Arhivă : 2015 |

Interviu cu violonista Sarah Chang

Joi, 27 August 2015 , ora 16.37
 

Farmec, incisivitate, rigurozitate, sensibilitate și inteligență - sunt câteva dintre atributele care definesc interpretările valoroasei violoniste americane Sarah Chang, prezentă și în acest an în programul Festivalului Internațional "George Enescu", chiar la debutul său, din data de 30 august 2015. Pe scena Sălii Mari a Palatului, Sarah Chang interpretează Concertul în re minor de Jean Sibelius, alături de Orchestra Română de Tineret și Kristian Järvi la pupitru. Dincolo de calitățile sale solistice, am descoperit în persoana marii muziciene o interlocutoare caldă, deschisă, foarte sinceră și cu un reconfortant simț al umorului.

Reveniți pentru a patra oară în România și de această data veți putea fi ascultată chiar în deschiderea celui mai important festival de muzică clasică de la noi, Festivalul "George Enescu". Cum vă amintiți publicul român?

Mi-a făcut întotdeauna plăcere să cânt în România. De fiecare dată când am venit aici oamenii au fost atât de calzi, au fost extraordinari. Mâncarea este minunată iar muzica din cadrul Festivalului Internațional "George Enescu" este fantastică. De fiecare dată m-am simțit excelent, așa că abia aștept să mă reîntorc aici.

Știu că Brahms se numără printre compozitorii dumneavoastră preferați și înțeleg foarte bine de ce. Ce loc ocupă însă Sibelius în preferințele dumneavoastră și cum vă amintiți primul contact cu muzica sa?

Sibelius este un compozitor incredibil iar Concertul său pentru vioară și orchestră se numără printre lucrările mele favorite. Am înregistrat concertul lui Sibelius când aveam 15 sau 16 ani iar de atunci a făcut mereu parte din repertoriul meu. Este o lucrare atât de afectivă, dramatică, plină de pasiune, care are, de asemenea, linii sonore atât de frumoase și lirice, încât iubesc acest unic amestec de gheață și căldură, elemente care stau într-un echilibru minunat. Este, de asemenea, foarte virtuoz, așa că îmi face întotdeauna plăcere să-l cânt.

Concertul pentru vioară și orchestră de Sibelius este, într-adevăr, o lucrare foarte dificilă și nu doar din punct de vedere tehnic. Însuși autorul s-a declarat nemulțumit de primii interpreți ai concertului, asta până să o audă pe Ida Haendel. Care considerați că sunt principalele dificultăți pe care le pune această lucrare?

Oh, este un concert foarte solicitant din punct de vedere tehnic, așa cum ați menționat, care pune multe provocări, însă pentru mine, cea mai importantă misiune este de a face ca aspectul tehnic să sune muzical. Dacă te uiți cu atenție în partitură descoperi atâta dragoste și atâta muzicalitate ce respiră prin fiecare notă dar în același timp ai în față acest concert-monstru, cu atâtea aspecte tehnice, de care te ciocnești permanent (2.20), astfel încât păstrarea liniei muzicale cred că este una dintre cele mai mari provocări ale acestei lucrări.

Știu că aveți o adevărată colecție de arcușe și că în funcție de repertoriu, alegeți un anumit arcuș. Pentru Sibelius cu ce arcuș veți veni la București? Și de ce îl considerați cel mai potrivit?

Oh, ai nevoie de cel mai puternic și mai tare arcuș pe care-l ai pentru Sibelius. Este un concert-monstru, foarte mare și destul de bogat orchestrat. Ai foarte mulți muzicieni pe scenă care cântă cu tine iar tu ești doar unul, ca solist, așa că ai nevoie de un arcuș foarte puternic.

Aș dori să vorbim puțin și despre minunata vioară pe care cântați, un Guarneri del Gesu din 1717. Știu că v-a fost dăruită de Isaac Stern, deci are și o valoare sentimentală. Ce calități sonore are acest instrument din perspectiva dumneavoastră, ca interpret? Noi, publicul știm, sună minunat.

Ei bine, acest instrument este vocea mea, atunci când sunt pe scenă. Sunt foarte mișcată și foarte onorată că îl dețin, pentru că am studiat când eram mică cu Isaac Stern, unul dintre importanții mei mentori și profesori și să cânt acum pe acest Guarneri are o puternică semnificație pentru mine. Este un instrument foarte puternic, foarte frumos, are un registru grav foarte dramatic, foarte puternic pe corzile Re și Sol iar în cel acut este foarte femină, frumoasă, cu calități extrem de luminoase, așa că mă simt deosebit de norocoasă că o dețin.

Sunteți foarte apreciată pentru tehnica extraordinară, precisă, pentru sunetul minunat pe care-l aveți, pentru firescul cu care redați muzica. Cât de mult vă pregătiți înaintea unei apariții scenice?

Lucrez de una singură, exersez, desigur dar cred că inspirația și muzicalitatea unei interpretări vin din colaborarea cu muzicieni extraordinari, cu orchestra, cu dirijorii și cred că în final îți dorești să oferi un concert minunat la nivel sonor, nu doar o execuție ireproșabilă și o etalare a unei tehnici perfecte. Pentru că tehnica este foarte bună, desigur, dar nu este cea care atinge oamenii. Cred că lucrul în echipă cu muzicienii și crearea unei conexiuni cu publicul sunt elemente valoroase valoroasă, care asigură în final o execuție foarte bună. De fiecare dată când urc pe scenă încerc să mă conectez cu auditoriul, încerc să-mi trăiesc viața, să o explic, să-mi înpărtășesc emoțiile prin intermediul viorii. Această este călătoria mea zilnică.

Așadar simțiți legatura cu publicul, energia sa...

Desigur, simți energia care vine dinspre public în fiecare seară. Și pentru că fiecare public este altfel, energia, electricitatea sunt altele de fiecare dată. De aceea și apreciez atât de mult publicul român, pentru că oamenii sunt atât de pasionați, atât de receptivi muzical, încât le simți entuziasmul. Și când intri pe scenă toate acestea sunt foarte încurajatoare.

Sunt convinsă că, dincolo de talent, în spatele solistei de success Sarah Chang se ascund multe ore de studiu disciplinat. Acesta să fie unul dintre secretele marelui număr de soliști care vin din zona asiatică și se impun pe scena internațională? Chiar de curând, Ji Young Lim din Coreea de Sud a câștigat prestigiosul Concurs Regina Elisabeta de la Bruxelles. Care ar fi explicația apariției atâtor soliști remarcabili din zona Asiei?

Habar nu am (râde), chiar nu am nicio idee. Am observat, de câte ori am cântat în Asia, fie în Coreea, fie în Japonia sau China că publicul era destul de tânăr și părea foarte interesat de muzică. Cred că educația muzicală, încă de la cea mai fragedă vîrstă este o parte foarte importantă a formării pedagogice în Asia. Aproape orice copil de acolo beneficiază de un tip de educație muzicală, fie că este vorba despre pian, vioară sau violoncel, toți deprind noțiuni sonore de bază. Cred că acest aspect are o importanță foarte mare și mai cred că totul ține și de context. Știți că sunt sud-coreeană, m-am născut în America, am crescut acolo și mereu am considerat că am fost suficient de norocoasă să am parte de ce este mai bun din cele două lumi.

Sunteți foarte admirată și pentru ținutele pe care le alegeți mereu, cu grijă și respect față de public. Aveți o minunată colecție de rochii. Ce stil sau culoare s-ar potrivi pentru Sibelius?

Cred că lucrarea lui Sibelius are atâta pasiune în ea... În primul rând, nu este un concert clasic. Are atâta libertate, atâta creativitate vitală pe tot parcursul său, așa că, probabil, orice culoare i s-ar potrivi. Din perspectiva unui interpret de muzică clasică, îți dorești să arăți bine pe scenă. Nu vrei ca rochia să îți aducă deservicii dar nici să fie principala atracție a serii. Vrei, în schimb, să complimenteze compozitorul și întotdeauna mă asigur că rochia, culoarea și croiala se asortează cumva cu autorul lucrării pe care o interpretez.

Ați avut încă din copilărie o agendă foarte încărcată. În present, situația este aceeași. Cum vă simțiți schimbând atâtea avioane, atâtea camere de hotel? Simțiți uneori că obosiți?

Oh, în fiecare zi (râde), chiar în fiecare zi. Cu toate acestea, sunt obișnuită cu acest program încă de când eram copil, așa că, unul dintre marile avantaje dar în același timp și dezavantaje ale unui solist este că în fiecare săptămână se află într-un alt oraș, într-o altă țară și cântă cu câte un alt ansamblu. Acest lucru presupune îngrozitor de multe drumuri, îngrozitor de multe avioane, timp petrecut în aeroporturi. Este o viață extrem de agitată, pe parcursul căreia te miști dintr-un loc în altul iar la finalul zilei ajungi să urăști cu adevărat călătoriile și mi se întâmplă des acest lucru (râde). Însă când ești pe scenă și începi să cânți, când ai publicul în fața ta și muzicieni minunați lângă tine, sentimentul pe care îl trăiești nu se compară cu nimic. Această plăcere de a cânta, această bucurie de a interpreta umbrește orice altceva.

Cum reușiți să găsiți balanța între această viață profesională atât de activă și momentele rezervate doar pentru propria persoană?

Mă străduiesc cu adevărat (râde), chiar mă străduiesc să găsesc această balanță și nu simt că am găsit-o încă. Sunt de atâta timp pe scenă, pe piața muzicală și știu cum este să fii mereu pe drumuri, mereu angrenată profesional dar cred că este important să reușești să faci loc în agenda ta și pentru tine, și pentru familie, pentru prieteni. Încă lucrez la asta.

Veți colabora la București, pe 30 august cu unul dintre cele mai appreciate ansambluri românești, Orchestra Română de Tineret. Cum e la început, când veniți pentru prima data în contact cu un ansamblu?

Am auzit lucruri extraordinare despre Orchestra Română de Tineret. Am auzit că au foarte multă energie, că sunt cu toții muzicieni care cântă minunat și că iubesc cu adevărat ceea ce fac. Este prima dată când cânt cu ei și sunt entuziasmată, pentru că nu prea mai am ocazia să cânt cu noi ansambluri. Majoritatea concertelor pe care le susțin mă aduc în fața unor ansambluri și a unor dirijori cu care colaborez deja regulat. Așa că, de cîte ori am ocazia să cânt cu un nou ansamblu, sunt foarte încântată.

Cu Kristian Järvi știu că ați mai colaborat până acum.

Da, desigur. E o forță umană, un dirijor incitant, foarte tânăr, proaspăt, pune foarte multă pasiune în tot ce face. Am mai lucrat nu doar cu el, ci și cu fratele și cu tatăl său. Întreaga familie Jarvi este o ectraordinară. Desigur, fiecare este diferit, are propria personalitate iar Kristian este un coleg fantastic.

Ultima întrebare se referă la Enescu. Știu că ați ascultat o serie de lucrări ale sale. V-ați simți tentată să le abordați în viitor?

Chiar îmi doresc asta. De fapt, chiar acum învăț cea de-a treia sa sonată, o lucrare incredibilă pentru vioră și pian. Mi se pare spectaculoasă, deosebit de dinamică și puternică. Enescu este un compozitor foarte provocator și emoțional, ajunge direct la inima ta și aș dori să-l cânt mai mult.

Interviu realizat de Ioana Marghita