Arhivă : 2015 |

Simfonia celor 1000, la Sala Mare a Palatului

Joi, 3 Septembrie 2015 , ora 14.09
 

"Muzica nu îți va vorbi, câtă vreme nu știi ce întrebări să-i pui"... scria, cu ani în urmă, George Bălan. Ce să "întrebi", însă, când ești aproape copleșit în fața unui mare opus simfonic, a unei capodopere ca Simfonia a VIII-a de Gustav Mahler? Cum să "ceri" muzicii să-ți răspundă, când, după primul acord de orgă, ești subjugat de forța copleșitoare a imnului latin "Veni, creator spiritus"? Când, după liniștea care se așterne, scurtă, ești prins, din nou, în mrejele "muzicii sferelor, cu mișcarea stelelor și a planetelor", așa cum spunea chiar Mahler? Religie și filozofie în cele două mari secțiuni ale simfoniei: prima, pe un text latin din secolul IX, al unui călugăr, Hrabanus Maurus, a doua, pe text german, o adaptare după ultima scenă a poemului "Faust" de Goethe.

Mahler în 1906, la asfințitul vieții, spunea despre această monumentală creație că este "sursa celei mai mari bucurii"... și în Festivalul "George Enescu" am avut parte de această bucurie, în cea de-a patra zi. Cu forțe reunite, Simfonia celor 1000, la Sala Mare a Palatului, a răsunat frumos. Orchestra Națională Radio, cu spirit, interiorizare, cu sonorități generoase, crescendo-uri bine gradate, cu momente... lirice (partida de coarde) care ne-au lăsat, deja, amintiri... de festival. Corurile reunite (Corul Academic și Corul de copii Radio, Corul Filarmonicii "George Enescu") într-un evantai de sonorități fabuloase, de la cele ample, înălțătoare, la pianissime la care sala aproape nu mai respira... Soliștii, o echipă omogenă, în care s-au regăsit și câteva dintre cele mai frumoase voci românești ale momentului; în scenă, sopranele Erika Sunnegardh, Cellia Costea și într-o scurtă, dar frumoasă intervenție, cântând dintr-o lojă, Aurelia Florian. Alto, Michaela Selinger și Liliana Ciucă.

Tenor, Stefan Vinke, bariton Șerban Vasile și bas Sorin Coliban. La pupitrul dirijoral, Cornelius Meister, un tânar (35 de ani). Cu o asemenea partitură pretențioasă în față, a reușit să creeze (în doar trei repetiții) atmosfera solemnă, grandioasă din prima secțiune și pe cea meditativă, de interiorizare profundă, din secțiunea a doua. 2 septembrie 2015 a fost o seară așteptată în festival, pentru monumentala simfonie cu nr. 8 de Gustav Mahler. A fost însă și un prilej de meditație, de întrebări și poate de primit răspunsuri... Oricum, Simfonia celor 1000 este una dintre acele creații care, după o audiție "live", nu lasă pe nimeni indiferent. Vă invităm să o ascultați, la Radio România Muzical și Radio România Cultural, astă seară, începând cu ora 20.00


Mihaela Soare