Arhivă : 2015 |

Sebastian Weigle: 'Elektra este scrisă ca o carte polițistă'

Luni, 14 Septembrie 2015 , ora 11.22
 

În 1982, Sebastian Weigle a fost desemnat cornist principal al Staatskapelle Berlin. Între 1997-2002 a fost capelmaestru la Opera de Stat din Berlin iar în perioada 2004-2009, Director Muzical General la Gran Teatre del Liceu din Barcelona. Din stagiunea 2008-2009 ocupă aceeași poziție la Opera din Frankfurt, unde debutase în stagiunea 2002-2003 cu Salome de Richard Strauss, urmată de o premieră cu Femeia fără umbră. Succesul extraordinar al acestor producții i-a adus în 2003 premiul "Dirijorul anului" din partea publicației Opernwelt, distincție primită și în 2005, 2006 și 2009 pentru producții la Barcelona.

 


Domnule Sebastian Weigle, ne bucurăm să vă avem ca oapete în acestă ediție a Festivalului Enescu!

 

Parcursul dvs. artistic ne arată un tânăr care la 22 de ani era prim cornist la Staatskapelle Berlin, iar astăzi este un renumit și premiat dirijor de operă. Ne puteți oferi câteva detalii despre acest parcurs? Cum ați devenit un pasionat de operă și apoi dirijor al câtorva dintre cele mai dificile creații din repertoriul german, cum ar fi cele semnate Richard Strauss și Richard Wagner?

 

Am fost timp de 15 ani cornist al Staatskapelle Berlin și încă din acea vreme am avut mult contact cu opera, în diferite producții și înregistrări. Dar povestea a început cu mult înainte. Pasiunea mea a pornit din casa părintească, unde se făcea muzică, cântam la flaut, clavecin, pian, apoi la și la corn. Am cântat mulți ani și în corul Bisericii condus de tatăl meu, apoi și în alte ansambluri vocale… așadar cântul vocal și muzica în general m-au inspirat dintotdeauna. Acele serate muzicale alături de prieteni, pe care familia mea le organiza adesea la sfârșit de săptămână, creau o simbioză minunată între noi. Apoi a venit saltul în lumea studiului muzicii, la finalul căruia am ajuns sa lucrez cu Staatskapelle Berlin, o orchestră minunată alături de care am avut multe turnee, dar din păcate niciodată în România. Nu știu de ce, dar... niciodată nu este prea târziu! Iar referitor la operă, încă de când eram interpret aveam mult contact cu soliștii vocali și urechile mele erau mereu "ciulite". I-am acompaniat cu plăcere, reglându-mi dinamica în funcție de ei când cântam împreună. Marile partituri de operă mi-au stârnit interesul, cele din repertoriul rus, cele de Wagner și Richard Strauss. Aceștia doi din urmă au scris știme extraordinare pentru corn, așadar pasiunea mea pentru ei se născuse deja. Parcursul a fost unul natural... ei îmi solicitau muzicalitatea și asta a fost ceva minunat.


Aveți deja multă experiență în creația lui Richard Strauss. În
stagiunea 2002-2003 ați dirijat pentru prima oară, la Opera din Frankfurt, Salome, iar apoi Femeia fără umbră, pentru care revista Opernwelt v-a votat dirijorul anului. La București veti dirija Elektra, o alta creație complexă. După 12 ani de la acele mari succese și după multe alte reușite (în mari teatre europene, cum ar fi cele din Hamburg și München) va considerați specializat în muzica de operă straussiană?

Se poate spune și așa… sunt un mare iubitor al muzicii lui, are un limbaj foarte expresiv, dar nu trebuie să uităm că există în creația lui Strauss diferite perioade, cea în care a scris spre exemplu Salome și Elektra, apoi s-a întors la romantism, cu melodii voluptuase, cum ar fi în Arabella și Daphne, minuntate muzici. Strauss a iubit foarte mult vocile feminine, pe tenori mai puțin, cred eu, poate chiar i-a urât, pentru că le-a dat de interpretat partituri foarte dificile, care necesită adevărați specialiști. Revenind însă, nu aș vrea totuși să fiu etichetat, pentru că spunând că ești specialist în Strauss însemnă să te pui cumva într-un sertar.

 


Muzica scenică a lui Strauss reprezintă o mare provocare pentru mulți dirijori. Nu toți cei care îi abordează cu placere pe Verdi, Puccini, Massenet, Gounod se îndreaptă, poate, cu la fel de multă siguranță și spre muzica germană, în special către operele lui Strauss, considerate foarte dificile.
Ca dirijor cu rezultate notabile în domeniul operei germane, care este punctul dvs. de vedere?

 

Trebuie să spun foarte sincer că, pentru mine, pătrunderea repertoriului straussian are mult de-a face cu experiențele cumulate de-a lungul timpului, am dirijat lucrări ca Salome și Elektra destul de devreme în cariera mea, dar este întotdeauna important să conduc din cand în când și o producție cu Otello, Madama Butterfly, La fanciurla del West sau o operă de Mozart. Alternarea este foarte importantă. Iar provocarea, motivul pentru care mulți dirijori se tem de complexitatea straussiană, este acela că pătrunderea în aceste structuri este mult mai dificilă decât la o partitură de Verdi. Spun asta fără să minimizez cumva operele lui Verdi - un compozitor grandios.

 


Să vorbim puțin despre opera Elektra. Ați mai dirijat-o?

Am dirijat-o la Opera de Stat din Berlin, la Cincinnati și la Barcelona, așadar în trei producții până acum. Lucrearea este, așa cum ați spus deja, foarte complexă, politonală, are nevoie de un dirijor care să simtă proporțiile și structurile - unde se află subiectul, contrapunctul, contrasubiectul. Trebuie de asemenea să poți reduce dinamica, astfel încât vocile să poată pătrunde. Dar acesta este un proces dramatugric normal, simțul de a evidenția ceea ce este necesar. Construcția și direcția frazelor sunt și ele foarte importante. Neobișnuit este că opera are un singur act, nu există pauză, iar procesul componistic al lui Strauss este incredibil de fascinant. Există multe "blocuri sonore", datorită politonalismului, pe care trebuie să le asculți cu urechile ciulite, pentru ca apoi rezolvarea lor să fie cu atât mai interesantă.

 


Elektra
lui Strauss la București este, pentru un public obișnuit cu marile opere din repertoriul italian, francez, chiar și rus, o provocare serioasă: o operă pe care nu o cunosc decât puțini melomani, foarte dificilă, în variantă de concert, așadar fără regie. Există însă un ajutor prețios - traducerea simultană în limba română. Sperați să incitați, să cuceriți publicul nostru?

 

Sigur că da! Dar nu este o provocare doar pentru publicul român, multe alte țări se află sub influența tradițiilor pe care le-ați menționat. Având posiblitatea de a urmări textul prin traducere, publicul va putea pătrunde în această creație. Este scrisă ca o carte polițistă. Muzica este foarte actuală și probabil că a contrariat acum 100 de ani publicul care nu era încă familiarizat cu muzica lui Mahler, spre exemplu. Și brusc a venit acest Strauss cu atâtea disonanțe… Va fi și acum o provocare, dar una de doar o oră și 40 de minute. Sper să atragem publicul, să fie alături de noi în această poveste și să reușim o performanță interesantă.

 


Există câteva - destul de puține înregistrări audio și video cu Elektra. Între ele, cea cu Sir Georg Solti dirijor și Birgit Nilsson, din 1967, pare că deține "Premiul 1". Dvs. aveți o înregistrare favorită, interpreți și dirijori preferați, în această creație?

Ascult rar înregistrări, câteodată la începutul studiului unei opere. Îmi amintesc însă de înregistrare lui Solti, precum și de o alta, a lui Karl Böhm, tot la pupitrul Orchestrei Filarmonicii din Viena. Mi se pare interesant… cu cât dirijorii au fost mai aproape în timp de Richard Strauss, cu atât mai mult au purtat cu ei tradiția și parfumul vieții cumpozitorului. Noi ne putem astăzi doar orienta puțin și apoi crea propria noastră interpretare. Asta este însă la fel de interesant, este frumusețea care rezidă într-o nouă descoperire a unei lucrări, în acest caz a Elektrei.

 


Ce proiecte aveți după Festivalul Enescu?

Sunt Director muzical al Operei din Frankfurt și vom prezenta Ivan Susanin de Glinka și Die tote Stadt de Korngold, acestea sunt cele două mari proiecte următoare. Voi merge apoi în Japonia, apoi ma întorc în Europa, la Londra, toate angajamente de care mă bucur foarte mult.

 


Andreea Chiselev