Discurile anului 2020

Arhiva edițiilor: 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Antonin Dvorak cu violoncelistul Kian Soltani - Music box, 31 august 2020

Un nou album care poartă semnătura dirijorului Daniel Barenboim – însă personajul principal este acum violoncelistul austriac de origine iraniană Kian Soltani. Un program integral Dvorak, cu celebrul concert op. 104 în prim plan – de altfel, din 2002 până astăzi nicio altă interpretare nouă a acestui concert nu a mai apărut sub sigla casei Deutsche Grammophon, cea care a lansat pe 7 august albumul pe care vi-l propun astăzi în premieră.

Alături de Kian Soltani și Daniel Barenboim – Capela de stat din Berlin, aceeași orchestră de pe discul Elgar, dar care aici sună mult mai colorat și plin de finețe și detaliu. Este una dintre cele mai bune interpretări pe care le-am ascultat în ultimii ani pentru acest binecunoscut concert – Kian Soltani este foarte liric, chiar dacă nu-i lipsesc momentele de patos, abordate cu mult panaș. Însă Soltani nu pe virtuozitate și impetuozitate mizează, ci pe emoția pe care o transmite muzica lui Dvorak – o versiune foarte echilibrată, însă care atrage imediat atenția și captivează.

Un mare bravo pentru Kian Soltani, acest violoncelist de 28 ani născut în Austria din părinți iranieni, luat sub aripă de Daniel Barenboim și adus la statutul de star.

Kian Soltani a fost șeful partidei de violoncel din cadrul West Eastern Divan Orchestra, ansamblul creat de Barenboim, cu muzicieni evrei și arabi. În 2015, a cântat în distribuția solistică a Triplului concert de Beethoven într-un turneu al orchestrei, momentul care i-a deschis calea către cariera de solist. În 2017, a semnat un contract cu casa Deutsche Grammophon, iar în 2018 i-a apărut primul album, unul de recital, reunind piese de Schumann, Schubert și lucrări tradiționale persane. Au urmat, în 2019, alte trei albume cu muzică de cameră, unde-l însoțește pe pianistul Daniel Barenboim, iar acum, a apărut primul său album cu un concert pentru violoncel și orchestră. Un pariu pentru un tânăr violoncelist de a debuta cu celebrul și dificilul concert de Dvorak, un pariu câștigat însă.

Ca și pe precedentul său album de autor, Kian Soltani a inclus și piese pe care le-a transcris el însuși – din 5 miniaturi de Dvorak, 3 dintre ele sunt transcrise de Soltani însuși în aranjamente pentru violoncel solist și acompaniament cu alte 6 violoncele. Îl însoțesc violonceliști din Capela de stat din Berlin în acest univers al miniaturilor de Dvorak, unele foarte cunoscute, cum sunt Cântec învățat de la mama sau tema părții a doua din Simfonia a IX-a Din Lumea Nouă.

Cristina Comandașu