ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor anterioare: 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Cecilia Bartoli - albumul 'Farinelli'

Bookmark and Share

Un disc- eveniment: pentru că nu pot numi decât astfel oricare dintre albumele pe care numele mezzosopranei Cecilia Bartoli. Pe 28 noiembrie 2019, a fost lansat la nivel internațional de casa Decca albumul Farinelli - Cecilia Bartoli păstrează o deja instituită tradiție ca la final de an să propună un nou disc.

Așa cum ne-a obișnuit și cu pozele ieșite din comun de pe coperțile discurilor ei: Cecilia Bartoli apare acum cu umerii goi, dar cu mustăți și barbă - pentru a ne aminti de Farinelli, acest bărbat cu voce de femeie, cel mai cunoscut cântăreț castrat al secolului al XVIII-lea.

Este un album minunat - așa cum ne-a obișnuit Cecilia Bartoli. Eu m-am îndrăgostit de ultima arie de pe acest disc - Alto Giove din opera Polifemo de Nicola Porpora. Este singura arie de pe disc înregistrată de Cecilia Bartoli alături de ansamblul Les Musiciens du Prince Monaco, dirijor Gianluca Capuano. Și singura înregistrată în 2019 de pe acest disc. Les Musiciens du Prince Monaco a fost înființat în 2016, la inițiativa Ceciliei Bartoli, în cadrul Operei din Monte Carlo; din 2020, Cecilia Bartoli va fi directorul Operei din Monte Carlo, așa cum s-a anunțat recent.

O lume care astăzi ne este foarte îndepărtată, pe care doar putem să ne-o imaginăm, în lipsa unor înregistrări: lumea cântăreților castrați. Femeile nu aveau voie să cânte nici în corurile bisericești, nici pe scenele de operă, așa că mai ales între secolele al XVI-lea și al XVIII-lea, castrații au dominat în special teatrele lirice, cei mai faimoși dintre ei bucurându-se de statutul pe care-l au astăzi starurile pop-rock. Cântăreții castrați aveau abilități vocale ieșite din comun - se spune că puteau cânta până la peste 250 de note într-o singură respirație, iar ambitusul era neobișnuit de dezvoltat, mai ales în acut. Cel mai cunoscut dintre ei rămâne italianul Carlo Broschi, cunoscut sub denumirea de scenă Farinelli, care a trăit între 1705 și 1782. Sigur, nici măcar nu ne putem închipui cum suna vocea lui Farinelli, care era deosebit și prin faptul că provenea din rândul aristocrației - de obicei erau castrați copiii din familii sărace, în speranța că într-o zi, întreaga familie va profita de succesul cântărețului castrat. Însă contemporanii lui Farinelli îl comparau cu însuși Dumnezeu.

Farinelli a fost creația unui compozitor napoletan, Nicola Porpora, care a scris numeroase opere cu arii special croite pentru abilitățile vocale ale cântărețului castrat. Pe disc figurează alte cinci arii de Nicola Porpora - din operele Polifemo, La festa d'Imeneo, Marc Antonio e Cleopatra și Semiramide, Regina dell'Assiria.

E sigur, Cecilia Bartoli nu este și nici nu poate fi Farinelli. Însă susținerea respirației, precizia intonației și emoția pe care o poate produce are probabil același efect asupra noastră precum și cel pe care-l avea Farinelli asupra contemporanilor săi.

Nu este prima dată când Cecilia Bartoli se oprește asupra repertoriului interpretat cândva, cu predilecție, de cântăreții castrați. În 2009, ea lansa albumul Sacrificium, unde melomanii regăseau arii în înregistrate în premieră mondială ale unor compozitori astăzi practic necunoscuți. De altfel, Cecilia Bartoli mărturisea că este o Indiana Jones a repertoriilor, căutând mereu noul între partituri căzute în uitare.

Sigur, ariile lui Nicola Porpora, Riccardo Broschi, Geminiano Giacomelli sau Antonio Caldara, cei care au scris cu precădere arii pentru vocile de castrați, nu sunt neapărat niște capodopere în sine. Însă ceea ce aduce valoare discului Ceciliei Bartoli este vocea acestei extraordinare cântărețe, versatilă, bogată, cu o tehnică imbatabilă, condusă inteligent și cu o interpretare deosebit de expresivă. Dacă mai adăugăm și faptul că în 2019 Cecilia Bartoli a împlinit 53 ani, am putea spune că, într-adevăr, suntem în fața unui miracol: o asemenea calitate desfide natura. Un cuvânt de laudă și pentru ansamblul Il Giardino armonico dirijat de Giovanni Antonini care o acompaniază eficient, cu stil și cu sensibilitate pe această extraordinară și mereu surprinzătoare Cecilia Bartoli.

Discul Farinelli poate fi ascultat în premieră românească la Radio România Muzical luni, 9 decembrie, de la ora 19.00. 

Cristina Comandașu