Arhivă : 2015 |

Interviu cu pianistul Christian Zacharias

Luni, 24 August 2015 , ora 11.12
 

Pianistul Christian Zacharias revine în 2015 pe scena Festivalului Internațional "George Enescu", de această dată cu un recital susținut în ultima zi a festivalului, în 20 septembrie 2015, de la ora 16.30. Muzicianul ne-a vorbit despre această întâlnire cu publicul român și despre programul pe care îl propune, unul ce cuprinde lucrări de Robert Schumann, Johannes Brahms și Franz Schubert.

Veți concerta pe scena Ateneului Român. Cum așteptați această revenire?

Este una dintre cele mai călduroase săli. Vin în România de foarte mulți ani și pot spune că această sală este unică în Europa. Este unul dintre locurile mele preferate. De fiecare dată publicul a fost numeros, m-a copleșit. Oamenii ascultă extrem de atent și sunt entuziaști. E ca și cum m-aș întoarce acasă. Mă simt foarte bine.

Nu stau mult în București, din păcate. În anii trecuți veneam alături de orchestră și aveam de susținut două-trei concerte. Îmi amintesc că am lucrat la una dintre edițiile precedente cu un ansamblu din România și astfel am avut ocazia să vizitez o parte a Transilvaniei. De data aceasta sunt în turneu, astfel că ajung cu o seară înainte de recital, după care a doua zi plec la Paris pentru a repeta cu o orchestră de acolo. Vin extrem de concentrat pe ceea ce am de făcut.

Publicul v-a urmărit, atât în Festivalul Internațional "George Enescu", cât și în Festivalul RadiRo, în postura de solist sau dirijor al unui ansamblu. De această dată evoluați singur pe scenă. Se schimbă în vreun fel dialogul cu publicul?

Nu cred. Ești doar tu cu instrumentul, dar așa cum mă cunoaște deja publicul Festivalului "Enescu", și atunci când evoluez în fața orchestrei propun un dialog continuu, apropiat muzicii de cameră. Să spunem că de această dată poate fi considerat un monolog. De asta sunt și atât de entuziasmat. Nu am susținut până acum nici un recital în București. De aceea am și propus o astfel de manifestare ce cuprinde lucrările lui Schubert și Schumann. Este un mesaj muzical personal pe care am ținut să-l transmit.

Ați vorbit până acum despre public. Ca de fiecare dată, în cazul manifestărilor pe care le susțineți în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu", avem o sală sold-out. Care este secretul dvs.?

Nu este nici un secret. Publicul judecă după nevoile lui, nu contează doar publicitatea pentru un anume eveniment. Oamenii vin, ascultă și hotărăsc dacă este potrivit pentru ei. De asemenea, dialogul dintre ei după manifestare contează foarte mult. Ei sunt cei mai buni promotori. Așa a fost și în cazul prezenței în Festival cu Orchestra de Cameră din Lausanne. Publicul a fost receptiv și de atunci am putut propune tot felul de programe, la fel, desfășurate cu săli pline și cu oameni potriviți pentru acea muzică, care veneau doar pentru așa ceva.

Prezentați un program alcătuit din lucrări de Brahms, Schumann și Schubert. De ce ați ales muzică acestor compozitori?

Ei stau la baza repertoriului meu. Cânt muzica lui Schubert cu foarte multe ocazii; am realizat și integrala sonatelor sale. În fiecare recital includ o sonată de Schubert, iar în cazul lui Schumann am ales împreună cu organizatorii să interpretez "Kreisleriana". Este o altă experiență extrem de personală. Îl consider un compozitor definitoriu pentru muzica germană, în general, și pentru cea romantică, în special. În final m-am întrebat cum pot lega acest program. Mi-au venit în minte rapsodiile lui Brahms și mi-am dat seama că ele pot încadra foarte bine "Kreisleriana" lui Schumann. Este o piesă neobișnuită, cu idei aparte care prezintă două laturi extrem de atractive ale compozitorului și care dispar în pianissimo-ul de la final, așa că aceste două rapsodii ferme ale lui Brahms sunt extrem de potrivite pentru a o reliefa. Cele trei pot forma chiar o lucrare de sine stătătoare.

Este un întreg proces... pleci la drum cu un program, răspunzi cerințelor organizatorilor și ajungi la o formulă finală pentru a oferi o înșiruire logică, cu o doză de dramatism și, în același timp, interesantă pentru public. Nu poți doar să le asamblezi, trebuie să gândești și ca un compozitor atunci când alcătuiești un program.

Cum s-a schimbat percepția dvs. asupra Festivalului "Enescu" în toți acești ani?

Nu s-a schimbat foarte mult. M-a impresionat încă de la început faptul că acest festival adună poporul român și cum de fiecare dată lumea vorbește deja și despre ediția următoare, legând astfel viața muzicală românească de cea internațională. Mi-a plăcut dintotdeauna energia organizatorilor. În cazul nostru au știut de fiecare dată exact ceea ce vor de la noi; sunt oameni care înțeleg arta sunetelor și știu să comunice cu muzicienii.

În 1975, erați desemnat câștigătorul Concursului "Ravel" din Paris - moment în care a început cariera dvs. internațională. Care sunt momentele importante din ultimele 4 decenii și cum priviți acum acea experiență?

Competiția din Paris a fost foarte importantă pentru că de atunci a urmat o serie de apariții importante. Practic atunci am realizat că sunt pianist, că aceasta este menirea mea. Consider că a fi pianist este extrem de dificil, să poți urca pe scenă, singur, în fața unui public foarte numeros. O schimbare a fost când am dirijat pentru prima dată, în 1992. Nu pot uita acea experiență de la Geneva... este de asemenea o activitate importantă pe care o fac, iată, de mai bine de 20 de ani. Sunt foarte mulți pași care îți lărgesc orizonturile și care îți rămân în memorie.

Solist, dirijor și director artistic. Ce activitate are câștig de cauză de fiecare dată. Care vă definește cel mai bine?

Cred că o combinație între dirijor care în cadrul unui concert este și solistul ansamblului. Așa cred că pot îmbina cel mai bine cele două laturi și așa pot creea o conexiune cât mai bună cu orchestra. Muzicienii te cunosc atât ca lider cu care colaborează, dar au și ocazia să interpreteze muzică de cameră împreună cu tine în concert. Este cel mai potrivit pentru mine.

Aveți un mesaj pentru cei care vor participa la ediția din acest an a Festivalului "Enescu"?

Mă bucur să mă revăd cu publicul din România și sper să pot comunica, la finalul recitalului, cu cât mai mulți dintre cei care vor fi în sală. Aștept cu nerăbdare să am ocazia să prezint acest program. Sper că va fi la fel de bine primit de public ca și celelalte prezențe din cadrul Festivalului Internațional "George Enescu".

Interviu realizat de Lucian Haralambie