Arhivă : 2015 |

Opinii despre concertele din 8 septembrie 2015, de la Ateneul Român și Sala Palatului

Miercuri, 9 Septembrie 2015 , ora 13.23
 
Ateneul Român, marți, 8 septembrie, ora 17.00 - Concertul Orchestrei de Cameră a Filarmonicii din Bremen. Dirijor: Trevor Pinnock. Solistă: Maria Joao Pires


Pianistul Nicolae Licareț:

Un Mozart adevărat, făcut cu pasiune, cu claritate, cu strălucire, cu o pianistică minunată și un acompaniament pe măsură. Bisul a fost surpriza concertului. Dirijorul este un clavecinist de calibru, și un organist și un pianist - un muzician de mare clasă.


Liana Lungu, profesoară de pian:

A fost o sărbătoare! Fiecare pianist în felul lui m-a impresionat, dar ca interpretarea Mariei Joao Pires, ca și calitate sonoră, ca echilibru… felul în care mi-a transmis mie toate lucrurile astea m-a marcat în mod special astăzi.


Academicianul Eugen Simion:

Este un regal! Nemții ăștia sunt foarte serioși. În general, festivalul mi se pare un succes formidabil. Ne mai reabilitează puțin. Arată și o față luminoasă a noastră.


Criticul muzical Costin Popa:

Mi s-a părut un concert cu totul special, datorită apetenței cu care Orchestra din Bremen o are pentru Mozart și, nu în ultimul rând, dirijorul Trevor Pinnock. A fost o demonstrație de implicare în melosul mozartian. Și, desigur, Maria Joao Pires, adulată de publicul bucureștean, și-a arătat toată delicatețea, toată tehnica, toată implicarea în discursul muzical mozartian cu foarte mare succes.


Sala Mare a Palatului, marți, 8 septembrie, ora 20.00 - Concertul Orchestrei Simfonice din Londra. Dirijor:
Ion Marin. Solist: Lars Vogt


Actrița Rodica Mandache:

E un concert în care eu mă simt special pentru că Ion Marin e prietenul meu cel mai bun, Grieg îmi place așa de tare, iar acest pianist era chiar Peer Gynt. Încă sunt euforică. E minunat că suntem aici, e minunat că e atâta lume - oameni de toate culorile și social și politic. Mă simt mai mult decât fericită! Când nu sunt în sala de spectacol la Ateneu sau în festival, ascult la radio concertele.


Grigore Leșe, interpret de muzică populară:

Am văzut lucruri frumoase, instrumentiști extraordinari. Mi-a plăcut Concertul de Grieg, orchestra - felul de a acompania, nuanțe extraordinare. Rar le auzi la Sala Palatului. Am fost la mai multe concerte; am fost și la Orchestra din Dresda… Ion Marin a fost… foarte frumos. E român! E o mândrie pentru noi să vezi un român dirijând London Orchestra. Este impresionant, impresionant! Este o cinste pentru noi să vezi la Festivalul Enescu pe Ion Marin dirijând London Orchestra.


Silvia Dumitrescu, cântăreață:

Această seară cred că tuturor celor prezență ne-am umplut sufletul de bucurie în primul rând pentru Ion Marin, care este român și este un dirijor colosal. Mi-a plăcut enorm Orchestra Filarmonicii din Londra. Toate partiturile din această seară au fost foarte grele. Mi-a plăcut foarte mult și pianistul neamț - o sensibilitate deosebită, și felul în care a comunicat cu orchestra au fost extraordinare. Toate nuanțele de piano și toate crescendo-urile din piesă au fost nemaipomenite. Stravinski a fost extraordinar în primul rând pentru scriituri și în al doilea rând pentru măreția și coloratura instrumentelor, frumusețea orchestrației și atâtea instrumente de percuție care-ți dau o senzație de plenitudine, de frumos… niște fortissimo-uri formidabile… iar trecerile de la nuanțe extreme au fost nemaipomenite. Am încă emoții când vorbesc pentru că emoția m-a pătruns și cred că o să mă mai țină câteva zile.


Ileana Iliescu, fostă prim-balerină a Operei Naționale:

A fost o seară inimaginabilă! Dirijorul acesta este balerinul baghetei! Mișcarea, sensibilitatea, modul în care trăia fiecare sunet, fiecare măsură muzicală… și orchestra, într-adevăr, i-a corespuns, pentru că orchestra așa cum poate să te ridice, poate să te și termine. Dirijorul e în mâna orchestrei, dar el a făcut și din orchestra asta un regal. A fost o seară nemaipomenită! Salutăm toți ascultătorii voștri. Păcat că n-au fost prezenți, dar, într-adevăr, seara asta cred că va rămâne unică în tot festivalul, după părerea mea! Cum a reușit el să impună stilul românesc unei orchestre engleze! Ascult postul dumneavoastră de radio și am dat multe interviuri și-mi face plăcere că m-ați surprins în seara asta aici.


Pianistul Lars Vogt:

A fost un adevărat privilegiu să cânt în acest impresionant festival. Am auzit atât de multe despre el, iar acum, să fiu parte din el este cu adevărat minunat. Publicul a fost atât de cald, atât de atent și sensibil, în momentele de liniște fiecare păstrând tăcerea în această enormă sală. De asemenea, după bis - Nocturna de Chopin - păstrând aceeași liniște… sau în partea a doua de Grieg. Toate acestea sunt semne ale unui public cu adevărat atent, care trăiește aceste momente speciale. A fost o adevărată plăcere să-mi petrec ziua de naștere aici!

- A fost o interpretare sensibilă a Concertului de Grieg, are acest concert o semnificație specială pentru dumneavoastră?

Absolut! Îl iubesc de mult timp. L-am studiat cu profesorul meu de pian, pe care l-am adorat și de care am fost foarte apropiat. Îmi aduc aminte studiindu-l și la masterclass, pe când aveam 17 sau 18 ani… Însă nu îl cântam în acel timp. L-am interpretat abia pe la 20 de ani, însă de atunci îl am mereu cu mine. Face parte din primul meu CD cu orchestra pe care l-am înregistrat cu Sir Simon Rattle și cu Orchestra din Birmingham cu concertele de Schumann și Grieg și a revenit, oarecum constant, în momentele importante. Am cântat Grieg într-unul dintre concertele mele de la Carnegie Hall, primul meu concert la PROMS a fost și el cu Grieg. Îmi place această muzică pentru că este o declarație atât de personală, în culori nordice atât de frumoase. Întotdeauna a însemnat mult pentru mine.


Carmine Lauri, violonist:

Am plăcerea să mă aflu din nou la acest festival. Pentru mine este, de fapt, a treia oară. Este minunat și suntem recunoscători lui Ion Marin că ne-a adus la acest festival. Cred că dacă nu ar fi fost el nu ne-am fi aflat aici. De aceea îi suntem recunoscători că ne-a mai adus o dată la București.

- Cum a fost pentru Orchestra Simfonică din Londra să cânte Enescu? Cred că această suită nu este interpretată frecvent de orchestra dumneavoastră.

Nu. De fapt, este pentru prima dată. Am mai cântat Enescu și înainte - a fost Rapsodia română, pe care o cântă toți - dar a fost o experiență nouă cel puțin pentru mine, dar cred că și pentru colegii mei și ne-a plăcut foarte mult, deși a fost dificil pentru că este nouă pentru noi și există o mulțime de amănunte care fac această muzică să sune românește și trebuie să le luăm în considerare cânt interpretăm această lucrare, și nu doar să cântăm notele. Este foarte greu de interpretat! Cel puțin pentru violoniști sunt foarte multe note și trebuie să studiem din greu. Este un festival minunat. Vin mulți de artiști internaționali și cred că puteți fi mândri de el.