Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XLIX

Publicat: Vineri, 4 Februarie 2011 , ora 9.30

Ultima zi de octombrie a lui 1726 îndoliase micul sat saxon Pomssen, undeva la sud-est de Leipzig. Murise Johann Christoph von Ponickau, urmaș al familiei care timp de secole își legase numele de acest loc în termeni chiar de proprietate. Șambelan, consilier la curte și judecător la curtea de apel părăsise lumea la 75 de ani, iar cei pentru care însemnase ceva în viața lui îl conduseseră pe ultimul drum, cu onorurile datorate unui personaj reputat care avusese un rol important în viața regiunii saxone. Existența unei ode funebre în colecția de librete a lui Picander dedicate lui ca și textul unei cantata se leagă de apariția în creația lui Sebastian a unei noi lucrări de gen…

 

... Cantata BWV 157 “Ich lasse dich nicht” face parte dintre cele camerale, cu doi soliști – tenorul și basul care deja ne încântă cu aria de deschidere gândită în canon, ca-ntr-o confruntare –, un cor și un mic ansamblu instrumental din care se detașează flautul și oboiul...

 

...Este interesant de aflat că pe tot parcursul acestui 1727, Sebastian va scrie doar 10 cantate noi, dintre care 3 dedicate sărbătorilor obișnuite ale anului ecleziastic. În rest, lucrări pentru aniversări, funebre, sau cea pentru inaugurarea consiliului orășenesc...

 

... După cum arătam, nu scrisese multe opusuri noi destinate anului bisericesc, dar între acelea puține apăruseră monumentalele Patimi după Matei, capodoperă absolută în gen. Într-un sens asemănător avea să apară puțin mai târziu o Odă funebră dedicată Reginei – căreia, cum spuneam, se prea poate să-i mai fi dedicat și Motetul Singet dem Herrn BWV 225, despre care s-a speculat că ar fi putut fi destinat și onomasticii din august a soțului ei…

 

... Dar, revine la alte cantate mai vechi pe care le conduce în cadrul slujbelor, pentru a doua oară, cum e cazul celei pentru a 12-a duminică după St Treime, BWV 69a, ca și cea pentru de-a 17-a BWV 148, ambele extrase din primul ciclu de cantate de la Leipzig. Revine și asupra unor partituri instrumentale – cum este cazul suitei a cincea pentru violoncel solo pe care o transferă altui instrument drag lui, lăuta.

Veronica Zbarcea