De atunci și de acum Înapoi la: Emisiuni

De atunci și de acum

Publicat: Luni, 18 Aprilie 2016

Dacă edițiile trecute v-am prezentat originile operei, consider că este cazul să trecem și în secțiunea 'de acum' a rubricii ' De atunci și de acum' și să vă vorbesc despre originile operei rock. Termenul a fost utilizat pentru prima dată în 1966 pentru a defini un album de concept. Ce trebuie știut este că opera rock este strâns legată de apariția rock-ului progresiv și infuzia intelectuală pe care genul a primit-o în vremea aceea. Multe producții își arogă titlul de operă princeps, însă noi vom simplifica puțin narațiunea și vom lua în calcul cea mai cunoscută lucrare timpurie, anume albumul 'Tommy' al grupului The Who. Apărut în 1969, discul a fost compus aproape în exclusivitate de chitaristul Pete Townhend și spune povestea unui băiat surd, mut și orb, care ajunge în această stare după ce își vede tatăl ucigând pe amantul mamei. Narațiunea urmărește interacțiunea dintre el și familia sa și scoate în relief viciile societății și unele dintre cele mai întunecate trăsături umane.

Ce trebuie știut este că în forma sa inițială, opera nu putea fi pusă în scenă, deoarece era o colecție de numere disparate, legate narativ de un caiet program pe care membrii formației îl realizaseră. Abia la începutul anilor '70, muzica din Tommy a fost adaptată pentru scenă, mai întâi pentru o producție a Operei din Seattle, apoi a fost aranjată o versiune orchestrală a ei, pentru ca într-un final, în 1975, să fie realizat și un film. Ecranizarea beneficiază de participarea unor vedete mari, atât ale muzicii, cât și ale cinematografului, dintre care am putea aminti pe Eric Clapton, Tina Turner, Elton John, Oliver Reed și Jack Nicholson, cărora li se adaugă și membrii formației The Who.

'Tommy' a fost o sursă de insiprație pentru mulți artiști, iar printre cei care au sărit pe valul de popularitate iscat de opera rock, a fost și compozitorul Andrew Lloyd Webber. În 1971 a realizat împreună cu libretistul Tim Rice ceea ce astăzi am putea numi prima capodoperă a genului: opera rock 'Jesus Christ Superstar'. Spre deosebire de albumul celor de la The Who, aceasta a fost din start gândită ca o lucrare scrisă pentru scenă, cu un fir narativ coerent și numere muzicale legate între ele. Ce face ca această operă rock să se distingă de celelalte musicaluri scrise de Lloyd Webber, în afara diferenței de stil și sonoritate, este absența momentelor vorbite. Totul este cântat, chiar anumite momente amintesc de ideea de recitativ.

'Jesus Christ Superstar' spune povestea ultimelor zile din viața lui Iisus, spusă însă dintr-o perspectivă umană. De altfel, conducător al acestei narațiuni este chiar Iuda.