De atunci și de acum Înapoi la: Emisiuni

De atunci și de acum

Publicat: Marți, 2 Mai 2017 , ora 9.15

Astăzi continuăm povestea sunetului înregistrat și dacă data trecută am vorbit despre era Acustică a cilindrilor Edison și a discurilor de ebonită și de cea electrică a amplificatoarelor, microfoanelor și discurilor scrise cu 78 de rotații pe minut, astăzi pornim din era magnetică. Făcând o mică recapitulare, la finalul celui de-al Doilea Război Mondial, Aliații au descoperit în stațiile radio ale naziștilor magnetofoane capabile să înregistreze la o calitate similară cu cea a transmisiunilor directe, fiind astfel cu mult superioare aparatelor similare pe care ei le foloseau. Așa că au adoptat rapid această tehnologie și au implementat-o și în uzul comercial. Printre principalii pioni care au popularizat banda magnetică în vest s-au numărat inginerul John T. Mullin, unul dintre cei care cercetase aparatele germane, și cântărețul și actorul Bing Crosby, care nu era un mare fan al emisiunilor în direct de la radio, preferând mediul mult mai relaxat al studioului de înregistrări. Se pare că tot Crosby ar fi fost cel care a folosit pentru prima dată râsul preînregistrat pentru scheciurile sale umoristice.

Inginerilor germani le datorăm și înregistrarea stereofonică, ei realizând în jurul anului 1943 prima bandă împărțită în 2, capabilă astfel să capteze și să redea 2 canale diferite. Ce trebuie reținut este că până în acest punct dacă voiai să înregistrezi o piesă, adunai întreaga formație în studio și totul se capta aproape în regim de direct. Banda va permite desigur editări, aceasta putând fi tăiată și lipită, dar revoluția înregistrării o va aduce abia în anii 50 Les Paul. Celebrul chitarist și inventator, unul dintre creatorii chitarei electrice, a pus și bazele înregistrării multitrack. Acesta a realizat în colaborare cu compania Ampex primul recorder cu 8 canale. Mai mult decât capacitatea standard de a înregistra simultan pe 8 piste, acesta permitea suprapunerea instrumentelor și a vocilor, pentru că în timp ce un track reda ceva captat în prealabil, pe altul puteai înregistra altceva. De aceea discurile lui Les Paul aveau adesea aranjamente făcute în întregime de el pe chitară și un veritabil cor din vocea soției sale, Mary Ford. Merită menționat că bună parte dintre efectele comune pe care le întâlnim noi astăzi în înregistrările audio (reverb, delay, chorus,) au fost inventate tot de Les Paul, el fiind cu adevărat unul dintre oamenii care contribuit semnificativ la aspectul actual al industriei muzicale.

Trebuie știut că deși folosită intens, banda magnetică a fost în general apanajul studiourilor de înregistrare și al radiourilor, al profesioniștilor, în principiu. Masele consumau muzica pe LP-uri, discuri de vinil, capabile să stocheze mai bine de 40 de minute. În 1963 Philips a introdus caseta audio compactă, un format popular în anii care au urmat, deși în niciun moment aceasta nu a înlocuit LP-ul. Marea problemă a casetelor era zgomotul de fond, celebrul fâsâit, rezolvat parțial de inovațiile aduse de studiourile Dolby.