Portret de compozitor - Johannes Brahms Înapoi la: Emisiuni

Johannes Brahms I

Publicat: Luni, 12 Aprilie 2010 , ora 9.30
"Exit in case of Brahms." “Ieșire în caz de...Brahms” ...Ieșise el însuși în acest fel din viața pământească, pentru a se așeza acolo sus, între îngeri, între sfinții muzicii...

O făcuse după o viață nici lungă nici scurtă, în care cunoscuse de toate... aceste ultime Preludii de coral Op. 122, scrise în vara lui 1896, parcă chiar prevesteau dispariția sa ... o viață care îi adusese la zenit și belșug, și bucuria recunoașterii, și siguranța unor numeroși și credincioși prieteni. Dar și – privind înapoi – uriașa operă pe care avusese grijă să o ordoneze, să o promoveze cu minuție și într-un stil foarte avangardist...

Și mai ales, se întorcea acum la origini... O Gott, du frommer Gott , “Dumnezeule, Tu bunule Dumnezeu” – iată cuvintele ce surprind unica sinteză istorică și modernă din miezul personalității muzicale a lui Brahms – după cum o definește marele dicționar de muzică Grove’s...

Nu cu mult înainte apăruseră ultimele creații vocale... Pasiunea iubirii, iubirea fără răspuns, singurătatea, nostalgia și dorul de casă dar și de scurgerea vieții, iată tot atâtea teme ce răzbat din cele peste 250 de piese pentru ... voci cu pian... dar și trista apropiere a morții ... culminația marcată de cele 4 cântece op 121 ... texte biblice... Clara Schumann – prietena, sora, mama, iubita de o viață – pleca încet în altă lume, iar sentimentele lui Brahms se transformau o dată în plus în... capodopere ce se întorceau din nou la Baroc...

...Pianistul din primii ani ...din vremea când întreținea atmosfera în localuri marinărești din portul liber Hamburg – adunase spre sfârșitul vieții mulțime de piese originale pentru pian....
... prietenii lui Brahms de-a lungul vieții, venind din toate zonele vieții profesionale și sociale. Artiști, poeți, scriitori, pictori, psihologi, doctori, dar mai ales muzicieni... Richard Mühlfeld, un eminent clarinetist fusese descoperit în 1891 la Meiningen...

...Încă din copilărie deprinsese tot ce ținea de arta corală, dirijase, compusese, își făcuse un nume în domeniu ... cvartete op. 112 din 1891 ...
...Acceptarea singurătății la vârsta senectuții ...5 cântece op. 104... Doar în anul precedent scrisese ultimul opus în genul concertant ... încheia ... în 1887 epopeea personală privind concertul instrumental, devenit la Brahms sinteză între genul propriu-zis și simfonie... patru partituri dense și pline de fantezie conceptuală și muzicală...

...Final cu o ciaconă pe o temă împrumutată de la Bach – din cantata 150 – și tratată impozant, maestuos și totodată riguros, lăsând să se perceapă în curgerea tot mai concentrată tema inițială a acestei ultime simfonii... Ceea ce însă va constitui amprenta simfonică a lui Brahms, cu pasiunea, langoarea dar și reținerea sentimentului ... Poco allegretto – a treia mișcare a celei de-a treia simfonii venea atunci, în 1883, la 50 de ani de viață cu plusul de sentimentalism în monumentalele opusuri similare pe care Brahms le scrisese de-a lungul a unui sfert de veac... cu precădere cel dintâi îi ocupase aproape un deceniu și jumătate...

... Odată cu acest debut al simfoniei în do minor, filiația beethoveniană era nu mai doar năzuința lui Brahms ci chiar motivul de recunoaștere a contemporanilor și a urmașilor...
Și sonatele pentru pian și vioară, trei la număr, succedând scherzo-ului gândit pentru sonata FAE scrisă împreună cu Robert Schumann și Albert Dietrich au avut nevoie cam de un sfert de veac pentru a apărea, după un travaliu de artizan...
...A doua rapsodie op. 79 în sol minor din 1879 – romantism în ambianță clasică sau poate chiar de preludiu preclasic... Era stabilit deja de mai bine de un deceniu la Viena...

... Alt omagiu adus părintelui clasicismului, din partea unui muzician care învățase încă din prima tinerețe să respecte și să ia ca model efortul creator al clasicilor vienezi... Aici, Haydn îi dăduse ideea prin melodia coralului Sf. Anton, iar Beethoven pusese o seamă de cărămizi la edificarea stilului variațional.

Dualismul schumannian – jucând între Eusebius și Florestan – amplificat de vremelnicul discipol nu doar prin preluarea din Album-Blatt op. 99 al maestrului… Dualism subliniat odată în plus prin semnătura finală – B sau Kr… Pentru că pe atunci tânărul Brahms – mai meditativ - încă oscila între a-și pune numele real la finalul unei partituri, sau unul dintre pseudonime – aici Kreisler – mai alert, mai impulsiv…

Suntem deja la op.9, iar depănând firul vieții și operei hamburghezului mai avem puțin până la începuturi, acele începuturi ce sunt trecute în catalogul creației numerotate, pentru că în afara acestuia rămân alte sute de pagini considerate nedemne de a fi fost lăsate posterității... Sau pierdute, ca acest trio... Alte trei recunoaște istoria muzicii și vom afla povestea lor în episoadele seriei noastre...

...Muzica țigănească îi fusese dezvăluită mai întâi de violonistul ungur Eduard Remenyi ...

Și dacă vrem să aflăm cum s-au născut toate acestea și multe altele la care acum nu ne-am referit, cum au marcat existența unui copil, cui îi datorează dezvoltarea, ieșirea din anonimat, impunerea în Marea Carte a istoriei tuturor artelor, dacă vreți să pornim invers decât azi, de la începuturi la sintezele finale, este suficient să urmărim portretul de compozitor în următoarele 34 de episoade ...
Veronica Zbarcea