni cu vârste între 16 și 24 ani, aplicațiile fiind transmise exclusiv online. Juriul care a analizat aceste aplicații a fost alcătuit din personalități ale vieții muzicale românești: violonistul Alexandru Tomescu, solist concertist al Orchestrelor Radio, Liliana Staicu, director al Orchestrelor și Corurilor Radio, violonistul Răsvan Dumitru, șef partidă vioara a II a în cadrul Orchestrei Filarmonicii Transilvania din Cluj-Napoca și membru al Cvartetului Arcadia, Valentina Băințan, producător TVR și Cristina Comandașu, manager Radio România Muzical. Membru delegat din partea Clubului Rotary Pipera: Dan Popescu.

În 29 iunie, juriul a stabilit 4 finaliști, și dintre aceștia, a fost ales câștigătorul bursei.

...Liliana Staicu - directorul Orchestrelor și Corurilor Radio:

Bursa Moștenitorii României Muzicale, pentru a cărei susținere țin să mulțumesc și eu Rotary Club Pipera, constituie o șansă pentru tinerii muzicieni români de a-și face auzită vocea, de a găsi o care de exprimare artistică și, de ce nu, de a-și împlini un vis, unul dintre multele pe care orice artist le nutrește, dar și o oportunitate pentru noi, membrii juriului, de a ne reconfirma așteptările față de unii dintre cei care au aplicat și cărora le cunoșteam deja parcursul artistic, dar și de a descoperi noi talente, tineri muzicieni ale căror preocupări le-am aflat și din proiectele depuse, dincolo de prestațiile artistice prin care s-au făcut remarcați.

Nivelul celor 24 de muzicieni care au aplicat pentru bursă a fost foarte ridicat, iar paleta instrumentelor - extrem de variată, pentru că dincolo de pian, vioară sau violoncel, instrumente cărora le sunt dedicate cele mai multe competiții și concursuri internaționale, am descoperit tineri extrem de talentați care încearcă să-și găsească drumul în această atât de dificilă profesie, cântând la contrabas, fagot, flaut, chitară clasică sau chiar nai. De aceea, mă bucur că am putut oferi șansa unora dintre cei înscriși pentru această bursă de a fi prezenți în recitaluri sau concerte pe scena Sălii Radio alături de orchestrele noastre atunci când situația o va permite, dar și de a-i invita să realizeze sesiuni de înregistrări în studiourile noastre. Alegerea pe care a trebuit să o facem nu a fost deloc ușoară, întrucât nivelul prestațiilor a fost extrem de ridicat, fiecare în parte arătând, indiferent de vârstă sau de locul în care studiază, talent și înzestrare artistică.

Valentina Băințan, producător TVR: "Îl cunosc pe Cadmiel Boțac, câștigătorul bursei, de foarte multă vreme. L-am ascultat și live. Această înregistrare pentru mine a fost doar o altă confirmare a talentului său. Știu că este un copil foarte talentat, un copil foarte tenace, un tânăr de fapt - acum vorbim de un tânăr de 24 de ani. Pentru mine, Cadmiel Boțac a întrunit toate calitățile de câștigător al Bursei Moștenitorii României Muzicale. Este foarte important să susținem tinerii. În momentul prezent, Cadmiel studiază la Viena, însă, ca mulți alți muzicieni, nu dispune de propriul instrument. Drept urmare, pe lângă faptul că este extrem de talentat, am decis ca el să fie câștigătorul acestei burse tocmai pentru a-l ajuta să își poată achiziționa un instrument.

Au fost 24 de înscriși. Pe toți i-am ascultat cu mare plăcere. Unii dintre ei sunt extrem, extrem de talentați! Chiar reunindu-ne cu toții, membrii juriului, și discutând despre ei ne-a părut rău că nu am putut să-i premiem aproape pe toți. Avem tineri extrem de talentați în România, avem tineri care merită ajutorul tuturor celor din jur - atât din partea media, cât și din partea unor sponsori privați. Merită să-i ajutăm, trebuie să-i ajutăm pentru că astfel asigurăm progresul muzical.


Trecem printr-o perioadă dificilă și asta a dus și la o jurizare atipică, o jurizare online. E un subiect pe care l-am dezbătut și cu ceilalți membri ai juriului. Cum a fost această întâlnire în mediul online, fără a întâlni concurenții?

Regret că trecem prin această perioadă. Din păcate, nu avem ce să facem, trebuie să ne supunem noilor reguli impuse. Astfel încât, sigur, ne-am întâlnit online, am jurizat, bineînțeles îi ascultasem pe toți înainte. Cu toții ne-am făcut temele și am selectat un număr de 8 concurenți pe care, pe urmă, sigur că da, i-am discutat, i-am dezbătut, în final câștigând Cadmiel Boțac. Această jurizare online, sigur, a fost o opțiune. Era de preferat să fim undeva într-o sală, să-i avem în fața noastră, să-i auzim cântând, să ne bucurăm de muzica lor, de emoția pe care o transmit în momentul în care cântă. Din păcate, acest lucru a lipsit, dar ne-am bucurat că ne-am putut întâlni și prin intermediul online. Am povestit unii cu alții și am ajuns într-un deplin consens la câștigătorul acestei ediții a Bursei Moștenitorii României Muzicale.

Un gând pentru tânăra generație... să creadă în ceea ce sunt, să creadă în puterile lor, să creadă că sunt extrem de valoroși și să meargă înainte cu orice preț, să creadă în visul lor, să creadă în instrumentul lor, să muncească - pentru că în primul rând e vorba de foarte multă muncă aici - și să aibă mare încredere că în jurul lor întotdeauna se vor forma și se vor aduna acei oameni dispuși să-i ajute să poată păși mai departe pe drumul succesului.

Legat de Bursa Moștenitorii României Muzicale, sperăm să continuăm acest proiect - eu cred că se va continua - și sperăm ca în viitorul apropiat să ieșim de sub aceste restricții astfel încât să putem să ne întâlnim cu toți acești tineri muzicieni extrem de talentațiși să putem să-i promovăm mai departe, să-i ajutăm mai departe atât financiar, cât și din punct de vedere mediatic."

Violonistul Alexandru Tomescu: "În primul rând, m-am bucurat că un număr atât de mare de tineri muzicieni s-a înscris la acest concurs. E un lucru pozitiv, mai ales în această perioadă dificilă pe care o traversăm acum. Nu a fost ușor să alegem un câștigător pentru că, într-adevăr, foarte mulți tineri sunt extrem de talentați și eu cred că e foarte bine că au ales să participe la concursuri, să se facă cunoscuți pentru că, după cum veți vedea, nu doar câștigătorul bursei propriu-zise va primi un premiu, ci și pentru alți participanți s-au organizat diverse lucruri foarte interesante, de asemenea. Aș vrea să spun că a fost foarte importantă nu doar partea muzicală, adică doar ceea ce au cântat acolo, ci și proiectul pe care l-au propus, pentru că Bursa Moștenitorii României Muzicale tocmai își propune să înlesnească accesul tinerilor pe piața muzicală și contribuie cu niște sume consistente de bani să le ofere posibilitatea de a-și îndeplini un vis. Și a fost foarte interesant tocmai să citesc care au fost visele tinerilor muzicieni români, chiar foarte interesant.


Cum ați defini această generație de muzicieni români?

Este, fără îndoială, o generație care a crescut deja cu o mulțime de facilități care pe vremea mea nici măcar nu existau - internetul, accesul foarte ușor la informație, digitalizarea aceasta aproape totală - dovadă și faptul că acest concurs s-a desfășurat exclusiv online. Inclusiv în etapa finală de jurizare ne-am întâlnit pe zoom. Așadar, sunt copiii unei alte lumi, sunt copiii secolului al XXI-lea și mă bucur în același timp să văd că nu și-au pierdut acea seriozitate, acea pasiune care ne-a animat și pe noi. Într-adevăr, sunt lucruri care sunt diferite, dar, în același timp, lucrurile de bază - plăcerea, pasiunea, bucuria de a cânta și de a împărtăși muzica - sunt aceleași, indiferent de formele prin care se materializează.


Perioada prin care trecem ne-a obligat să facem câteva modificări. Una dintre ele ați menționat-o, jurizarea propriu-zisă, care a fost făcută tot în mediul online. Care sunt diferențele într-o astfel de jurizare?

Într-adevăr, la fiecare jurizare aș spune că există două componente: evident, componenta de valoare personală a fiecăruia dintre membrii juriului, și-apoi, componenta colectivă, componenta în care se discută pe fiecare candidat. Și aș spune că aceste lucruri au putut fi suplinite cu succes de fișierele trimise de candidați și apoi, evident, de discuțiile pe care le-am avut cu toții la final. Așadar, iată, un concurs poate funcționa bine, foarte bine exclusiv în mediul online.


Care sunt gândurile dumneavoastră pentru viitor, în calitate de membru al juriului? Cum vedeți evoluând această bursă, a Moștenitorilor României muzicale?

Voi urmări cu foarte mare interes evoluția acestor tineri și în primul rând cea a lui Cadmiel Boțac, cel care a și câștigat bursa, precum și ale celorlalți participanți. Să știți că atunci când un juriu desemnează un câștigător, practic fiecare membru al juriului își pune toate speranțele, cu toții pariem cumva că am ales bine, că cel pe care l-am desemnat câștigător este chiar cel mai talentat, cel mai promițător și cel care are cele mai multe șanse să dezvolte o carieră frumoasă."


Cristina Comandașu, manager Radio România Muzical, inițiatoarea proiectului: "Inițial am comunicat un regulament în care cei care doreau să participe la acest concurs pentru Bursa Moștenitorii României Muzicale urmau să trimită niște aplicații online și maxim cinci finaliști urmau să fie invitați să susțină un concert public. Evident că acest concert public nu mai putea avea loc, așa că am hotărât să jurizăm exclusiv aplicațiile online, care au fost, de altfel, foarte revelatoare față de nivelul foarte ridicat al multora dintre cei 24 de tineri muzicieni care au participat.

Trebuie spus că nu oferim această bursă doar unor muzicieni care cântă bine, ci unor muzicieni care au reușit să propună și un proiect care să fie interesant. Și, într-adevăr, pot spune că multe dintre proiectele lor erau interesante. Unii vorbeau nu numai despre cariera lor, ci încercau să găsească soluții și de a îmbunătăți ceea ce înseamnă școala românească de muzică și viața muzicală românească, în general. Există aceste preocupări la nivelul celor de până în 24 de ani și este foarte important să le susținem. Sigur că au fost și unele cazuri unde nu am văzut lucrurile acestea, dar ne-am gândit în momentul în care erau 24 de muzicieni că va fi destul de greu să discernem între ei, dar de fapt a fost foarte simplu să ajungem la cei patru finaliști, pentru că fiecare dintre membrii juriului a fost solicitat să propună 8 nume și apoi am văzut care dintre muzicieni au fost votați de toți.

Și așa am ajuns la acești 4 finaliști pe care am considerat că e bine să-i promovăm prin toate mijloacele posibile. Așa a apărut și ideea de a oferi mai multe beneficii decât doar această bursă de 4.000 de euro, care deja este un premiu important în sine, însă tinerii muzicieni nu au nevoie doar de acești bani - și, în cazul câștigătorului bursei, pentru un scop care ni se pare... cum să spun... să fii un pianist de nivel internațional și să nu fi avut vreodată un pian al tău pe care să studiezi, sigur că e o situație care trebuia corectată. Dar alte beneficii sunt importante pentru tinerii muzicieni; să apară în concerte cu orchestra, să realizeze înregistrări de studio, să apară pe un disc, să fie promovați la radioul și televiziunea românească publice cred că sunt niște lucruri care contează foarte mult, mai ales acum, la debutul carierei lor.

Viitorul bursei stă în mâinele Clubului Rotary Pipera, cel care cu generozitate a oferit și suma care pleacă către bursier. Eu vreau să mulțumesc încă o dată Clubului Rotary Pipera că a ales să nu renunțe la acest proiect, deși momentul pe care-l trăim este greu pentru toți - trebuie să înțelegem lucrul acesta. Dimpotrivă, planurile sunt de dezvoltare. Clubul își dorește să mențină această bursă și în anii viitori, pentru cu unul dintre scopurile cluburilor Rotary este să ofere modele de bune practici și de profesioniști care pot fi modele și să ajute ca oamenii să devină buni profesioniști. Și această bursă cred că într-adevăr asta face, iar a-i susține pe cei care într-adevăr sunt moștenitorii României muzicale cred că este foarte important.

Eu cred foarte mult că generația tânără duce pe umerii ei o povară; să ducă mai departe toată această tradiție a muzicii clasice din România nu e un lucru simplu deloc și sunt piedici foarte multe, dar eu cred că este important să-i susținem pe aceia care au ales încă de când erau foarte mici să studieze ore în șir, să-și ordoneze altfel viața ca să ajungă într-o zi să cânte pe scenă."

Violonistul Răsvan Dumitru: "Este foarte greu să mă pronunț referitor la proiectele din concurs, având în vedere că 24 au fost înscriși și foarte mulți dintre ei poate că nu sunt încă la o vârstă la care să poată să conceapă un proiect care să stea în picioare foarte bine, dar multe proiecte au fost totuși foarte, foarte bine concepute; poate unele au fost un pic prea mari pentru a putea fi realizate prin câștigarea unei burse, dar, în oricea caz, marea majoritate este evident că... mai ales dintre pianiști cel puțin... au avut un parcurs destul de dificil pentru că pur și simplu este foarte greu să poți să-ți permiți să-ți cumperi un instrument, un pian pe care să-l ai la dispoziție tot timpul.

Au fost candidați la instrumente de suflat care au avut aceeași problemă. Marea majoritate caută, de fapt, să aibă un instrument capabil să le susțină activitatea și să poată evolua. Noi am ascultat în primul rând prestațiile lor și marea majoritate a celor 24 de candidați a fost extrem de bine pregătită. Unii dintre ei sunt niște muzicieni cu personalități artistice foarte bine conturate... a fost extrem de dificil să alegem dintre ei. A primat, bineînțeles, prestația lor artistică pentru că, până la urmă, potențialul lor artistic e cel care îi definește. Acești tineri au nevoie în primul rând de promovare, iar să cânți la o vârstă destul de fragedă cu Orchestra Națională Radio sau cu Orchestra de Cameră Radio sau cu Filarmonica din Cluj, de exemplu... nu este un lucru foarte ușor să ajungi în postura asta de solist. Și cred că aceste premii suplimentare vor aduce un plus pentru toți; cum ar fi și înregistrările speciale radio. Eu am fost reprezentant al Filarmonicii de Stat "Transilvania" din Cluj Napoca. Noi putem oferi un concert în calitate de solist cu orchestra și, totodată, putem oferi și un concert în cadrul "Toamnei Muzicale Clujene" alături de Cvartetul Arcadia."

Dan Popescu, vicepreședinte Clubul Rotary Pipera: "Mulțumim pentru parteneriatul pe care Rotary Club Pipera îl are cu Radio România Muzical. Nu a fost, din câte am observat, un proces ușor, pentru că am avut plăcerea să vedem că am avut niște candidați, niște concurenți foarte valoroși - tineri cu vârste cuprinse între 16 și 24 de ani, care s-au înscris atât cu repertorii și cu exemple de virtuozitate și de interpretare foarte valoroase, cât și cu proiecte, pentru că Bursa Moștenitorii României Muzicale dorește să ajute și prin proiectele pe care acești tineri interpreți le au să se dezvolte. Deci, a fost un proces dificil pentru că am observat că cei cinci membri ai juriului că au dezbătut destul de amplu diversele candidaturi din multe punct de vedere, atât a varietății de instrumente, cât și a varietății caracterelor interpretative, cât și ale proiectelor de dezvoltare ale acestor copii, acestor tineri.


Care credeți că a fost factorul decisiv?

Consider că dezbaterea care s-a întâmplat pe sisteme electronice, pentru că astăzi din păcate nu ne mai putem întâlni așa de ușor în viu.. pe online s-a întâmplat o dezbatere între cei cinci membri ai juriului destul de intensă, cu argumente, cu contraargumente, cu ponderare... Cred că în afară de, categoric cel mai important, capacitatea demonstrată interpretativă și potențialul artistic al candidaților, cred că a fost interesant pentru juriu să ia în considerare și proiectele de dezvoltare. În cazul acestei jurizări, nu a fost, să zicem, principalul motiv, principalele aspecte au ținut de experiența dovedită și capacitatea dovedită a interpreților, dar și proiectul a însemnat foarte mult în această situație. Proiectul celui care a câștigat bursa demonstrând o pasiune pentru această formă de expresie, pentru această meserie, pentru acest instrument, o dedicare fenomenală și, de ce nu, promisiunea unui potențial parțial deja demonstrat la vârsta candidatului, dar și pentru viitor.

Tocmai pentru că au fost atâția candidați valoroși și departajarea foarte dificilă, considerăm că merită acești tineri susținuți. În afară de, bineînțeles, premiantul căruia îi vom acorda, așa cum scrie în regulament, Bursa Moștenitorii României Muzicale, s-a decis că acești tineri merită susținuți pentru expunere atât mediatică, cât și în cea mai importantă activitate a lor, și anume acea concertistică sau de recital prin toate posibilitățile pe care cei doi parteneri, cu ajutorul și al juraților, am putea să le punem la dispoziție pentru ca să se expună, să-și exerseze această foarte importantă experiență pentru un interpret, contactul cu publicul, chiar și în condițiile limitative de acum, dacă nu se poate în săli, cu public, atunci în online sau pe undele radio, expunerea și experiența pe care o pot primi și, de ce nu, exemplul pe care acești tineri îl pot da altor tineri, altor interpreți, altor tineri și din alte domenii... exemplu de exceleță, exemplu de urmat.

Cum vedeți că va evolua Bursa Moștenitorii României Muzicale?

Din punctul nostru de vedere, dar în baza discuției și cu doamna Comandașu și Radio România Muzical, am tras concluzia că acest proiect trebuie continuat. Și sperăm să reușim să-l transformăm într-o tradiție anuală, să reușim să premiem noi și alți interpreți de valoare, tineri pe care să-i putem după aceea promova, să le putem oferi oportunitatea atât să-și realizeze proiectele de dezvoltare în cariera muzicală, cât și să aibă expunere pe ceea ce ei sunt excelenți, acest talent dar și această muncă imensă pe care ei o depun. Deci, cumva, angajamentul nostru comun este să dezvoltăm proiectul ca această primă ediție să fie doar o primă ediție și să reușim de-a lungul anilor să revenim către public, către ascultătorii atât ai Radio România Muzical, dar și către publicul larg, către oamenii din economie și din viața cotidiană a României, care apreciază muzica cultă, care apreciază interpreții și valoarea acestor tineri, să ne putem mândri cu ei, să avem aceste exemple atât de importante pentru societatea românească. Pentru că indiferent de provocările pe care le avem și, cum ați spus, într-o perioadă extrem de dificilă - această pandemie afectează tot mapamondul și la nivel de risc de sănătate, și la nivel de confort și de siguranță, și la nivel economic - chiar și în aceste momente dificile este foarte important să nu uităm că până la urmă ceea ce ne animă pe noi ca oameni este visul, este speranța, ... poate și ieșirea din cotidian, din toate aceste probleme și dorința să ne înălțăm către anumite idealuri. Or, acești copii, acești tineri ne pot oferi câteva momente de bucurie, câteva momente de visat, câteva momente de a fi inspirați. Eu cred că este foarte important pentru noi toți!

Radio România Muzical și Clubul Rotary Pipera le mulțumesc tuturor muzicienilor participanți la selecția pentru bursa "Moștenitorii României muzicale". Muzica românească are viitor doar prin cei care duc mai departe tradiția performanței și profesionalismului!!!





Interviuri realizate de Lucian Haralambie