Arhivă articole : Cronici din festival
De la agonie la extaz, cu o artistă adevărată: pianista Maria Joao Pires
Într-o zi de Sfântă Mărie, mă așteptam la un concert cu emoții pentru sărbătorita zilei, Maria Joao Pires, însă ea nu și-a dezmințit statul de adevărată artistă.
8 septembrie, era spre ora 12, pregăteam ultimele detalii ale Agendei Festivalului Enescu, difuzată zilnic în această perioadă la Radio România Muzical și Radio România Cultural. Primesc telefon: “Pregătim un comunicat, vrem să anunțăm că ordinea din programul de la Ateneu s-a schimbat, va fi doar concertul în prima parte, apoi restul lucrărilor. Maria Joao Pires vrea să plece cât mai repede, se pare că băiatul ei a avut un accident.” Peste o jumătate de oră, din nou, un telefon: “La loc comanda, Maria Joao Pires a preferat ca totul să se desfășoare exact așa cum fusese programat inițial”.
La ora 17.00, trebuia
să înceapă un program integral Mozart: uvertura operei “La Clemenza di Tito”, Concertul nr.27 pentru
pian și orchestră, Simfonia nr.41; alături de Maria Joao
Pires, Orchestra de Cameră a Filarmonicii Germane din Bremen, dirijor Trevor
Pinnock. Și chiar aveam emoții, după cele aflate, despre cum o să iasă. Cine a
studiat cât de puțin muzica, știe că a cânta Mozart este unul dintre cele mai
grele lucruri. Pare simplu, dar de fapt este foarte greu: nu pentru că este
dificil tehnic (deși și aici ar fi multe de discutat), ci pentru că oricare
mică ezitare, oricare imperfecțiune se aude imediat. Mozart nu poate fi decât
un diamant perfect șlefuit...
Era oricum un program mozartian dificil: mi-a
plăcut această alăturare a ultimelor lucrări din genurile în care a excelat
Mozart: ultima operă, în ordinea catalogului Kochel, ultimul concert pentru
pian și orchestră, ultima simfonie. Capodopere ale unui Mozart matur care nu
intuia, încă, un final neașteptat al vieții atât de aproape...
Și a început. Vivacitate, strălucire,
impetuozitate în uvertura operei “La
Clemenza di Tito”, planuri sonore bine individualizate, perlaj.
Evident, însă, publicul o aștepta cu nerăbdare pe cea care fusese aclamată și cu
o seară înainte pe scena Ateneului Român, această pianistă portugheză atât de
iubită la București, după precedentele ei apariții în Festivalul Enescu. Și
iat-o: cine ar putea ghici că a împlinit deja 71 ani? O siluetă adolescentină
ce plutește parcă printre instrumentiștii din orchestră, până ajunge la pian.
Acolo este Locul ei: unde uită de toată tristețea personală trăită înainte de
concert, unde uită, practic, de sine, pentru ca noi să ne bucurăm de acest
diamant șlefuit perfect care este Mozart. A fost una dintre cele mai bune
interpretări ale unui concert pentru pian și orchestră de Mozart pe care le-am
ascultat live, cu toate micile imperfecțiuni care au venit din partea
orchestrei (în principal, mici decalaje față de solistă). Da, Maria Joao Pires
este o artistă adevărată, nimic nu primează în fața actului artistic pe care îl
transformă într-o adevărată oficiere.
La insistențele publicului, a urmat și un bis.
Surpriză, doi pianiști cu ochelari pe nas în fața pianului: Maria Joao Pires și
Trevor Pinnock, dirijorul care decenii a avut (și) o importantă carieră de
clavecinist. Tot Mozart, o parte a treia dintr-o sonată la patru mâini, o
jucărie în mâinile celor doi, tratată cu gingășie și umor, plus acel tip de
colaborare între doi muzicieni care nu poate fi dat decât ca model.
Și în fine, Simfonia nr.41, Jupiter, în care
orchestra a avut posibilitatea să-și arate forțele cu adevărat. O continuă
creștere către acea emblematică parte a patra în care Mozart a creat o sinteză
a cuceririlor de limbaj de până la el, armonie și polifonie împletite într-o
capodoperă. Și în această parte a patra, un tempo aproape amețitor, care îți
permitea însă să constați toate detaliile din partitură. Mi-ar fi plăcut, ca,
în general, partida suflătorilor să se fi integrat mai bine în discursul
orchestrei, însă această parte a patra m-a făcut să uit orice comentarii aș mai
fi avut în cap. Până la urmă, în muzică nu este vorba despre farmacie, iar
perfecțiunea, chiar atinsă, poate fi rece. Prefer entuziasmul, energia, viața
care pulsează în această orchestră, una dintre cele mai bune, dintre
ansamblurile de cameră, la nivel mondial.
Totul s-a încheiat cu un bis care a relevat
ceea ce mai puțin am putut asculta în concert: sonorități diafane, eterate,
într-o prelucrare realizată chiar de Trevor Pinnock după teme din “Fairy Queen” de Henry Purcell și “Visul unei nopți de vară” de Felix
Mendelssohn.
La final, nu rămâne de zis decât ceea ce spuneau și oamenii care umpluseră Ateneul
până la refuz: “Bravo!”