Votează discul de muzică clasică al anului 2016

Midori - Bach - Sonatele și Partitele pentru vioară solo: CD Review, 5 ianuarie 2016

Scor : 3.81 ( 16 voturi)

Midori este o artistă ce provine dintr-un așa-zis "copil-minune". La numai 2 ani, ascultând-o pe mama ei studiind una dintre Partitele pentru vioară solo ale lui Bach, a fost auzită prin casă îngânând una dintre teme. De atunci a început totul. A început să studieze vioara cu mama ei, surprinzând-o pe aceasta cu ușurința cu care învăța să mânuiască instrumentul. Mai întâi în joacă, apoi din ce în ce mai serios. În 1982, la numai 11 ani, după ce a ascultat-o, dirijorul Zubin Mehta o invită să cânte alături de Orchestra Filarmonicii din New York la tradiționalul concert de Anul Nou. A fost senzația serii. A interpretat Concertul nr 1 de Paganini "cu aplombul unui artist versat" - a scris presa vremii. Cațiva ani mai târziu vine și confirmarea sa artistică, la Tanglewood Festival, unde a interpretat Serenada de Leonard Bernstein sub bagheta compozitorului. In timp ce cânta, coarda "mi" a viorii a cedat….de două ori. A ajuns la finalul partiturii împrumutând două viori din orchestra. The New York Times a titrat: "O fată de 14 ani cucerește Tanglewood cu trei viori!"

Midori este o artistă și nu numai; o remarcabilă instrumentistă, un profesor talentat și un devotat activist în rezolvarea problemelor comunitare. Dincolo de muzică, Midori a studiat psihologia, obținând diploma și masteratul în domeniu, la Universitatea din New York.

De la vârsta de 21 de ani Midori este implicată în activități comunitare. Unul dintre succesele sale pe acest plan este Fundația "Midori & Friends", care a facilitat accesul la studii în domeniul artistic, a peste 200 000 de copii fără posibilități material.

Cei peste 40 de ani de activitate artistică, dar și de implicare în problemele societății crzând cu tărie că muzica poate schimba fața lumii, i-au adus lui Midori distinții importante cum ar fi: prestigiosul Crystal Award al Forumului Economic de la Davos, a devenit membru al Academiei Americane de Arte și Științe, i s-a acordat titlul de doctor onorific al Universității Yale și a fost numită "mesager al păcii" de Secretarul General ONU, Bal Ki-moon.

Revenind la violonista Midori, trebuie spus că ea este posesoarea unei minutate viori Guarnerius del Gesu ex-Huberman, construită în 1743. Sunetul acestei viori va fi remarcat cu siguranță și pe acestal 17-lea album al său, dedicate Sonatelor și Partitelor pentru vioară solo de Bach, lansat în 2015.

Între Midori și muzica lui Bach există o legătură ce începe undeva în anii copilăriei. În foarte sincera prefață a albumului violonista dezvăluie că a studiat pentru prima dată Sonata I în sol minor pentru vioară solo la vârsta de 7 ani, fără să înțeleagă mare lucru. Odată cu maturizarea ei artistică, Midori se simte în largul ei interpretând Bach; e adevărat într-o manieră cerebrală, fără efuziuni sentimentale, pe alocuri rece, dar sinceră.

"Muzica lui Bach - spune Midori - este întotdeauna potrivită oricărei împrejurări. Am fost în măsură să cânt aceste piese oriunde: pentru refugiați în aer liber, în secțiile de terapie intensive din spitale, în marile săli de concert, în lăcașuri de cult, pentru ocazii festive sau comemorări. Bach călătorește bine. Muzica lui nu are nevoie de nici un echipament sau condiții speciale. Acesta trebuie să fie pur și simplu cântat și ascultat."

Albumul "Midori - Bach - Sonatele si Partitele pentru vioara solo" face parte din campania "Votează discul de muzică clasică al anului 2016".

">

Nume, prenume