ACUM:
21.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Apoi: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor anterioare: 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Pianistul Grigory Sokolov - lucrări de Beethoven și Brahms: Music box, 11 și 18 mai

Bookmark and Share

Un album apărut pe 8 mai 2020, la casa Deutsche Grammophon: un dublu CD care conține înregistrări din recitaluri live susținute de celebrul pianist rus Grigory Sokolov, cu lucrări de Beethoven și Brahms în prim plan. Sunt selecțiuni din recitaluri susținute în 2019 de celebrul pianist rus, în Spania, la Zaragoza, în Germania, la Wuppertal și în Italia, la Rabbi. 

Grigory Sokolov este una dintre legendele în viață ale pianisticii contemporane: are fani care călătoresc întreaga Europă pentru a-i asculta recitalurile și fiecare evoluție a sa este urmată de atâtea ovații, că pianistul se simte obligat să ofere mai multe bisuri – de obicei, 5,6,7.

Grigory Sokolov a apărut în ultimii ani exclusiv în recitaluri pentru pian solo; a ales să facă acest lucru, arătând că niciodată nu putea avea suficient timp de repetiție cu orchestra pentru un concert, pentru a putea ajunge la perfecțiunea dorită. Și mai mult, între 1995 și 2015, adică o lungă perioadă de 20 ani, niciun disc nu a fost lansat cu numele său pe copertă. Abia în 2014, casa Deutsche Grammophon l-a determinat să renunțe la decizia de a nu mai înregistra, așa că a publicat deja trei albume: în 2015, 2016 și 2017, cu înregistrările unor recitaluri live.

De altfel, tot din cadrul a trei recitaluri live susținute în vara anului 2019, a fost selectat și materialul pe care-l veți asculta pe 11 și 18 mai 2020, în primă audiție românească, la Radio România Muzical. Sonata nr. 3 de de Beethoven, op. 2 nr. 3 deschide seria acestor audiții, cred, revelatoare.

Grigory Sokolov a împlinit pe 18 aprilie vârsta de 70 ani, iar acest album, al patrulea apărut la Deutsche Grammophon, este un cadou pentru aniversarea lui. Probabil nu întâmplător a ales Beethoven pentru repertoriile abordate în 2019 – în pregătirea anului Beethoven 250, care, din păcate, s-a transformat, mai ales în muzică, în anul Pandemiei COVID19.

Grigory Sokolov interpretează altfel repertoriul beethovenian: tempo-urile sale sunt mai lente decât cele adoptate de alți artiști, însă liniile construite impresionează prin profunzime și maturitate. Este o remarcă valabilă și pentru următoarea lucrare din program: cele 11 bagatele op. 119 de Beethoven, un ciclu pe care rar avem ocazia să-l ascultăm.

Pe acest disc figurează și ciclurile op. 118 și 119 de Johannes Brahms. Sunt ultimele lucrări pentru pian scrise de Johannes Brahms, creații din 1893, și diferă ca atmosferă de alte piese pentru pian scrise de creatorul german. Brahms strânge în aceste 10 miniaturi toată melancolia epocii belle epoque, sentimentele sale neexprimate pentru Clara Schumann și măiestria unui genial creator care nu mai are nimic de demonstrat lumii, pentru că deja spusese totul. Iar Grigory Sokolov surprinde într-o manieră foarte personală acest adevăr din partiturile lui Brahms, creând un halou de emoție și umbră, fascinând, în felul său atât de caracteristic. Câteodată, realizăm că din punct de vedere tehnic, discursul nu e perfect, însă, ce e perfecțiunea în artă? În orice caz, cu mult mai mult decât doar înșiruirea unor note corecte – iar Grigory Sokolov nu doar că spune o poveste, într-un mod pe care doar el îl știe, ci te ține cu sufletul la gură, până ajungi la sfârșit, cu ochii în lacrimi.

Este o lume povestită în cele 6 intermezzi op. 118 de Johannes Brahms – iar Sokolov ne vorbește despre această lume din postura înțeleptului care a trăit multe. 

Piesele op. 118 erau cântate de Grigory Sokolov în vara anului 2019 la biserica San Bernardo din Rabbi, mică localitate italiană din zona Trentino. Tot acolo, răsunau și cele patru piese op. 119 de Brahms, cu același Grigory Sokolov. La aproape 70 ani, Grigory Sokolov pare câteodată șovăitor în această partitură cu multe meandre – The Guardian sublinia că ar fi fost necesară mai multă poezie. Însă avem în antiteză perfecțiunea actuală a unei înregistrări de disc și o evoluție dintr-un recital live. Eu cred că merită să cunoaștem și versiunea lui Sokolov, probabil imperfectă, dar convingătoare, a celor 4 piese op. 119 de Johannes Brahms.


 

Cristina Comandașu