ACUM:
21.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Apoi: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Cronici Înapoi

AUDIO. Conferință de presă pentru oratoriul 'Ioana d’Arc pe rug' de Arthur Honegger

Bookmark and Share
Publicat: miercuri, 18 Septembrie 2019 , ora 17.16

În cadrul Festivalului Internațional George Enescu are loc pe 19 septembrie, la Ateneul român, un concert propus de Orchestra Națională din Lille, în cadrul căruia va fi prezentat oratoriul Ioana d'Arc pe rug de Arthur Honegger. Înaintea acestui eveniment a avut loc o conferință de presă ieri, 18 septembrie

Sub bagheta lui Alexandre Bloch vor evolua actrița Marion Cotillard în rolul titular, actorul Georges Gay va fi „Fratele Dominic”, soprana Hélène Guilmette în „Fecioara Maria” sau soprana Gabrielle Philiponet în „Margueritte”. Împreună cu aceștia, pe scena ateneului va urca Orchestra Națională din Lille, alături de Corul Filarmonicii „George Enescu” și Corul de Copii al Radiodifuziunii Române. Înaintea concertului a avut loc ieri o conferință de presă în cadrul căreia Alexandre Bloch și Marion Cotillard au vorbit despre acest proiect și despre relația cu textul.

Este o ocazie unică să facem o lucrare ce se concentrează atât de mult pe dramatism. De asemenea, din punct de vedere muzical totul este interconectat, avem un fel de mister muzical. Începutul este foarte important în acest sens, pentru a defini atmosfera lucrării: deși nu are un sfârșit fericit, Honegger a avut o idee foarte bună – anume faptul că lucrarea nu poate avea o atmosferă apăsătoare constant. Între momentele mele favorite este finalul oratoriului, ultimele 15 măsuri, unde găsesc una din cele mai frumoase muzici scrise vreodată, astfel că la începutul lucrării mă gândesc că acolo vom ajunge, deoarece e o călătorie foarte importantă.

Este o provocare tehnică. Am mai jucat acest rol de câteva ori, este dificil deoarece există un dialog între Ioana, cor și soliști, iar corul îi susține emoțiile. Lucrarea este scrisă perfect, iar acum că sunt obișnuită cu ea pot să observ subtilitățile. Primul spectacol a fost, evident, diferit față de cel de acum. Prima dată a fost în 2005 și nu am avut un instructor muzical, deci nu eram bine pregătită, iar reprezentația din Barcelona a fost asemănătoare – nu lucrasem cu cineva care să îmi explice subtilitățile și micile detalii ale muzici și prozodiei. Am ascultat mai multe înregistrări și am ajuns la una care era cel mai aproape de interpretarea la care voiam să ajung – avea simplitate, emoție și putere. Am ascultat-o de foarte multe ori, încercând totuși să nu îmi tipăresc acea interpretare în suflet. Lucrând apoi cu un instructor muzical și am înțeles mult mai multe, iar dirijorul proiectului de la acea vreme, Kazuki Yamada, mi-a explicat tot ce trebuia să știu din punct de vedere emoțional. A simțit imediat că nu înțelegeam anumite aspecte, iar el era 100% implicat. S-a pregătit foarte mult pentru a dirija această lucrare; la început a refuzat să o dirijeze, deoarece mentorul său – Seiji Ozawa – a dirijat-o foarte bine. M-a ajutat foarte mult să înțeleg lucrarea.

A fost actrița Marion Cotillard, vorbind la conferința de presă dedicată spectacolului ce are loc astăzi, la Ateneul român, începând cu ora 16:30. Artista, cunoscută pentru roluri din filme precum „La vie en rose” sau „Inception”, va juca rolul principal în oratoriul „Ioana dArc pe rug” de Arthur Honegger, alături de Orchestra Națională din Lille, sub bagheta lui Alexandre Bloch.


Petre Fugaciu