Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XLV

Publicat: Luni, 31 Ianuarie 2011 , ora 9.30

Ne-am întors în timp, în episodul anterior, pentru a purcede la survolarea operei de căpătâi a lui Sebastian în domeniul claviaturilor...

...Așa se numeau la vremea lui toate instrumentele ce utilizau clapele, cu excepția orgii. Istoria lor depășea deja două veacuri, de la cele mai vechi forme ale strămoșilor clavecinului, inspirate de anticul dulcimer persan care semăna mai curând cu țambalul azi, la virginalul sau spineta europene din Evul Mediu s-a ajuns prin perfecționări continue la instrumentele asociate noțiunii de clavecin.

...În tinerețea lui Sebastian, exista simultan și clavicordul, asemănător clavecinului, dar cu sunet mult mai slab, mai intim, de aceea optim pentru a fi utilizat în spații mici, casnice. Însuși Sebastian avea unul în dormitor după cum ne spune Anna Magdalena într-un pasaj din presupusa ei cronică, în contextul prezentării multelor instrumente pe care le deținea Cantorul în casa lui:

 

“La moartea lui, avea cinci clavicembaluri și clavicorduri, două lăută-cembaluri, o mică spinetă, o violină mică și două mai mari, trei viole, două violoncele, o violă bass, o violă da gamba și o lăută. Colecționase și își procurase aceste instrumente unul câte unul, așa cum i-o îngăduieseră puținele sale venituri, deoarece nu se împrumuta niciodată, oricâtă nevoie ar fi avut sau oricât de mult și-ar fi dorit vreun obiect…Dintre toate instrumentele cu claviatură, Sebastian iubea cel mai mult, după orgă, clavicordul, căruia îi acorda prioritate față de cembalo, deoarece clavicordul răspunea cu mai mare finețe muzicianului și îi impunea un tușeu delicat, dat fiind că la orice atingere mai violentă a clapelor, tonul devenea supărător de strident.

«Lovești prea tare clapele – zise el într-o zi, intrând în încăperea unde exersa Emanuel – sună ca și cum ar țipa o femeie gâlcevitoare»…” iar mai departe, [Anna Magdalena] își amintește cum caracteriza tușeul diferiților mânuitori al claviaturilor însuși compozitorul: “Sunt unii care cântă ... de parcă degetele lor ar fi lipite unele de altele, tușeul lor este înspăinântător de greoi și ei apasă clapele multă vreme. Alții, care voiesc să scape de această greșeală, cântă cu prea mare grabă și ușurință, ca și cum clapele le-ar frige vârful degetelor…”

Cât adevăr transpare și în contemporaneitate legat de aceste inconveniente ale tehnicii claviaturilor… Oare câți elevi nu și-au auzit mentorii spunându-le: articulează!” – adică: “ridică bine degetele înainte de a le lăsa să cadă pe claviatură, fără să lovești și detașează sunetele unele de celelalte”, aceasta pentru a nu face ca masa sonoră să pară o pastă groasă, sau “intră în pian!” ori în clapă!” ș.a.m.d., încercând astfel să-i facă a-nlătura tocmai asemenea neajunsuri?!?...

...Și mai departe, Anna Magdalena ne vorbește despre tușeul frumos pe care elevii lui Sebastian și-l însușeau: “Regula lui de căpetenie era ca mâna să rămână cu desărvârșire liniștită în timp ce cânta la pian, spre a se putea păstra astfel justețea intonării. Când cânta, mâna lui părea să nu facă altă mișcare decât o ușoară alunecare, încoace și încolo, pe clape. Prețuia în mod deosebit procedeul prin care, exercitând o nouă apăsare asupra unei clape, ținea tonul fără să lovească din nou clapa respectivă. Caracterul delicat și sensibil al clavicordului corespundea în mod deosebit firii muzicale de o rară gingășie a lui Sebastian și el s-a bucurat când un scriitor numise acest instrument «consolatorul suferinzilor» și «prietenul celor veseli»...

... Așa cum l-am cunoscut încă din copilăria de la Eisenach, curiosul cercetător în măruntaiele instrumentelor muzicale (vorbim despre Sebastian) a căutat soluții pentru perfecționarea lor. Deja, însă, o făcuse un italian, Bartolomeo Cristofori [care] încercase și reușise să ducă mai departe coonstrucția clavecinului, aplicând un sistem nou de acționare a coardelor, nu prin mijlocirea penelor care le ciupeau, ci cu ciocănele de lemn. La 1700 este plasat momentul aproximativ al nașterii acestui nou instrument, cel care cu timpul va deveni pianul nostru de azi....

...Foarte repede alți constructori au încercat să preia ideea, iar Silberman despre care știm că se afirma în domeniul construcțiilor de orgi din Germania, a început la rândul său să încerce metoda. Sebastian era în relații bune cu Silbermann căruia adesea îi comanda diferite îmbunătățiri pentru instrumentele de care el se servea, astfel că este de bănuit că pe la mijlocul anilor 1720 aflase despre acest nou clavecin, acționat prin percuție și nu prin ciupire, având avantajul unei sonorități mai mari, al unor sunete mult prelungite și posibilitatea de a cânta fie încet, fie foarte tare. De aici va veni și numele de forte-piano cu care va fi cunoscut.

...Pe de altă parte, existau căutări în domeniul acusticii întrucât acordajul netemperat al diferitelor instrumente muzicale făcea ca unele acorduri să sune fals, motiv pentru care compozitorii evitau folosirea tonalităților cu mulți bemoli și diezi. Lucrarea lui Sebastian este tocmai o încercare de a demonstra posibilitățile fiecărei tonalități parcurgându-le pe toate cele 12 majore și minore ale spectrului acustic pe parcursul celor – finalmente – 48 de preludii și fugi.

 

În plus, Jean Philippe Rameau dăduse la iveală în același 1722 în care Sebastian scrisese primul caiet al clavecinului bine temperat, un tratat de armonie care punea în ordine regulile de înlănțuire acordică. De fapt, o revoluție în întreaga teorie a muzicii în care regula o dădea basul fundamental, adică temelia oricărui discurs muzical. Matematica, analiza, comentariul și pedagogia se regăseau deopotrivă în această operă ce a rămas până astăzi valabilă. Toate aceste progrese în arta sunetelor aveau să-și găsească îngemănarea în acest compendiu tonal-armonic excepțional pus în valoare odată cu apariția pianului, azi lucrare de căpătâi pentru orice instrumentist, dirijor dar și pentru creatori și cercetători în domeniul muzicii.



Veronica Zbarcea