ACUM:
20.00
Armonii preclasice (R)
Un regal de muzică renascentistă și barocă.
Urmează: 21.00 Opera în interpretări de referință Mari compozitori, mari interpreți.
Apoi: 0.00 Nocturn jazz Un ambiet jazzy pentru nopți senine.

Discurile anului 2019

Arhiva edițiilor anterioare: 2018 | 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Simfonia Asrael și Poveste de Joseph Suk, CD review, 8 iunie 2019

Bookmark and Share

O surpriză de proporții - audiția Simfoniei Asrael de Joseph Suk. O regăsim într-un foarte recent album apărut sub sigla Decca în 26 aprilie 2019. Materialul evocă prin două lucrări monumentale semnate de urmașul lui Antonin Dvorak și personalitatea regretatului dirijor al Filarmonicii Cehe, Jiűí Bìlohlávek care s-a stins din viață cu doi ani în urmă. Înregistrarea acestei Simfonii funebre "Asrael" datează din octombrie 2014, în timp ce "Pohádka", cel de-al doilea titlu inclus în acest dublu album a fost înregistrat un an mai târziu.

Orchestra Filarmonicii Cehe are o istorie îndelungată, născută dintr-o tradiție de mai bine de cinci secole de strălucită artă muzicală. Își pune amprenta această tradiție, nu doar prin nume consacrate , ca Jan Dismas Zelenka, Heinrich Ignaz Franz von Biber, Carl Stamitz, Bedrich Smetana, Antonin Dvorak, Boguslav Martinu, Leos Janacek, ci și printr-o foarte lungă serie de autori care așteaptă să fie descoperiți. Nu foarte prezent în programele noastre, dar demn urmaș al lui Antonin Dvorak, Joseph Suk aspiră și reușește să atingă acest panteon al artelor, prin Simfonia Asrael (este numele îngerului morții în Vechiul Testament) - o muzică pe care Joseph Suk începe să o compună în memoria mentorului și socrului său, Antonin Dvorak, stins din viață în 1904. Primele trei părți se alcătuiesc cu intenția de a cerebra memoria autorului Simfoniei "Din lumea nouă". Următoarele două sunt însă dedicate fiicei lui Dvorak, soția sa Otilie, și ea dispărută un an mai tîrziu. Se păstrează câteva dintre impresiile lui Joseph Suk: "Temutul înger al morții a lovit cu coasa sa pentru a doua oară. O asemenea neșansă fie distruge un om, fie aduce la suprafață toate forțele latente care dormeau în el. Muzica m-a salvat. "

Tocmai această muzică salvatoare rămâne peste timp o experiență sonoră devastatoare dincolo de semnificația în sine a acestei partituri - monumentale, de o sfâșietoare frumusețe, intensitate și dramatism visceral. Calitatea muzicii ca substanță și inspirație este de o valoare indiscutabilă, un romantism târziu cu trimiteri, după anumiți comentatori la muzica lui Mahler, dar mai degrabă reținând în celulele generatore amintirea profilului wagnerian, adaptat desigur începutului de secol XX.

Pentru dirijorul Jiűí Bìlohlávek este cea de-a treia versiune, el a fost un promotor înfocat al muzicii cehe, nu am însă cum să fac comparații între aceste trei versiuni. Ascultând doar această înregistrare a anului 2014 mă gîndesc că reprezintă o sumă a experiențelor sale anterioare și remarc un firesc al conturului melodic, nefragmentat, fluent, un discurs de o coerență și o expresivitate copleșitoare, o sonoritate plină și de o mare frumusețe a Orchestrei Filarmonicii Cehe care transmite acest strigăt al compozitorului, această emoție profundă , poate făcându-ne să ne gândim mai mult la ceea ce este cu adevărat important pentru fiecare dintre noi.

Extrem de valoros acest material, care continua cu o lucrare anterioară acestei Simfonii - Pohadka (Poveste în traducere), de fapt o Suită extrasă din Muzica de scenă a piesei "Raduz și Mahulena" de Julius Zeyer. A fost compusă în 1898, în anul în care Joseph Suk se căsătorea cu fiica lui Antonin Dvorak, este cu alte cuvinte traversată de imagini de un romantism pur, melodii frumos arcuite, armonii și orchestrații bogate, o vioară solo care amplifică nota de romantism, dar și momente dramatice care redau de fapt firul poveștii. Există un marș funebru ca parte a III-a, există un blestem anihilat de puterea iubirii în final și o orchestră care își adaptează culoarea și discursul în funcție de profilul narațiunii. O poveste de Joseph Suk ce trădează subtile trăsături naționale, și o mai mare influență a lui Antonin Dvorak.

Povestea lui Joseph Suk - sau bucuria de a parcurge un repertoriu inedit prin intermediul acestui nou album, un material cu siguranță inclus în proiectul Discurile anului 2019

Marina Nedelcu