Arhivă : 2015 |

Dirijorul Cornelius Meister pentru prima dată în România

Luni, 24 August 2015 , ora 14.12
 
Dirijorul german Cornelius Meister a fost numit la vârsta de 30 de ani (în 2010) Director artistic al Orchestrei Simfonice Radio din Viena. Acesta nu este însă cel mai mare "record" al său. La 23 de ani participa la concursul pentru ocuparea postului de director muzical al orașului Heidelberg, devenind doi ani mai târziu cel mai tânăr director muzical din lume. În 2 septembrie 2015, Cornelius Meister se va afla pentru prima dată în țara noastră - este invitat în Festivalul Internațional "George Enescu" și va dirija chiar un ansamblu din România - Orchestra Națională Radio. Ne-a mărturisit că așteaptă cu interes primul său contact muzical și cultural cu țara noastră și până când îl veți asculta la București, vă invităm să îl cunoașteți mai bine pe Cornelius Meister citind interviul pe care ni l-a acordat.

Proveniți dintr-o familie de muzicieni. A fost de la început clar că veți urma și dvs. această carieră?

Am avut întotdeauna și am în continuare multe pasiuni, încă de copil am făcut și sport, mă interesează de asemenea științele naturii și istoria. Dar pentru că părinții mei sunt muzicieni - tata profesor de pian la Facultatea de Muzică din Hanovra iar mama predă pian la o școală pentru copii și tineret, a fost într-adevăr clar pentru mine de la început că voi face la rândul meu o meserie din muzică.

Cum a fost să studiați chiar cu tatăl dvs.? Avea așteptări mari?

A fost minunat. Tata avea 50 de ani când m-am născut, de aceea relația dintre noi a fost probabil mult mai tensionată decât dacă ar fi fost mai tânăr. Prin această diferență de vârstă dintre noi doi mi-ar fi putut fi chiar bunic, de aceea mi-a oferit liniștea și înțelepciunea unui bunic în combinație cu emoționalitatea și energia unui tată. Repet, a fost minunat. Tata nu m-a obligat niciodată să fac o carieră în muzică, m-a ajutat, desigur, dar decizia a fost a mea.

Ați vrut, să spunem, să faceți diferența devenind dirijor? Cum s-a dezvoltat această pasiune?

Dirijatul m-a interesat încă de foarte devreme, pentru că din această postură se poate face muzică simultan cu mulți oameni. Am cântat ca pianist multă muzică de cameră și mi-a plăcut dintotdeauna ideea de a colabora. Dar perspectiva orchestrei este însă și mai amplă. Pot spune că încă de foarte tânăr mă interesa repertoriul simfonic, precum și cel de operă, iar la vârsta de 17 ani am avut oportunitatea de a începe să învăț dirijatul. Pentru a dirija este nevoie de foarte multă experiență, atunci când cânți la un instrument poți exersa acasă, dar ca dirijor asta nu se poate. Așadar îți trebuie timp pentru a acumula experiență și este cu atât mai bine dacă poți începe de devreme să acumulezi.

Vă mai amintiți de prima dvs. apariție ca dirijor?

Da, chiar foarte bine. Aveam 18 ani când am dirijat Concertul pentru două viori și orchestră de Johann Sebastian Bach. Era într-un cadru foarte restrâns dar îmi amintesc foarte exact de primele mele încercări ca dirijor, precum și de repetiții. S-au întâmplat atât de multe. Stai acolo, te pregătești și apoi... ai foarte puțin timp. Se poate să repeți o oră pentru a reda două minute de muzică, minute care se scurg foarte rapid. Așa se construiește însă experiența unui dirijor... în ani, decenii.

Ce mari dirijori v-au influențat viziunea despre muzică?

Cel care m-a îndrumat spre dirijat, la 17 ani, a fost Gerd Albrecht, marele dirijor german care s-a stinst din viață anul trecut. El a fost cel care mi-a spus că 17 ani este vârsta perfectă pentru a începe, în timp ce alții mă sfătuiau să mai aștept. Apoi am învățat foarte mult și de la repetițiile marilor dirijori ai prezentului, la care participam ori de câte ori se putea. Dirijorii au personalități atât de diferite și este fantastic felul în care se exprimă prin gesturi și cuvinte diferite, modul în care obțin din partea orchestrei un sunet atât de diferit. Și particip și acum cu plăcere la repetițiile altor dirijori.

La 25 de ani deveniseți director muzical al orașului Heidelberg - cel mai tânăr director muzical din lume. Cât de mare a fost această provocare și cum a decurs perioada respectivă?

Atunci când am fost ales, de fapt atunci când a început preselecția, aveam 23 de ani. La vremea respectivă nici nu am reflectat la cât de importantă este șansa obținerii acestei poziții. De aceea nici nu mi-am făcut foarte multe griji și nici nu am apucat să mă tem. După obținerea postului am avut peste un an timp de a mă pregăti și în acel an am reflectat foarte mult la amploarea acestei responsabilități. Am avut marele noroc de a găsi în Heidelberg o orchestră foarte motivată, ei au vrut să le fiu dirijor șef, m-au ales, acesta a fost un mare avantaj. Iar pe de altă mare am avut un public foarte curios și deschis, încât am putut să abordez un repertoriu extrem de variat. Am programat desigur toate simfoniile beethoveniene, repertoriul clasic și romantic, dar și multe prime audiții și lucrări necunoscute. Probabil că asta nu se întâmplă în orice oraș, ca publicul să fie atât de receptiv, așadar a fost o perioadă foarte bună. Iar acum la Viena am la fel de mult noroc, pentru că și aici orchestra este minunată, și publicul minunat și el.

De Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii Austriece din Viena se leagă și următoarea mea întrebare, ce planuri aveți în continuare ca dirijor șef al acestui ansamblu?

Din 2010 sunt la Viena, așadar acum culeg deja roade. În primii ani este normal ca o orchestră și noul ei dirijor să construiască împreună un repertoriu, iar după o vreme rezultatele se văd. La începutul anului am avut un turneu foarte frumos și plin de succes în Spania, în stagiunea următoare avem programate trei turnee mari, două în Asia și unul în Europa, dar există desigur și alte evenimente importante. Înainte de București am fost cu Orchestra ORF la Festivalul de la Salzburg, și acolo am interpretat o creație de Gustav Mahler - Simfonia I, precum și o partitură de Pierre Boulez, maestru care a împlinit anul acesta 90 de ani.

Așa cum ați menționat deja, și la București abordați o simfonie mahleriană - cea de-a 8-a. Cum ați descrie această lucrare?

Am fost întotdeauna interesat de a dirija creații foarte complexe, care solicită un aparat orchestral amplu și care au un fundal emoțional profund. Simfonia a 8-a de Mahler îmbină mulți parametri diferiți, are și interpreți vocali soliști, dar și un cor mare, precum și un cor de copii. Există însă și fragmente pur orchestrale. Așadar o lucrare în care Mahler îmbină cu măiestrie diferite genuri. Iar pentru mine, care am fost crescut în Germania, este semnificativ și felul în care Mahler a ilustrat textul lui Goethe. Prima parte din Faust apare foarte frecvent în programele teatrelor din țările vorbitoare de limbă germană, însă partea a doua nu este pusă foarte des în scenă. Este așadar foarte interesant pentru mine modul în care diferiți compozitori au zugrăvit muzical respectivul text. Iar Simfonia a 8-a de Mahler este cu siguranță un vârf din acest punct de vedere. Pot spune că îl simt pe Mahler foarte aproape de mine, am dirijat mult muzica lui în ultimul timp și voi continua în anii viitori să îl includ în programele mele, atât în cele din Europa cât și de pe alte continente.

În cadrul Festivalului Enescu veți dirija pentru prima dată Orchestra Națională Radio. Ce așteptări aveți de la o nouă colaborare muzicală?

Am fost foarte bucuros să aflu că voi dirija această orchestră, pe care nu am avut încă ocazia de a o cunoaște și îmi părea rău de asta, pentru că este o orchestră cunoscută, atât în Europa centrală cât și în Vest. Acum am această șansă, va fi o muncă intensivă, atât cu orchestra cât și cu ansamblurile corale și cu soliștii, în cadrul acestui remarcabil Festival Internațional.

Ați avut pânâ acum contact cu România și cultura noastră?

Nu am fost niciodată în România, și mă bucur și de asta, sper ca în afara repetițiilor să am posibilitatea de a cunoaște puțin cultura și oamenii. Desigur, din cauza monumentalității Simfoniei a 8-a a lui Mahler nu voi avea foarte mult timp, probabil va trebui să repetăm zi și noapte, dar vreau să îmi rezerv timp pentru a înțelege unde mă aflu. Acest lucru este foarte important pentru mine când dirijez într-o țară străină, nu îmi este egal unde dirijez. Vreau să simt cultura și oamenii cu care lucrez și mă bucur dacă Simfonia lui Mahler va suna cu totul altfel decât în America sau la Paris sau în Japonia, interpretată la București de muzicieni români. Este minunat că există particularități culturale și sunt foarte curios și nerăbdător de a mă afla pentru prima dată în România.

Interviu realizat de Andreea Chiselev