Arhivă : 2015 |

Anne Sophie Mutter - autoritară și admirabilă

Joi, 10 Septembrie 2015 , ora 8.51
 
În sfârșit, Anne-Sophie Mutter a cântat la București! Evenimentul așteptat cu sufletul la gură a avut loc în după-amiaza zilei de 9 septembrie 2015, la Ateneul Român, într-o sală plină, în care doar vigilența exagerată (firească, însă) a filtrelor de la intrare a tăiat aspirațiile multora de a o vedea pe scenă, în toată splendoarea ei fizică.

Anne-Sophie Mutter este un fenomen al violonisticii actuale, cu o cultură a sunetului ce nu poate fi confundat: consistență, culoare, energie ardentă și dominatoare, ca să nu mai vorbim despre viziunea sa artistică, în care de departe se poate reunoaște o ținută aristocratică și o întinsă cultură muzicală, chiar exhaustivă, aș putea spune.

La aproape patru decenii de carieră, Anne-Sophie Mutter, star râvnit de marile săli ale lumii, a venit pentru prima oară în Festivalul "George Enescu", în termenii impuși clar de Domnia Sa. Putea să interpreteze oricare dintre concertele scrise de la Beethoven încoace, putea să-și aleagă oricare dintre marile orchestre și marii dirijori cu care să fie parteneră pe scenă. N-a făcut acest lucru și a preferat să apară în compania unor foarte tineri talentați, pe care fundația ei i-a sprijinit sau continuă să-i sprijine și din rândul cărora a selectat membrii ansamblului Mutter's Virtuosi. Girează cu numele ei interpreți din generațiile în curs de afirmare, ceea ce e un fapt excepțional și un model demn de luat în seamă.

Până acum ați auzit de contrabasistul Roman Patkoló? E minunat acest tânăr! Împreună cu el, Anne Sophie Mutter a interpretat Duo concertant de Krzysztof Penderecki în deschiderea concertului de aseară. I-ați știut pe violoniștii Mikhail Ovrutsky, Ye-Eun Choi și Albrecht Menzel? Ei bine, nici eu. Au apărut succesiv în cele trei părți ale Dublului concert în re minor de Johann Sebastian Bach alături de Anne-Sophie Mutter. Și pentru ca demonstrația să fie dusă până la capăt, Mutter`s Virtuosi ne-a oferit în prima parte și Nonetul de André Previn, partitură care pune în lumină atât individualitatea fiecărui instrument cât și sonoritățile compacte, de ansamblu ce au răsunat diafan și omogen în mișcarea lentă. Ambele lucrări contemporane au fost interpretate în primă audiție românească, ele fiind comandate de celebra violonistă.

Sigur că cel mai așteptat moment l-a constituit partea a doua cu Anotimpurile de Antonio Vivaldi. Aflasem dintr-un interviu mai vechi că Anne Sophie Mutter îl percepe pe vestitul venețian și din prisma operelor pe care le-a compus, în mare parte astăzi uitate. Așa își justifica efectele și tempourile amețitoare din acest ciclu de concerte pentru vioară și ansamblu; este un opus ce se pretează unei palete largi de abordări. Ieri, la București am ascultat niște anotimpuri trăite în Alpii bavarezi, fără nicio urmă de meridionalism. Impresionantă a fost nu doar Anne Sophie Mutter, ci și ansamblul ei, care s-a prezentat excelent. Exigența ce o caracterizează a dat roadele scontate, ceea ce ne va rămâne în memorie mult timp de-acum încolo.


Monica Cengher