Arhivă : 2015 |

Orchestra Simfonică din San Francisco - excelență tehnică și curaj ca viziune repertorială

Marți, 8 Septembrie 2015 , ora 14.34
 

După o primă seară explozivă în care am trecut de la energia motrică a lui Bartok către adâncimile metafizice ale lui Mahler, ieri (luni, 7 septembrie), pe scena Sălii Mari a Palatului, Orchestra Simfonică din San Francisco a revenit cu o propunere și mai curajoasă, așa cum îi place, de altfel, să o facă în general. Din start, abordarea unei lucrări enesciene (Voix de la Nature) abia recent aduse în atenția publicului reprezintă o alegere care arată că dirijorul american Michael Tilson Thomas nu agreează drumurile bătătorite. Și că are o afinitate specială pentru opusuri nuanțate, care necesită o preocupare reală pentru timbralitate, culoare și reliefarea contrastelor între teluricul registrelor grave și strălucirea celor înalte, așa cum este și această bijuterie sonoră semnată de George Enescu. "Ce frumos!" a șoptit la un moment dat cu admirație o spectatoare din fața mea către prietena ce o însoțea, cucerită de maniera inteligentă în care celebrul ansamblu american reda opusul autorului român. I-am dat dreptate în sinea mea și m-am întrebat dacă va fi la fel de încântată și de următoarea lucrare din program, Absolute Jest de John Adams, unul dintre cei mai iubiți și mai cântați autori americani contemporani, un apropiat, de altfel, al Orchestrei Simfonice din San Francisco. Adams combină ingenios resursele minimaliste cu bogata tradiție sonoră din spatele curentului. Iar lucrarea sa este superbă și deși redată impecabil de orchestra americană și de membrii cvartetului "St. Lawrence", cărora le și este dedicată, o parte din publicul care a umplut din nou Sala Mare a Palatului nu a fost sedusă de sonoritățile incisive ce aduceau citate clare dintr-o serie de cunoscute opusuri beethoveniene.

Este adevărat și că Absolute Jest, un opus de virtuozitate și susținere, un adevărat tur de forță instrumental pentru interpreți, nu mizează pe afectiv, ci este o strălucită construcție de tip minimalist, bazată în principal pe dimensiunea ritmică, pulsatorie, o structurare melodică de tip motivic și o dezvoltare plecând din repetitivitate care revelează, în final, imaginea unui puzzle sonor, în care ceea ce asculți într-un anumit moment este atât înrudit cu ceea ce a fost înainte, cât și semnificativ diferit. Cu alte cuvinte, un limbaj atractiv și inventiv dar nu foarte ușor de asimilat de un public nefamiliarizat cu sonoritățile contemporane. Opusul reprezintă însă contactul prețios cu un curent major al componisticii, apărut în cea de-a doua jumătate a secolului XX.

"Sper să se revanșeze în partea a doua" - bombănea cu obidă la pauză un domn îmbrăcat elegant. Și muzicienii au făcut-o dar în stilul lor clar, precis, cu atenție pentru detalii, urmărind fidel indicațiile elegante ale lui Michael Tilson Thomas și redând celebra Simfonie a III-a Eroica de Beethoven foarte îngrijit și aproape fără cusur din punct de vedere tehnic, exceptând câteva decalaje ușoare înregistrate în ultima mișcare. Dincolo de asta însă, a lipsit probabil însuși caracterul "eroic" al simfoniei, Michael Tilson Thomas concentrându-se pe sublinierea rafinată a anumitor detalii agogice și dinamice care nu sunt reliefate în mod obișnuit, o alegere, fără îndoială, asumată. Unii le-ar putea reproșa americanilor din Orchestra Simfonică din San Francisco obiectivitatea, lipsa, într-o anumită doză, a expresivității angajate, ceea ce se traduce, în ultimă instanță, în impersonalizare - chiar în condițiile redării aproape de vârful parametrilor muzicali. Dar aceasta este, din nou, o direcție asumată, în special de Michael Tilson Thomas.

Cert este că aseară am avut ocazia să urmărim un ansamblu de elită, cotat între primele 5 ale Americii, iar întâlnirile cu formațiile de peste ocean pot fi numărate pe degetele unei singure mâini în existența festivalului. Este, în sine, un eveniment, dincolo de opiniile pro și contra, Orchestra Simfonică din San Francisco oferind o experiență adevărată asupra modului în care se face muzică pe teritoriul nord-american: cu excelență tehnică și curaj ca viziune repertorială.

Ioana Marghita