Arhivă : 2015 |

Primul interviu acordat în România de pianistul Simon Trpceski

Miercuri, 26 August 2015 , ora 11.45
 

Pianistul macedonean vine pentru prima dată în România, țară de care se simte, însă, deja atașat, datorită, spune el "conexiunii balcanice"; concertează pe scena Sălii Palatului în 18 septembrie 2015.

Născut în Macedonia în 1979, Simon Trpceski a câștigat premii în competiții derulate în Marea Britanie, Cehia și Italia și a primit premiul "Tânărul artist" din partea Societății Regale Filarmonice din Anglia în 2003. Studiile le-a urmat acasă, la Skopje, fiind însă, prin intermediul profesorului său, Boris Romanov, un produs al școlii pianistice ruse. Până anul trecut a și predat la Universitatea de Muzică din capitala Macedoniei, acum însă concentrându-se pe cariera sa solistică;Trpceski spune, însă, că încearcă să mențină un echilibru între viața profesională și cea personală și că nu ar ezita să renunțe la cariera sa dacă ar simți că îi acaparează prea mult timp.

Interviul nostru telefonic a fost lung, foarte plăcut și relaxat, Simon Trpceski fiind un partener de discuție foarte generos. Artistul macedonean concertează chiar de ziua lui, în 18 septembrie 2015 la Sala Mare a Palatului. Îl puteți asculta în partitura solistică a Concertului nr. 3 în re minor de Serghei Rahmaninov.


Sper că nu vă veți simți jignit de prima mea întrebare: se întâmplă des ca oamenii din afara Macedoniei să aibă probleme în a vă pronunța numele de familie?

În primul rând mulțumesc (spus în română) pentru interes. Și ca să răspund la întrebare: cu siguranță da! Dar cred că asta nu ar trebui să fie deloc o problemă pentru cei din România, având în vedere vecinătatea țărilor noastre.

Cum a început călătoria dvs. artistică, având în vedere faptul că în familia dvs. tatăl a fost judecător iar mama farmacistă?

Da, e drept că părinții mei nu au studiat muzica, dar erau amândoi foarte talentați. Din păcate, fiecare dintre ei venind din mici sate din sud-vestul și, respectiv, sud-estul Macedoniei, nu au avut condițiile necesare pentru a studia sau a fi expuși muzicii culte. Dar, la fel ca în România, și în Macedonia tradițiile folclorice sunt puternice, vechi. Eu însumi am fost expus muzicii folclorice, care este foarte legată de stilul nostru de viață, iar acest gen a lăsat o imensă amprentă asupra personalității mele. Prima mea dragoste a fost acordeonul. Când aveam patru ani am primit cadou de la tatăl meu (fără ca mama să știe) un acordeon foarte mic.

De ce în secret?

Pentru că voia să-i facă o surpriză mamei mele, amândoi observând că sunt foarte talentat. De altfel și mama mea cântă minunat. În momentul în care am primit instrumentul am început să improvizez o melodie cu mâna dreaptă. Bunica era cea care avea grijă de mine, de fratele și de sora mea, atunci când părinții erau la serviciu și de la ea am auzit și învățat foarte multe cântece folclorice vechi, dar și povești.Așa am început, deci, să cânt și eu. Apoi am făcut cursuri la un centru cultural pentru copii aici, în Skopje, dar când am ajuns la școală am constatat că nu exista o clasă de acordeon. Așa că instrumentul care mi-a părut cel mai aproape de acordeon era pianul, datorită claviaturii. Sigur că astăzi nu mai sunt de aceeași părere, dar așa am început. Ne-am confruntat și noi, în Macedonia, cu o perioadă foarte dificilă de tranziție, după destrămarea fostei Yugoslavii și lumea a avut de suferit nu numai din punct de vedere economic și politic, ci și cultural, pentru că era foarte dificil să obții o viză, să ieși din țară, chiar să vizitezi un muzeu sau să vezi un fenomen natural. Toate aceste situații ne-au întărit, însă, și au dezvoltat partea noastră creativă, care a ajutat la rezolvarea ingenioasă a numeroase probleme. Eu am fost foarte norocos datorită mutării de la Moscova a profesorului Romanov. Și Uniunea Sovietică se destrămase și plecau și de acolo mulți oameni în căutarea unei vieți mai bune. El și soția sa s-au mutat în Macedonia și au ridicat enorm nivelul pianisticii din țară. A fost șansa mea de a mă dezvolta serios - de la opt ani - și am început să particip la diverse concursuri, nu numai pentru a acumula repertoriu nou, ci și pentru a vedea cum sunt percepute lucrurile în Vestul Europei. La 20 de ani am câștigat premiul al II-lea în Concursul Internațional de Pian de la Londra. Practic acesta a reprezentat începutul carierei mele internaționale.

Din ce povestiți pare că ați avut parte de o copilărie care, deși desfășurată pe fond de profunde schimbări și lipsuri, nu a fost lipsită de magie, datorită contactului cu muzica folclorică. Cum ați reacționat prima dată când ați auzit, însă, muzică clasică pentru prima dată?

Nu îmi amintesc exact când am ascultat pentru prima dată muzică clasică, dar am auzit-o cu siguranță la televizor. Era unul dintre concertele de Anul Nou de la Viena și am ascultat Strauss, un marș turc de Mozart și cred că și prima parte din concertul nr. 1 pentru pian de Ceaikovski. Am fost foarte impresionat și, mai important decât atât, am făcut o legătură între muzica folclorică și cea cultă, clasică. Era foarte interesant pentru un copil talentat, care iubea muzica, să găsească urme ale muzicii folclorice în nou descoperitul gen. Mai târziu, când am aprofundat studiile muzicale, am abservat toate aceste conexiuni și nivelul curiozității a crescut; de aceea sunt foarte recunoscător că nu am putut studia acordeonul ci pianul, care mi-a deschis o lume foarte interesantă. Pentru că studiul pianului nu este o tradiție profundă în Macedonia, a fost un proces foarte dificil. Dar, așa cum am mai spus, mutarea lui Boris Romanov și a soției sale, Ludmila, a avut un impact uriaș aici, iar eu am fost destul de norocos să mă număr printre studenții lor. Sunt foarte mândru că întreaga mea educație a fost rezultatul studiilor de aici, din Skopje.

Considerați că este necesar pentru un muzician să continue să lucreze cu un profesor, sau să aibă un mentor, chiar și după terminarea studiilor formale? Mai lucrați cu Romanov?

După încheierea studiilor încă am mai lucrat cu el, până la 24 de ani. Vai, acum realizez cât de bătrân sunt - am 35 de ani! Iar după ce am terminat facultatea, am rămas acolo ca profesor asociat - cel mai tânăr la acea vreme din Conservatorul din Skopje. Am predat acolo vreme de 11 ani, iar Romanov era, desigur, unul dintre profesorii mari. Eu am renunțat la post chiar anul trecut. Iar revenind la întrebarea ta - sigur că e întotdeauna bine să faci schimb de opinii, am fost mereu deschis în fața lor, într-o anumită măsură pentru că asta face parte din personalitatea mea: sunt un aventurier (în sensul bun al cuvântului!). Am învâțat foarte mult și ascultând diverse imprimări.

Deși uneori părerile mele difereau de cele ale profesorilor mei, întotdeauna am păstrat un respect profesional; iar cel mai important lucru pe care l-am învățat de la ei a fost gustul muzical. Erau foarte deschiși și mă lăsau să mă exprim printr-o varietate de programe - lucru semnificativ pentru dezvoltarea personaliății mele - iar bunul-gust muzical, deși un lucru relativ, juca un rol mare. Încerc mereu să respect cerințele din partitură și să redau apoi povestea pe care eu o creez în minte. Nu pot, însă, improviza până la limita penibilului, așa cum, din nefericire, procedează unele persoane.

La București cântați Concertul nr. 3 de Rahmaninov, cu Orchestra Filarmonicii din Liverpool și cu Vasily Petrenko dirijor. În aceeași formulă interpretativă ați imprimat integrala creațiilor pentru pian și orchestră de Rahmaninov. Când și cum a început colaborarea?

Cu orchestra am cântat prima dată în 2002 sau 2003, pentru că în anul 2000 am fost laureat al Concursului de la Londra și mi-am început, practic, cariera, la Wigmore Hall din Londra. La scurtă vreme după am fost la Liverpool și am cântat cu una dintre multele orchestre cu care am colaborat în Anglia. Apoi, când Vasily a fost numit director artistic, în stagiunea 2006-2007, m-au chemat din nou să cânt două concerte în aceeași seară.

Ce anume ați cântat?

Rahmaninov - Concertul nr. 1, care este preferatul meu, și Rapsodia pe o temă de Paganini.

Între mine și Petrenko a fost o conexiune imediată; probabil că ține și de mentalitatea culturală, de apropierea dintre ruși și macedoneni și nu în ultimul rând de faptul că eu sunt un produs al școlii pianistice ruse. Viziunile noastre erau, deci, foarte compatibile, iar colaborarea a decurs foarte lin.Cred că și personalitățile noastre sunt foarte similare - și el este foarte deschis, foarte comunicativ și simpatic, nemaipunând la socoteală faptul că e un muzician extraordinar. Este unul dintre cei puțini care chiar sunt atenți la muzică, iar tot ceea ce face este de dragul muzicii, ci nu al spectatcolului. A adus Filarmonica din Liverpool la un nivel înalt și știu că în urmă cu ceva ani au fost și la București, așa că publicul a avut ocazia să constate asta. A venit apoi propunerea de a imprima Rahmaninov, o mare provocare pentru mine, ca de altfel pentru orice pianist. Cântasem până atunci concertele numerele 2 și 3 și Rapsodia pe o temă de Paganini, dar niciodată concertele numerele 1 și 4, pe care am început atunci să le descopăr. A fost o mare călătorie pentru mine. Ne-am bucurat de sesiunile de înregistrări, care au fost, însă, extrem de scurte, așa că a fost nevoie de concentrare maximă. Dar când ai ocazia să lucrezi cu astfel de profesioniști, care îți sunt alături la tot pasul, e o mare bucurie. De aceea sunt foarte recunoscător și fericit că cele două CD-uri au fost primite foarte bine. Am mai realizat un CD cu ei, de data aceasta cu cele două concerte de Ceaikovski - un material apărut toamna trecută la casa de discuri Onyx. Iar acum ne pregătim să imprimăm Concertele numerele 1 și 3 de Prokofiev și încă ceva, nu știm încă sigur ce anume.

Veniți pentru prima dată la București?

Da, deși a mai existat o propunere din partea organizatorilor, acum câțiva ani, care însă nu s-a putut concretiza. Iată, deci, vin pentru prima dată în România și voi cânta chiar de ziua mea.

Ce frumos! Va trebui să vă cântăm "La mulți ani!"

Da, toată lumea din sală va trebui să facă asta!

Revenind la concertele lui Rahmaninov - există numeroase imprimă extraordinare; mă gândesc acum la Horowitz, Argerich și, bineînțeles, la însuși Rahmaninov. Există o înregistrare de care vă simțiți mai aproape ca viziune?

Da, Rahmaninov era destul de modern în privința interpretării pentru acele vremuri. Sigur, posibilitățile tehnice de înregistrare erau cu totul altele atunci, așa că există și numeroase lucruri mai puțin grozave - cum ar fi faptul că a fost nevoie să se taie, din cauza lipsei de timp și spațiu pe discuri, anumite fragmente din partitură. Dar îmi place, cu siguranță, cruzimea sa (într-un sens pozitiv al cuvântului) - este foarte direct și încrezător în legătură cu realizarea ideilor sale.

Am citit că al treilea concert pentru pian ar fi fost preferatul compozitorului...

Se poate. Cu siguranță este un opus compus pentru a lua ochii publicului - sigur, într-o manieră profesională. L-a scris pentru a-l cânta în turneul lui din America și concertul este, cu siguranță, unul dintre cele mai semnificative opusuri din creația sa. Deoarece concertul este la fel de grandios ca o simfonie, Rahmaninov a avut ocazia să își arate atât talentul de pianist, cât și pe cel de compozitor. Cred că Dumnezeu a turnat genialitate în mintea lui Rahmaninov, iar acesta a putut să includă tot ce era mai bun în cel de-al treilea concert.

Trebuie să spun că respect enorm și imprimările realizate de Ashkenazy, cu care am avut, de asemenea, onoarea de a cânta acest concert.

Cum au decurs repetițiile cu marele muzician care în acest context era dirijor, dar care cântase minunat și partitura solistică?

Ashkenazy este o persoană foarte cumsecade; sigur că era foarte conștient de tot ce se întâmplă în partitura pianului, însă când i-am cerut indicații a spus că nu are nimic de adăugat pentru că totul merge ca uns; sigur că am considerat că mi s-a făcut un mare compliment și am încercat să cânt cât mai firesc posibil. Îmi pare rău, știu că sună foarte rău, ca și cum aș fi lipsit de modestie. Însă chiar a fost un mare compliment și un lucru care mi-a dat multă încredere în mine, venind din partea unei legende. Iar Ashkenazy este o persoană absolut adorabilă. Este vital pentru stabilitatea ta psihologică ca, atunci când lucrezi cu o legendă vie, să fii încrezător că ceea ce ce faci e bine. Acest concert a avut loc la Londra, dar am avut ocazia să cânt și Rapsodia pe o temă de Paganini cu Ashkenazy, la San Francisco. Au fost experiențe minunate.

Am avut, de asemenea, ocazia să întâlnesc un alt pianist care mi-a lăsat o impresie foarte puternică: Lazar Berman, care era membru în juriul unei competiții din Italia la care am participat. Înregistrarea lui cu Rahmaninov este o alta pe care respect. Sigur că și cele pe care le-ai menționat merită atenție, nu încape îndoială! Iar interpretarea mea aș pune-o mai aproape de cea a lui Ashkenazy sau Berman, cred. Îmi amintesc că un critic englez a scris cândva că pianismul meu se situează undeva între Argerich și Pletnev. O mare onoare, sigur, mai ales pentru că îi cunosc pe ambii muzicieni și chiar să cânt de câteva ori cu Pletnev dirijor. Ai mereu de învățat de la marile nume.

Chiar dacă am mai cântat și înregistrat Rahmaninov cu Filarmonica din Liverpool și cu Petrenko, fiecare apariție pe scenă este unică și de aceea viața noastră este foarte interesantă. Iar Festivalul Enescu are o bogată tradiție în spate, invitați de renume internațional, iar publicul românesc știe, cu siguranță, ce anume să asculte. Așa că responsabilitatea noastră este foarte mare acum.

Ați avut ocazia să cunoașteți artiști români? Observ că știți câteva cuvinte în limba noastră...

Sunt foarte bucuros să vin la București pentru prima dată, pentru că sigur că am cunoscut mulți români și de fiecare dată când vorbesc cu ei simt o conexiune balcanică, mă simt acasă.

Cum arată viața dvs. din afara sălii de concert?

În afara vieții muzicale îmi place să îmi petrec timpul cu familia și prietenii, ca majoritatea oamenilor. Încerc să păstrez lucrurile foarte firești, pentru că stabilitatea personală este vitală, ea poate fi observată și în timpul cântatului pe scenă. Ador să fiu acasă, să mă bucur de natură și de bucătăria și vinurile macedonene.

Deci gustați micile fericiri cotidiene...

...da, acum, de exemplu, trebuie să termin de scris un cântec pentru fiica mea, care participă la festivalul copiilor în noiembrie. Lângă toate intervine, bineînțeles, studiul la pian, dar sunt și zile în care sunt leneș și nu vreau decât să stau în natură. În mare încerc să mă bucur de viață, care e foarte scurtă mai ales pentru muzicienii cu un tempo de lucru foarte alert. În sensul ăsta încerc să fiu echilibrat, pentru că știu că mulți dintre colegii mei nu observă cum viața trece pe lângă ei; își petrec viața în avioane și în săli de concerte, ceea ce, pe de o parte e bine, pe de alta - rău. Eu nu mă număr printre ei și chiar mi-am spus, la un moment dat, că dacă mașinăria, industria, va pune stăpânire pe viața mea, nu mă voi teme să pun capăt carierei mele. În cazul acesta aș avea o viață mai puțin incitantă, dar măcar aș avea liniște în suflet. Mulțumesc (rostit în lb. română. n.red.) pentru șansa de a realiza primul interviu pentru o organizație media din România!

Vă mulțumim și noi!


Interviu realizat de Irina Cristina Vasilescu