Arhivă : 2015 |

Capela de Stat din Dresda - la doua apariție din cadrul Festivalului, la Sala Palatului

Duminică, 6 Septembrie 2015 , ora 12.52
 

Rutina, familiaritatea, sentimentul că știi deja ce va urma - iată fațete ale unuia dintre păcatele capitale atunci când vine vorba de relația cu muzica, fie ca interpret, fie din poziția de ascultător. Să mai surprinzi și să te mai poți lăsa surprins, pe de altă parte, sunt semne sigure că legătura este încă una vie și are, deci, un viitor. Asta mi-am zis ieri seară (5 septembrie - n.r.), și în timpul, și la finalul unui concert dintre cele care sper să tot existe.

Au fost două călătorii peste înălțimi, una reală, cealaltă - făcută să devină reală. Capela de Stat din Dresda a ridicat Sala Mare a Palatului prin Alpii imaginați simfonic de Richard Strauss, printre cei mai cei orchestratori din câți au existat - după chiar opinia lui George Enescu. Vorbim despre ultimul poem simfonic semnat de regele neîncoronat al genului, care rămâne, probabil, și cel mai vizual dintre toate. Nu cred în scări de măsurare a performanțelor în interpretare dar, pe de altă parte, ceea ce a oferit Capela de Stat din Dresda trece dincolo de convenția gradelor de comparație: am avut, de câteva ori, sentimentul că e greu de identificat și irelevantă sursa fizică a sunetului, că senzațiile, culorile și trăirile veneau de undeva de dincolo de acustic și că zecile de instrumentiști și dirijorul erau totuna cu realitatea minunată a Simfoniei Alpilor. Lucrarea a fost cântată în primă audiție acum exact un secol, în octombrie 1915, de orchestra saxonă, cu însuși Richard Strauss la conducere.

Trecem, acum, la prima călătorie de seara trecută, cea imaginară și de final - a unui Richard Strauss octogenar, "Ultimele patru lieduri", cântecul de lebădă al unui simfonist de geniu care a scanat, astfel, senin și împăcat, Marea Călătorie de Trecere. O lecție de stil oferită de soprana Anja Harteros și de artiștii din Dresda: vocea ei, catifelat timbrată și inteligent condusă, nu a sunat deloc solistic, ci s-a integrat perfect într-un discurs în care intensitatea orchestrei nu a depășit-o nici un moment. O performanță camerală, de comunicare ideală între solistă, dirijor și orchestra simfonică.

La final, aș puncta și un atribut rar, în momentul de față, și, pe cât de discret, pe atât de prețios: Capela de Stat din Dresda știe să sune diferit în funcție de ce cântă. Concertul nr. 3 pentru pian de Beethoven a fost, vineri, altfel decât Simfonia a VI-a de Bruckner, iar ieri a venit cu alte două amprente de sound distincte. Întâlnirea cu ansamblul german înseamnă, cu siguranță, o experiență de neregretat, în ciuda senzației de neîmplinire care rămâne, totuși, după Simfonia de cameră de Enescu, din prima seară.

Ștefan Costache