ACUM:
21.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Apoi: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Andrei Banciu (I)

Bookmark and Share
Publicat: joi, 3 Octombrie 2019 , ora 16.51

Un nou eveniment din cadrul proiectului Moștenitorii României Muzicale îi aduce pe scena Sălii Radio sâmbătă, 12 octombrie, pe violonista Ioana Cristina Goicea și pianistul Andrei Banciu. Am aflat detalii despre parcursul artistic și proiectele pianistului într-un interviu pe care vi-l ofer în trei episoade.

Domnule Andrei Banciu, ați studiat și activați deja de mulți ani în Germania și aș vrea să ne oferiți pentru început câteva informații despre parcursul dumneavoastră artistic. Știu că v-ați născut la Timișoara și acolo ați început studiul pianului, apoi ați continuat la Berlin. Ce anume v-a îndreptat către școala germană?

M-am născut la Timișoara; acolo am urmat Liceul de muzică, mai târziu, Colegiul Național de Artă. Am început să studiez și la facultate la Timișoara cu Maria Bodo, iar apoi am decis să continui să studiez în Germania. În principal am ales Germania, și anume Berlin, fiindcă deja avusesem contact cu un trio de coarde - Trioul de coarde Jacques Thibaud din Berlin - împreună cu care am colaborat de multe ori și asta a fost ceea ce a declanșat dorința mea de a-mi continua studiile în Berlin. În Berlin am studiat la Universitatea de Arte, iar mai apoi la Facultatea de muzică "Hanns Eisler".


A fost vorba despre două cicluri de studii diferite în cele două instituții de care ne vorbiți?

Da. La Universitatea de Arte am studiat pentru diplomă (licență), iar apoi la "Hanns Eisler" am urmat un studiu de master; la UDK, cu profesorul Klaus Hellwig, iar la "Hanns Eisler", cu Fabio Bidini.


Știu că ați avut ocazia să participați, dacă vorbim de studii, la mai multe masterclass-uri cu pianiști renumiți, printre care le numără și Paul Badura-Skoda, marele muzician care s-a stins din viață din păcate chiar zilele trecute la aproape 92 de ani. Aș vrea să vă întreb ce amintiri aveți despre acest maestru?

A fost o mare bucurie și o mare plăcere să pot lucra cu el. A fost în cadrul unui festival și curs de muzică de cameră în Belgia - Musica mundi - unde el a fost ca pianist in residence; a fost muzicianul care a activat și a predat pe toată durata cursului. În principal, am studiat cu el muzică de cameră și a fost o experiență extraordinară pentru mine. Un muzician și un om plin de vitalitate! Da, a fost o experiență de neuitat!


Aveți, la rândul dumneavoastră, o experiență deja impresionantă în ceea ce privește latura pedagogică. Știu că ați predat încă din 2012 la Berlin, la Leipzig, la Weimar. Este această latură o pasiune a dumneavoastră?

Da, absolut. Cred că în cazul multor muzicieni vine mai devreme sau mai târziu și dorința de a transmite mai departe ceea ce au învățat. Așa a fost și în cazul meu. În principal, în domeniul muzicii de cameră am predat. Apoi, la Leipzig, am început să activez ca acompaniator al claselor de vioară și de violă, mai apoi și la Weimar și, în prezent, la Berlin. Este un domeniu care este puțin prost înțeles. Când explici cuiva că acompaniezi violoniști, violiști sau alte instrumente, în principal se crede că asta este singurul aspect, și anume cânți împreună cu un student. Dar, este de fapt mult mai complexă această muncă și este, într-adevăr, o muncă pedagogică fiindcă, din punct de vedere al acompaniatorului, trebuie să pui împreună o lucrare muzicală, și-atunci, de fapt, este o muncă ce nu este diferită de cea de muzică de cameră în cele din urmă. Chiar în absența profesorului de specialitate, munca aceasta se face împreună cu acompaniatorul.

(Foto: Alexander Burzik)

Interviu realizat de Andreea Kiseleff