ACUM:
1.00
Notturno
produs de BBC, preluat prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 7.00 Musica viva Matinalul altfel marca Radio România Muzical.
Apoi: 9.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Discurile anului 2018

Arhiva edițiilor anterioare: 2017 | 2016 | 2015 | 2014 | 2013

Pianistul Murray Perahia interpretează sonate de Beethoven - Music box, 12 februarie

Bookmark and Share

Un album cu totul special, semnat de unul dintre marii pianiști ai timpurilor noastre, Murray Perahia. Un album lansat de casa Deutsche Grammophon în urmă pe 9 februarie 2018, al doilea disc semnat de Perahia pentru celebra casă, după Suitele franceze de Bach, nominalizate la premiile Grammy de anul acesta.

Pe acest al doilea album: Beethoven și două celebre sonate - Hammerklavier, monumentalul op.106 din anul 1818 și Sonata lunii op.27 nr.2 din 1801.

Murray Perahia despre Hammerklavier

"Cred că provocările acestei muzici sunt încă vii, pentru că te poți afunda din ce în ce mai adânc în misterele ei. Când aprofundezi o lucrare atât de complicată, îți dai seama că intri pe un teritoriu nesfârșit, inclusiv din punct de vedere emoțional. Nici o notă nu este întâmplătoare, și totuși există un spirit improvizatoric. Este deci un mister care îi va intriga și solicita pe muzicieni pentru totdeauna.

Primul lucru când te confrunți cu această sonată sunt indicațiile de metronom din partitură, pe care Beethoven nu le-a dat niciunei alte sonate și care sunt foarte rapide. Pentru mine nu este important să urmez aceste indicații, ci ca ritmul să exprime aspecte ale lucrării pe care le cred importante.

Această sonată Hammerklavier a venit într-un an de depresie pentru Beethoven, în care nu mai scrisese nimic altceva; cred că a fost modalitatea lui de a ieși din această depresie. Este o forță nouă acolo, prima parte apare ca o cometă.

Am cântat această sonată de 2-3 ori când aveam 25 ani și nu eram mulțumit de modul cum o cântam. M-am gândit atunci: când voi fi mai bătrân, voi reveni la ea. Și am tot amânat, pentru că este o lucrare atât de importantă; este nevoie de cel puțin câteva luni întregi de studiu care să-i fie dedicate. Și am găsit aceste luni în urmă cu un an și jumătate - o vară întreagă i-am dedicat-o doar sonatei Hammerklavier. Am început să o cânt și în recitaluri de câteva ori, din ce în ce mai ambițios. Și în cele din urmă m-am gândit: poate sunt pregătit să o înregistrez, să-mi exprim câteva gânduri despre această lucrare."

Un uriaș pianist și o interpretare antologică a acestei atât de provocatoare sonate din creația lui Beethoven. Fără îndoială, o interpretare născută din experiența impresionantă a acestui muzician care a împlinit 70 ani și pentru care detaliul este atât de important. Este atât de rar să întâlnești o înregistrare din care să nu vrei să schimbi niciun sunet, care să fie perfectă fără a fi lipsită însă de viață. Sau care, dimpotrivă, să păcătuiască prin prea mult: tempo, vibrație sau trăire. Iar acest disc este una dintre aceste pietre rare, un mod de a face filosofie asupra vieții folosindu-te exclusiv de sunete.

Murray Perahia despre Sonata lunii de Beethoven

"Am ales Sonata lunii pentru că este atât de contrastantă față de Hammerklavier. Chiar din titlu: Sonata quasi una fantasia - nu este o sonată într-un sens foarte strict, față de Hammerklavier care o structură tipică. Sonata lunii are o formă liberă.

Când Beethoven începea să scrie această sonată, a apărut în Allgemeine Musicalische Zeitung, cea mai importantă publicație de specialitate a vremii, un articol dedicat harpei eoliene. Nu cred că Beethoven știa cu adevărat cum suna harpa eoliană, el și-a folosit mai curând imaginația, lăsându-se inspirat de acest articol. Așa cred. Despre harpa eoliană se scriau versuri în acea perioadă; se credea că Dumnezeu cânta la harpa eoliană; adică, vântul, prin puterea lui Dumnezeu, transmitea sunete, pe care să le auzim noi, muritorii. În articolul citit de Beethoven, cei care cântau la harpa eoliană erau tinerii îndrăgostiți morți prea devreme, așa cum au fost Romeo și Julieta.

Văd partea a III-a și ultimă a acestei sonate ca finalul din Romeo și Julieta: toți încearcă să ajungă la mormânt pentru a împiedica moartea Julietei. Aud acolo caii galopând.

Puterea muzicii - aceasta este tema care străbate viața lui Beethoven - muzica poate aduce înfrățire între oameni, poate face oamenii să iubească, poate transforma lumea, credea Beethoven"

O legendă în viață - pianistul Murray Perahia și o interpretare ce poate intra printre versiunile legendare ale secolului XXI pentru această sonată veche de mai bine de 2 secole, care încă fascinează - Sonata lunii care în viziunea lui Perahia își găsește o formă clasică și totuși cu un subtil patos romantic care exploatează forma neobișnuită a acestei sonate din 1801 care anticipă romantismul secolului al XIX-lea.

Albumul Beethoven semnat de Murray Perahia poate fi ascultat la Radio România Muzical luni, 12 februarie, de la ora 19.00, în reluare duminică, 18 februarie, de la ora 13.05 sau oricând pe site-ul proiectului Discurile anului 2018

Cristina Comandașu