Arhivă : 2015 |

Furtună întârziată

Luni, 7 Septembrie 2015 , ora 12.57
 

După un tropical început de septembrie pe străzile bucureștene, am asistat parcă la o furtună a emoțiilor sufletești întârziată, aseară (6 septembrie), la Sala Mare a Palatului, cu o desfășurare neașteptată în concertul Orchestrei Simfonice din San Francisco dirijate, pentru prima oară la București, de directorul ei muzical, americanul Michael Tilson Thomas.

O seară către care am plecat, recunosc, cu multe așteptări, validate pe trepte diferite de intensitate. Emoțiile mi-au răbufnit direct în față, pe scările tocite ale sălii. Mai erau 10 minute până la concert, iar americanilor abia le erau coborâte instrumentele din tirurile întârziate în vamă.

În culise tensiune.

Sala plină ochi, doar agitată.

Câteva anunțuri necesare pe scenă și-am plonjat direct, precis și rapid, la un moment dat, chiar tulburator de emotiv în complicatul, vibrantul și, mai ales, înverșunat-modernistul concert pianistic nr. 2 de Bela Bartok. "Netemperata" Yuja Wang era din nou pe scena de la București. Intens provocatoare pentru solistă și orchestră, capodopera lui Bartok și-a păstrat coerența. O partitură extrovertită care cere rezistență fizică de fier și virtuozitate de oțel, încredere și unitate ritmică în fluxul continuu orchestră - dirijor - solist, dar și răbdare din partea publicului. Iureșul sufocant de la final i-a deschis, efectiv, calea Yujei către aplauzele străfulgerate ale sălii. Și totuși, a plutit undeva mereu senzația că ceva nu se legase bine.

Am respirat adânc și am avut răbdare.

Doar se întârziaze începutul cu 30 de minute. Suficient timp să ajungă în sală și un spectator de lux, Elisabeth Leonskaja. Și pentru că avem reputația unui public entuziast, s-a bisat. De două ori chiar. Cu zâmbetul pe buze. Mozart-Volodos-Wang - "Rondo alla turca" și Bizet-Horowitz - "Fantezie" pe o temă din opera Carmen.

Ultima impresie a fost cea mai puternică, la finalul - "Din Infern în Paradis" - al Simfoniei I de Gustav Mahler cu un Michael Tilson Thomas și un ADN personal imprimat parcă de simfonismul mahlerian. Un joc al senzațiilor gradate treptat în unități uneori abia perceptibile, explodate în finalul - furtună de emoții sufletești.

Și, din nou, aplauze puternice care insinuau bisul.

Mă gândeam eu, poate chiar opusul american la care renunțase dirijorul la început de spectacol. Știam că în muzica lui Ives era o atmosferă nostalgică, potrivită redărilor acestei orchestre aplecate către introspecție. Cu un semn discret însă, Michael Tilson Thomas ne-a trimis pe toți la culcare.

Era trecut de zece seara.

Corina Rădoi