Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XLIV

Publicat: Vineri, 28 Ianuarie 2011 , ora 9.30

...Una dintre metodele prin care Sebastian își instruia elevii o constituia copierea lucrărilor înaintașilor...

...Prin aceasta, se puteau aduce modificări textelor, se putea învăța polifonie, scriitură instrumentală specifică, ornamentație, mișcare ritmică a textelor, pe această bază putându-se construi ulterior propria concepție, când era cazul sau cel puțin muzicianul putea să improvizeze la cerere... În primul caiet destinat celei de-a doua soții, apar și perechi de preludii și fugi care se vor aduna apoi în binecunoscuta colecție Clavecinul bine temperat...

 

Deși Carl Philipp Emanuel își amintea că puținii elevi pe care Sebastian îi avea într-o anume perioadă de timp erau introduși rapid într-un repertoriu dificil, se pare că alte surse vorbesc despre contrariul. Chiar și cei mai avansați trebuiau uneori să se întoarcă la elementele de bază ale învățăturii...

 

Mai exact pare Forkel în aprecierile sale, el care și-a elaborat monografia despre Sebastian – prima cunoscută din istoria muzicii – folosind ca surse pe fiii Friedemann și Emanuel cu care fusese prieten. “Îi punea să studieze – spune el cu referire desigur la elevi – multe luni, nimic altceva decât exerciții izolate pentru fiecare deget de la fiecare mână, cu atenție permanentă la claritatea și acuratețea tușeului”....Așadar, aflăm că nimeni nu era scutit de asemenea exerciții, după părerea unora Sebastian considerând că erau necesare de la 6 luni cam până la un an de studiu în această manieră, iar ca muzică utilizată Forkel indica micile preludii și invențiunile la două voci... se pare că în acest scop s-au născut preludiile și fugile din Clavecinul bine temperat, venind treptat, ca un corolar, după colecțiile anterioare...

...Pe când Friedemann avea 9 ani și avansa rapid în studiul claviaturilor, Sebastian începuse să compună primele seturi de preludii și fugi, introducându-le în colecția dedicată lui, cel puțin 11 asemenea regăsindu-se în Clavier-buchlein. S-au adăugat altele, repede unul după altul până la totalul de 24. Principiul înlănțuirii acestor “studii” cum le putem considera prin analogie cu cele ale unor Czerny, Moschelles sau alți autori, aduceau problematica specifică prin succesiunea tonalităților. Astfel, considerând totalul cromatic, cele douăsprezece sunete reprezentau tot atâtea posibilități diferite de exprimare artistică și puneau probleme particulare de tehnică instrumentală, sau de concepție.

 

...Fugi la 3,4,5 voci, simple, duble (adică bazate pe una, ori două teme), sau triple ... Ca element tehnic, trilul era unul dintre primele studiate!!! Iar Forkel vorbește despre triluri simple și duble cu studierea jocului unei mâini în tril continuu în vreme ce cealaltă cântă o anumită linie melodică....

 

...Important este că metodele lui Sebastian nu erau simple exerciții de digitație ci autentice opere artistice. Mai mult, ele aveau un scop precis. Care era acela? Să crească în special viitori organiști apți să se încumete a-și încerca forțele în numeroasele concursuri pentru ocuparea posturilor din biserici. Iar pentru aceasta nu era suficientă tehnica digitației, a realizării tuturor ornamentelor, a stăpânirii claviaturilor și a pedalierului cu maximă siguranță și libertate de mișcare, dar și sensul frazelor ce aveau să se înlănțuie pe orizontală dar să se și suprapună pe verticala armonică ce trebuia să rezulte curată, bine fundamentată pe eventualul bas cifrat ce adeseori era singura indicație inițială. La aceasta contribuiau deopotrivă preludiile și fugile...

...Clavecinul bine temperat” era așadar o reușită a ultimilor ani de la Kothen care își vor perpetua ecoul în practica eroului nostru în rolul său de Cantor și profesor particular pentru multe generații de discipoli. Și ne întoarcem la ipostaza de educator pentru propria-i progenitură....

Veronica Zbarcea