Arhivă : 2015 |

Opinii despre concertele din 2 septembrie 2015, de la Ateneul Român și Sala Palatului

Joi, 3 Septembrie 2015 , ora 13.41
 
Sala Palatului, 2 septembrie, ora 20.00. Concertul susținut de Orchestra Națională Radio, Corul Academic Radio, Corul Filarmonicii George Enescu, Corul De Copii Radio. Dirijor: Cornelius Meister. Dirijorul Corului Radio: Dan Mihai Goia. Dirijorul Corului De Copii: Voicu Popescu. Dirijorul Corului Filarmonicii: Iosif Ion Prunner.

Oltea Șerban Pârâu, directorul Centrului Cultural Media Radio România:

Programarea Simfoniei a VIII-a de Mahler, supranumită Simfonia celor 1000, în interpretarea Orchestrelor și Corurilor Radio a fost, pentru noi, una dintre cele mai importante provocări de la ultimele ediții ale Festivalului Enescu. De ce? Pentru că am avut ocazia și de această dată să avem pe scenă, sau poate, chiar de această dată, mai mult ca niciodată toate ansamblurile de muzică clasică ale Radio România, respectiv Orchestra Națională, Orchestra de Cameră, Corul Academic și Corul de Copii Radio ajutați de Corul Filarmonicii George Enescu de această dată, sub bagheta lui Cornelius Meister, însă au fost mulți cei care au ajutat la pregătirea acestui concert: dirijorul asistent, Gabriel Bebeșelea, Cristian Oroșanu, care a pregătit orchestra, Dan Mihai Goia, Voicu Popescu, care au pregătit corurile noastre, Iosif Ion Prunner, care a pregătit Corul Filarmonicii. Este un tur de forță această simfonie. Se cântă rar în România, se cântă rar în general și de aceea, această versiune, care poartă semnătura Orchestrelor și Corurilor Radio, sperăm să rămână de referință pentru istoria festivalului Enescu.


Ioan Holender, directorul artistic al Festivalului Internațional George Enescu:

 

În fine, o lucrare parcă scrisă pentru sala aceasta îngrozitoare, dar a VIII-a de Mahler, Simfonia celor 1000, e într-adevăr foarte adaptată pentru Sala  Mare a Palatului, de aceea am și făcut-o. Eu personal sunt foarte mulțumit și bucuros că deschiderea aceasta, Wozzeck, Elektra, Mahler, că am ajuns, în fine, după șapte ediții de când mă omor cu festivalul acesta, să ajungem și în secolul XX și să nu ne oprim doar în sec. XIX, la cele frumoase și rotunde. O distribuție, un dirijor, absolut excepționale și felicitările mele corului, dirijorului Dan Mihai Goia, celălalt cor, orchestra, pentru că totuși, nu e o lucrare cotidiană pentru orchestrele noastre. Consider foarte importantă această deschidere a festivalului pentru aceste lucrări.


Dan Mihai Goia, dirijorul Corului Academic Radio:

 

A fost o seară minunată. Întâlnirea cu Cornelius Meister, un dirijor tânăr, de numai 35 de ani, dar de o mare profunzime. Să faci la această vârstă Gustav Mahler nu este ușor. Și eu l-am înțeles mai târziu, și de câte ori m-am întâlnit cu muzica lui Mahler am trăit o adevărată revelație. Este o muzică care te înalță, o muzică de grandoare, o muzică de sensibilitate, de expresie Toate aceste sentimente, care acum năvălesc în minte și în suflet, mă copleșesc, pentru că a fost o seară minunată, în care forțele Radioului și-au adus pe deplin aportul la actuala ediție a festivalului. Vreau să mulțumesc Corului Filarmonicii pentru faptul că ne-a ajutat, noi fiind mai puțini. A fost o seară minunată, de bucurie,  de înălțare a sufletului către Dumnezeu, către divinitate.


Corneliu Meister, dirijor:

Această săptămână a fost foarte plăcută pentru mine, pentru că este prima oară când vizitez România, iar aici toată lumea m-a întâmpinat cu prietenie și amabilitate. Am simțit imediat întreaga bogăție de tradiție și cultură, nu doar în acest oraș minunat, dar și în cadrul ansamblurilor instrumentale și corale alături de care am lucrat. A fost o adevărată plăcere să trăiesc muzica alături de membrii orchestrei și ai corurilor Radio, o echipă de muzicieni excepționali. Mi-au lăsat puternicul sentiment că această lucrare grandioasă, Simfonia a VIII-a de Mahler, se află cu adevărat în sufletul lor. Mahler a fost un adevărat compozitor european, care nu se considera doar un creator vienez sau austriac, iar eu cred că noi, români, germani sau austrieci avem aceleași rădăcini culturale. În această seară am simțit apropierea dintre noi, faptul că, într-adevăr, avem un limbaj comun. Sper să mă pot întoarce aici, cât de curând. Îmi voi aminti, cu siguranță, de această seară, de zilele petrecute aici, la care mă voi gândi deseori cu plăcere.


Constantin Erbiceanu, academician:

 

Grandioasă. Mahler a vrut să se depășească pe el însuși cu această simfonie uriașă. A fost cântată la premieră, cu peste 1000 de interpreți, 900 și ceva de coriști, 160 orchestră și după cum ați văzut și la noi, aproape că nu încăpeau pe scenă, trei coruri, orchestră radio, soliștii.  Stefan Vinke, pe care l-am admirat în ”Parsifal”, mi-a spus atunci că va veni din nou la București, și că partitura tenorului din Simfonia a VIII-a a lui Mahler e mai dificilă decât a lui Parsifal. Interesantă dispunerea trompetelor finale, parcă era judecata de apoi, textul tradus puțin comic - probabil că este o traducere din perioada interbelică, când se cântau toate traduse, însă, per ansamblu, grandios. Tânărul Cornelius Meister, pe care nu-l văd, de exemplu, egalul lui Kristjan Jarvi - care este cu câțiva ani mai mare și care a deschis festivalul, cred că are viitor.


Daniel Hofman, jurnalist german independent:

 

Sunt foarte încântat de acest concert Mahler. Orchestra a avut monumentalitate, sunetul corzilor a fost frumos, cu acea căldură pe care creația lui Mahler mai târzie o cere în mod special. Am remarcat instrumentele de suflat din lemn foarte diferențiate, alămurile minunate, cu o moliciune a cvartetului care a sunat foarte bine. Sunt în mod special entuziasmat de coruri, o pronunție perfectă în limba germană, apoi precizia dicției. Dintre soliști  aș vrea să subliniez, în mod special, prestația lui Șerban Vasile. Pe ceilalți doi cântăreți îi știam deja, i-am auzit de mai multe ori la festivalul Wagner de la Bayreuth, dar pe Șerban Vasile l-am auzit astăzi pentru prima dată și m-a încântat vocea sa de bariton, care merită, după mine, să se înscrie în curând în rândul celor de la Bayreuth. Dincolo de toate acestea, trebuie să spun că această sală Mare a Palatului are o acustică foarte proastă pentru asemenea lucrări de amploare. În mod special, în partea întâi, acolo unde Mahler a vrut sonorități aproape brutale și în secvențele de final ale părții a doua, am sesizat problemele de acustică ale sălii, acolo unde totul a fost prea tare. Îi doresc unei metropole artistice precum Bucureștiul o sală de concerte mult mai bună.

Ateneul Român, 2 septembrie, ora 17.00 - concertul susținut de "Scottish Ensemble"

Maria Baciu-studentă:

Mi s-a părut minunat. Am fost înconjurați de energie. Prima oară când a intrat pe scenă ansamblul, am simțit o căldură, o energie care a venit fix spre public, și pe tot parcursul concertului mi-au dat senzația că sunt o comunitate în care artiștii se sincronizează extraordinar, sunt foarte exacți și încearcă să empatizeze foarte mult cu publicul. Ce m-a impresionat cel mai tare a fost solista, care a fost personaj, efectiv personaj, și care a surprins publicul  - sau cel puțin pe mine - cu ritualul ei.  Pentru prima oară în viața mea am văzut cum un solist la instrument, și nu vocal, trăiește fiecare notă și creează o stare pe fiecare notă. Am văzut supărare, am văzut teamă, teroare, liniște, așteptare și în același timp, comuniune cu ceilalți instrumentiști și cu publicul. Genial.