Arhivă : 2015 |

Opinii despre concertele din 6 septembrie 2015, de la Sala Palatului și Ateneul Român

Luni, 7 Septembrie 2015 , ora 15.55
 

Sala Mică a Palatului, duminică, 6 septembrie, ora 11.00 - Ansamblul Musica Nova (Florian Popa - clarinet, Frederic Moreau - vioară, Dorel Fodoreanu - violoncel, Mara Dobrescu - pian)


Compozitoarea Olguța Lupu:

Extrem de binevenită prezentarea acestui trio la care maestrul Bentoiu și-a adus o contribuție importantă; este o lucrare mai de tinerețe, cu influențe romantice mai vizibile, dar totuși tușa enesciană se simte în suflul melodic, în armonie, în unisonul din partea a treia… Cu foarte mult rafinament și atenție pentru detaliu au cântat. Apoi, chiar a fost un mare contrast între Enescu și Bartok, cu aceste trei piese pline de vitalitate, de umor, de spirit, care au încântat și ele audiența.


Pianistul Viniciu Moroianu:

Am venit cu bucurie. A fost un eveniment de suflet. Interpreții au strălucit și mă bucur de toți patru; sunt extraordinar de dăruiți și am văzut un nivel de a face la modul cel mai european și înalt muzică de cameră. Aș pune un cuvânt special pentru calitatea sonoră și elevația sunetului violoncelistului Dorel Fodoreanu.


Pianista Mara Dobrescu:

A fost o minunată dimineață grație și publicului bucureștean care a fost alături de noi. Și, într-adevăr, un program destul de dens, dar care, după aplauzele de la sfârșit, a fost gustat din plin. Suntem bucuroși și chiar sunt mândră că am putut să interpretăm acest trio de Enescu și să fie difuzat la radio pentru că este o lucrare absolut extraordinară, care merită să fie cântată și peste hotare.


Sala Mică a Palatului, duminică, 6 septembrie, ora 16,00 - Ansamblul Hyperion. Directori artistici: Iancu Dumitrescu, Ana-Maria Avram.


Vasile Pârciuleac, student:

E o combinație de sunete mai ciudată și… adică sună OK. Probabil nu sunt eu destul de bine specializat să înțeleg chiar totul. Oamenii, nu știu… unii sunt puțin sceptici, după câte am văzut eu, unii și-au mai astupat și urechile, dar, într-un final a fost OK.


Criticul muzical Mircea Ștefănescu:

Muzicile pe care le-am auzit trebuie să restatueze ideea estetica frumosului. Căci este un frumos care a fost cândva recunoscut, există un frumos care va fi recunoscut în viitor. Părerea mea este că ne aflăm acum - cu maestrul Iancu Dumitrescu, cu Ana-Maria Avram, cu compozitorii pe care i-am ascultat - într-un stadiu intermediar, de experimentare. Însă nu poți realiza nimic dacă nu experimentezi. Și e foarte bine că aceste lucrări sunt aduse la cunoștința publicului, pentru că am putut să văd că unii au aplaudat, unora le-a plăcut, unii chiar s-au simțit bine și e foarte bine să existe diversitate. Nu putem trăi numai cu muzicile trecutului. Vreau să vă spun un lucru din experiența mea… în muzica contemporană, fără îndoială, sunt foarte multe elucubrații, dar există lucruri atât de minunate și atât de bine reușite, încât de-abia aștept să le văd la Ateneu, la Sala Mare a Palatului, la Sala Radio. Tot timpul a existat o muzică nouă, tot timpul a existat o rezistență la muzica nouă și tot timpul muzica nouă a învins.


Ateneul Român, duminică, 6 septembrie, ora 16.30 - Recitalul pianistei Elisabeth Leonskaja


Nicon Mladin, student:

Mi s-a părut excepțional! Eu o consider pe Elisabeth Leonskaja un idol. Te impresionează foarte tare; e ca un tablou foarte bun, la care nu mai ai cuvinte. Pur și simplu nici nu trebuie să fac efortul să caut o explicație anume pentru care să-mi placă. E ceea ce trebuie, ceea ce mi-aș dori și eu să realizez.


Delia Zahareanu, artist vizual:

Un concert extraordinar, cu o pianistă cu un stil de forță. Mi s-a părut aproape masculin, foarte puternic. Chiar mă gândeam în timpul concertului că pare a urmări o întrebare care se leagă de o altă întrebare și încercând să-și dea răspunsul prin muzică și… a fost o urmărire fascinantă a acestor întrebări prin muzică, pe care le-a adresat Leonskaja și nouă și probabil și sieși.


Valeriu Stoica, politician:

Divin! Mi se pare că în seara asta a fost într-o stare de grație. De altfel, muzica e cea mai directă care către Dumnezeu, după rugăciune. În cursul acestui festival suntem mai aproape de Dumnezeu și nu e întâmplător că în această ediție a Festivalului au fost câteva piese cu mesaj creștin foarte clar și, în general, ce-am ascultat în această ediție a fost înălțător. Este o vocație transcendentă a muzicii pe care am ținut-o foarte prezentă la festival.


Pianista Elisabeth Leonskaja:

În București mă simt mereu ca acasă. Îmi place orașul, îmi place țara, iar publicul de aici este cu adevărat unic prin interesul pe care îl arată acestor evenimente culturale și prin felul în care simte muzica, pe care o primește cu inima deschisă. Acest festival este favoritul meu în lume, iar aici simt că totul este făcut pentru oameni. Aici trăim o sărbătoare fără sfârșit, ca o eternă sticlă de șampanie, un sentiment de fericire pe care oricine ar merita să-l trăiască.


Sala Mare a Palatului, duminică, 6 septembrie, ora 19.30 - San Francisco Symphony.
Dirijor: Michael Tilson Thomas. Solistă Yuja Wang


Pianistul Dan Grigore:

Mie mi se pare că această pianistă, care e o pianistă formidabilă, nu este de fapt colegă de breaslă cu noi, cum spuneam eu în glumă… noi suntem pianiști de tip clasic, ea este o pianistă acrobată, cu foarte multă agilitate, cu o extraordinară capacitate tehnică și cu o înclinație vădită către spectaculos, cu mai puțină atracție către muzică și cu mult mai puțină atracție către emoția e artistică. Nici Concertul de Bartok nu este un concert care să te invite la multă emoție artistică… și dacă te mai invită, în orice caz ea și cu orchestra s-au ferit de chestia asta. Oricum, publicul este atras în primul rând de forța cu care se impune, vitalitatea, nervul, ritmul, accentele și spectacolul vizual care este, într-adevăr, foarte "atracțios".


Violoncelistul Marin Cazacu:

Am fost impresionat atât la interpretarea Concertului de Bartok, unde a dovedit că "barbarismul" muzicii și poezia pe care a descris-o atât de frumos au putut să iasă în relief în așa fel încât Concertul să devină atât de convingător. E adevărat că a avut în spate o orchestră americană, care înseamnă o orchestră perfectă la capitolul ritm și intonație, cu o secțiune de alamă impresionantă. Deci, mi-a plăcut atât în Concertul de Bartok, dar mai ales în cele două bisuri; sigur că sunt bisuri care i se potrivesc. Este poate singura interpretă care poate să le cânte și să le prezinte în așa fel încât să devină muzica spectacol și în același timp bucurie.


Compozitorul Fred Popovici:

Ce se poate spune despre o orchestră care este, tehnic vorbind, impecabilă? Poate atitudinea asta puțin sportivă față de muzică să deranjeze ușor pe anumiți puriști, însă pasiunea cu care se face muzica, angajamentul extraordinar cred că sunt niște lecții de la care trebuie să învățăm permanent. În ce o privește pe Yuja Wang, sigur că este un fenomen al naturii. Față de un pianist filosof și genial cum este Murray Perahia, pianista aceasta poate să piardă. Însă, pentru muzica pe care și-a ales-o, și a ales-o impecabil, acest foarte mecanicist Concert 2 de Bartok, este o interpretă ideală. Avem foarte multe de învățat din tot ce înseamnă performanța americană, foarte cinstită, foarte serioasă și - cum spunea Sartre. "Orice tehnică trimite la o metafizică" - dacă posezi o tehnică foarte înaltă, automat transmiți și o idee înaltă.


Pianista Yuja Wang:

Îmi place mult să mă aflu aici. Nu vin foarte des în România și a fost o provocare să cânt această piesă. Astăzi a fost pentru prima dată când am cântat-o fără partitură. Este o lucrare foarte solicitantă atât pentru orchestră, cât și pentru mine.


Ateneul Român, duminică, 6 septembrie, ora 22.30 - Orchestra "IL POMO D'ORO". Dirijor: Maxim Emelyanychev


Pianistul Alexandru Petrovici:

După părerea mea, nu a fost bine programată. În sensul că artiștii din seara asta sunt foarte valoroși, ca foarte mulți alții de la festivalul acesta, dar lucrarea asta durează peste patru ore. Cu tot cu pauză, putem să ne imaginăm la ce oră de va termina un concert care a început la zece și jumătate. Artiștii aceștia chiar merită un public numeros și, dacă se poate, și cultivat în direcția aceasta. Sunt oameni extrem de bine educați muzical, extrem de dotați - mă refer acum la cei patru contratenori, care sunt niște performeri; cei doi lideri de necontestat sunt Fagioli și Cencic, dar nici ceilalți doi nu sunt răi, sunt chiar foarte buni… Un cuvânt foarte bun despre orchestră - oameni foarte tineri, foarte bine educați, oameni care ard cu totul pentru ceea ce fac, lucru valabil și concentrat în persoana dirijorului. Remarcabil!


Dirijorul Tiberiu Soare:

Ansamblul este extraordinar! Il Pomo D'oro sunt nou constituiți, reprezintă un vârf de lance în interpretarea de muzică barocă. Foarte interesant, instrumentele sunt în intenție de a fi reconstituite din instrumente de epocă, dar nu respectă la amănunt fiecare particularitate a unui instrument de secol XVIII. Avem de-a face cu o interpretare istoric informată. E clar că au stat foarte mult să descâlcească detaliile partiturii. Am avut ocazia să văd câteva pagini din partitură. Un amănunt foarte interesant - Metastasio e autorul libretului și este primul său libret. Avea să scrie multe altele în colaborare cu diverși compozitori de operă. Soliștii au niște voci extraordinare; patru voci de contratenor, pe diferite registre - mezzo și sopran alto și sopran - și doi tenori. Combinațiile vocale sunt fantastice și chiar am fost foarte atent… fiecare își joacă foarte rafinat și foarte detaliat rolul pe care îl are în scenă, astfel încât cu toate că e o prezentare în concert a unei opere, din felul în care fiecare personaj, fiecare interpret știe să scoată fiecare detaliu din text în evidență prin intermediul efectelor vocale. Este absolut extraordinar! Avem de-a face cu profesioniști 100% pentru muzică barocă.