ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel, marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor anterioare: 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Orchestra Simfonică din Pittsburgh, dirijor Manfred Honeck - Music box, 1 iunie 2020

Bookmark and Share

Un disc lansat la nivel internațional pe 22 mai 2020: în prim-plan Simfonia a IV-a de Ceaikovski, în interpretarea Orchestrei Simfonice din Pittsburgh, dirijate de Manfred Honeck.

Discul a apărut, ca și precedentele din aceeași serie Fresh a Orchestrei Simfonice din Pittsburgh, sub egida casei Reference Recordings. Este al 10 lea disc din seria Fresh, o colecție cu un număr impresionant de premii și cu o recunoaștere internațională de un foarte înalt nivel: între 2015 și 2020, cu excepția anului 2017, orchestra Simfonică din Pittsburgh a primit nominalizări la premiile Grammy pentru albume din seria Fresh, iar în 2018, a și câștigat două premii Grammy.

Am putut admira în două rânduri și la București, în cadrul festivalului Enescu, evoluțiile senzaționale ale Orchestrei Simfonice din Pittsburgh, pe care austriacul Manfred Honeck a transformat-o într-un ansamblu de top la nivel mondial.

Și cred că rămâne esențial faptul că și discurile Orchestrei Simfonice din Pittsburgh imortalizează evoluții live ale ansamblului, înregistrate în tehnica sound mirror care aduce spațialitate și o claritate specială a sunetului, ceea ce veți putea sesiza și după audiția acestui disc.

Simfonia a IV-a de Ceaikovski a fost interpretată pe scena Heinz Hall din Pittsburgh în mai 2016 - și este una dintre cele mai răscolitoare și admirabil realizate muzical și tehnic interpretări pe care le-am ascultat vreodată pentru această simfonie des abordată. Manfred Honeck face întotdeauna analize minuțioase ale partiturilor pe care le abordează și rezultatul acestor analize este împărtășit în bookletul CD-urilor sale, cum se întâmplă și acum. Așa reiese foarte clar interesul său special pentru punerea în lumină a firului conducător al simfoniei - fatumul, destinul - exprimat muzical și ideatic. Mizează mult atât pe extraordinara partidă de suflători, mai ales instrumentele de alamă, dar și pe expresivitatea partidei viorilor. Planurile sunt construite cu multă migală, ideile muzicale sunt expuse foarte clar, reunindu-se într-un întreg pe care nu-l poți denumi decât ca fiind răscolitor, emoționant , ieșit din comun.

Încă un disc demn de un premiu Grammy pentru Orchestra Simfonică din Pittsburgh, condusă de Manfred Honeck.

Pe același disc, figurează un neobișnuit dublu concert pentru clarinet, fagot și orchestră semnat de compozitorul american Jonathan Leshnoff. Este chiar înregistrarea în premieră mondială a acestei lucrări - prezentată în iunie 2019 - în fapt, și o comandă a Orchestrei din Pittsburgh lansată lui Leshnoff. La 46 ani, Jonathan Leshnoff este unul dintre cei mai des interpretați compozitori contemporani americani, aceasta și datorită stilului său liric, lipsit de asperități și de disonanțe propuse cu orice preț. Iar acest stil liric și evocativ se păstrează și în acest concert pentru clarinet, fagot și orchestră - o combinație neobișnuită pentru un concert, existând foarte puține asemenea partituri în istoria muzicii.

Soliști ai concertului sunt șefi partidelor de clarinet și fagot ai orchestrei din Pittsburgh: Michael Rusinek și Nancy Goeres, muzicieni cu o importantă experiență în orchestră, care se dovedesc însă și redutabili soliști ai acestei lucrări contemporane cum sper să se mai scrie încă mai multe în prezent.

Cristina Comandașu