Arhivă : 2015 |

Interviu cu dirijorul Kristjan Jarvi

Marți, 25 August 2015 , ora 13.55
 

Dirijorul de origine estoniană Kristjan Jarvi conduce concertul care deschide Festivalul Enescu, în 30 august, la Sala Mare a Palatului.

În octombrie 2014 ați fost într-un turneu, în Coreea de Sud, împreună cu violonista Sarah Chang. Cum a decurs colaborarea dumneavoastră în acele concerte cu lucrări muzicale coreene?

A fost o colaborare foarte bună, cu atât mai mult cu cât Sarah și cu mine suntem prieteni de foarte mult timp. Când am invitat-o să facem acel proiect împreună cu formația mea, Absolute Ensemble, a ezitat la început pentru că nu știa exact în ce urmează să se implice. În mod normal Sarah nu interpretează o muzică ne-clasică, iar ceea ce am cântat noi în Coreea a fost cu totul ieșit din tiparele clasice, în care ea s-a încadrat pe tot parcursul carierei ei. Am luat teme clasice și muzici tradiționale și le-am aranjat într-un mod foarte nou, le-am modificat din punct de vedere stilistic. Le-am transformat total și le-am integrat în tipul nostru de produs care include toate genurile. Trăim într-un secol în care majoritatea oamenilor nu ascultă muzică clasică, așa că dacă iei un dirijor și un violonist de formație clasică și îi pui să cânte lucrări de o altă factură rezultatul va fi unul interesant. Uneori poate neconvingător, dar cu siguranță interesant. Însă în cazul nostru, a fost cu siguranță un rezultat convingător, pentru că ansamblul meu, cu care cânt de peste 20 de ani, este specializat pe un repertoriu aflat la intersecția genurilor.


Fiind cunoscută versatilitatea dumneavoastră repertorială, am vrea să știm ce criterii aveți în stabilirea unui program de concert. Țineți cont de publicul căruia vă adresați, de faptul că este un concert de stagiune sau unul festivalier, de nivelul orchestrei? Cu ce gânduri porniți la alcătuirea programului?

Din punctul meu de vedere, trebuie să existe o poveste, un anumit concept, o motivație pentru care facem acel lucru. Nu este suficient să cântăm doar de dragul de a face muzică. Trebuie să existe un concept, o idee de la care pornesc să lucrez cu o orchestră. Eu împreună cu ansamblul formăm o echipă care spune aceeași poveste, iar publicul simte că acea poveste se petrece chiar în fața ochilor săi. Nu este doar un mod de a face muzică, ci un act de creație se petrece ad-hoc, aproape instinctiv. Evident că noi cântăm după partituri, dar impresia pe care o lăsăm este că noi inventăm muzica chiar atunci. Acesta este principalul meu criteriu de a alege lucrările pe care urmează să le dirijez. Trebuie să existe toate ingredientele într-un program, pentru a construi o poveste și pentru a captiva publicul, să trăiască o experiență nouă într-un concert de muzică clasică. Într-un concert rock trebuie doar să fii acolo pentru că nivelul de energie este ridicat, toată lumea este entuziasmată, sunt strigăte, țipete.

Și într-un concert clasic trebuie să ajungi la același nivel de entuziasm, însă interior, chiar dacă publicul nu se manifestă la fel. Oamenii trebuie să-și spună: uau, totul se petrece în fața noastră! Iar acel moment este irepetabil. De aceea este foarte important să înregistrăm video și audio concertele, pentru a păstra acele momente care nu se vor mai repeta niciodată într-un studio.


Exact cu un an în urmă ați lansat CD-ul intitulat Balkan Fever, o fuziune între genurile clasic-tradițional și jazz, iar prima lucrare de pe acest CD este Rapsodia I de George Enescu. Cum ați descoperit această partitură și cum ați gândit integrarea ei în această mixtură de sonorități?

Cred că Enescu ar fi trebuit să ne spună de ce a folosit 6 sau 7 dintre cele mai cunoscute cântece populare, inclusiv în Balcani și de ce, datorită lor, Rapsodia a devenit la rândul ei foarte cunoscută. Vorbim despre un compozitor care a știut să structureze totul, să găsească formele potrivite, să traducă aceste idei muzicale într-un limbaj orchestral. Artiștii împreună cu care am înregistrat acest disc - Miroslav Tadic, Vlatko Stefanovski, Theodosii Spassov, interpreți de muzică tradițională - au ascultat Rapsodia de Enescu, nu știau cine a scris-o, dar cunoșteau melodiile citate și știau că fac parte din repertoriul tradițional balcanic. De la acest concept am pornit proiectul Balkan Fever. Aș putea spune că Enescu mi-a dat ideea construirii unui program pe această idee și integrarea ei într-un context modern, implicându-i totodată și pe acești muzicieni din regiune. Acum avem discul, iar lucrările înregistrate acolo le-am cântat în întreaga Europă și sper că vom veni într-o zi și în România cu acest program.


Unul dintre lucrurile deosebit de interesante în cadrul Festivalului Enescu este acela că fiecare mare artist vine aici cu o concepție originală, specială a felului în care muzica lui Enescu trebuie să fie interpretată. Știm cu toții că stilul lui Enescu a fost unul complex, uneori eterogen și că lucrările sale sunt foarte diverse. Am ascultat în Festivalul Enescu, versiuni introvertite, altele cu rezonanțe religioase, foarte moderne, neoclasice, lucrări împinse în zona tradiționalului sau dimpotrivă, în cea a academismului. Cum este Enescu în concepția lui Kristjan Jarvi?

Enescu are mai multe fațete diferite. A fost un maestru al virtuozității, ca violonist și pianist. A fost compozitor. Dacă privești tot acest spectru al talentelor sale, îți dai seama că a fost o personalitate cu totul specială. Când îi interpretezi lucrările, fie că este vorba de Rapsodia I sau de Simfonia I, realizezi că sunt partituri foarte diferite, dar care au fost compuse de aceeași persoană. Pentru că vorbim despre o persoană ca despre un întreg, care poate avea diferite reflexii, diferite stări sau momente de viață, motivații variate ale acțiunilor sale. Sunt părți care îți plac și altele care pot să nu îți placă. Este la fel ca într-o relație. Nu poți lua doar părțile bune ale cuiva, trebuie să iei și părțile care nu îți plac. Pentru mine, Enescu este cu adevărat un univers și să-i mulțumim lui Dumnezeu că România are un asemenea reprezentant al culturii naționale, la fel cum Finlanda îl are pe Sibelius, iar Norvegia - pe Grieg. Un compozitor Național. Nu naționalist, ci național. O personalitate pe care oamenii o privesc ca pe un tezaur național! Acest om a dăruit atât de mult țării sale! De fiecare dată când îi interpretezi muzica lui Enescu trebuie să îi cunoști profund personalitatea. Creația sa este o mixtură a trăsăturilor lui de caracter, al căror echilibru trebuie să îl găsești. Echilibrul între interpret și creator.

Există întotdeauna o abordare subiectivă asupra a ceea ce interpretul consideră că este compozitorul. Percepem totul subiectiv, prin ochii noștri, indiferent cât de obiectivi ne-am dori să fim. Iar noi, interpreții, ne folosim de compozitori ca de un vehicul cu ajutorul căruia ne exprimăm pe noi înșine, iar ei ne oferă platforma cu ajutorul căreia să explorăm mai departe, iar acesta este un lucru bun. Atâta vreme cât publicul apreciază ceea ce faci, înseamnă că ai reușit să exprimi un adevăr. Este ceea ce încerc să fac și eu cu Enescu, indiferent că este vorba despre o lucrare profundă sau o alta, mai accesibilă, cum este Rapsodia I.

Interviu realizat de Monica Isăcescu