Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XLIII

Publicat: Joi, 27 Ianuarie 2011 , ora 9.30

„...un ziar din Leipzig... 1 nov 1726 ... prima parte sau „partita” unui set de suite este acum la dispoziție... Bach începe o serie ocazională de promovări ale muzicii sale și a altor compozitori ale căror partituri le pune în vânzare...

 

...Este o activitate mult îndepărtată de datoriile față de biserică și școală, și se poate nota că și Kuhnau publicase seturile sale de suite și sonate în timp ce era doar organist la Thomaskirche adică fără responsabilitățile unui Cantor. Succesorul avea însă avantajul unui Leipzig devenit important centru publicistic și răspunzând unei creșteri generale a tipăriturilor în Germania” – ne spune ... Peter Williams. Era exact anul în care apăruse a patra ediție a celui de-al doilea caiet din colecția de „Exerciții pentru claviaturi”Clavier-ubung a lui Kuhnau, la 34 de ani de la concepție, iar titlul acesta se poate să-l fi înrâurit pe Sebastian în a-l prelua. Nu se știe cât l-ar fi putut costa această inițiativă, dar probabil că spera în venituri suplimentare, pentru că vom vedea, nu va fi o încercare izolată.

 

... Iată și unul dintre posibilele motive pentru care Sebastian slăbise ritmul compunerii de noi cantate. Ciclul al treilea începuse la Crăciunul anterior. În a doua zi a sărbătorii nașterii domnului este oferită publicului cantata 110 „Unser Mund sei voll Lachens” (text: Georg Christian Lehms). Deschiderea cu cor ne aduce aminte de Suita BWV 1069 ... Aceasta însă până în momentul în care intră corul care pare să utilizeze alt material. Tot aici, desprinzându-se din noianul de voci ale corului, soliștii participă ocazional la discurs, acesta fiind un lucru mai rar practicat. Duetul dintre sopran și tenor este tratat în stil cameral ...beneficiind de acompaniamentul unui continuo în care se găsește și orga, iar ca substanță își are sevele în Magnificatul BWV 243a ...

 

... Este și acesta un motiv pentru care cercetătorii cred că Sebastian a slăbit ritmul înnoirilor în domeniul cantatei. Să fi fost faptul că încă nu avea un libretist sigur, sau poate îl nemulțumea ceva din activitatea sa de Cantor și înțelegea să protesteze în acest mod. Sau pur și simplu neîmplinirile de acest gen îl necăjeau în asemenea măsură încât a decis să apeleze la opusuri mai vechi pentru a-și îndeplini obligațiile de director al muzicii.

 

Era vremea Crăciunului și din nou în oraș se petrecea în îndelungatul târg, iar elevii aveau 8 zile de vacanță. Fără doar și poate, se bucurau și ei de toate cele ce se întâmplau pretutindeni. Și cântau. Iar vocile aveau de suferit... Nu o dată se plânsese Cantorul de acestea în fața superiorilor. Avem mărturia pusă pe seama Annei Magdalena Bach...

 

„Copiii se bucurau, firește, de târg și de multe ori trebuia să iau seama ca nu cumva să-i pierd pe micuții mei în învălmășeală, iar cei mari să nu-l necăjească și să-l deranjeze pe tatăl lor ziua-ntreagă cu micile trâmbițe de lemn boit în roșu. Firește, sunetul strident și cârâitor al micilor goarne nu-l supăra mai tare decât cântecul răgușit, țipat al coriștilor săi, ale căror voci erau distruse cu mult înainte ca el să fi început educația muzicală. Cum și-ar fi putut cruța de altfel vocile când erau siliți să cânte de multe ori noaptea, în aerul umed și rece, la flacăra torțelor fumegânde? - se întreabă pe bună dreptate Anna Magdalena... Unde mai pui corurile în vânt și pe ploaie, de pe la nunți și înmormântări, când în prezența Cantorului, încercau, ce-i drept, să se poarte cuviincios, dar nici această năzuință nu le putea înmlădia și înmuia glasurile înăsprite de frig și intemperii. În astfel de împrejurări, Sebastian izbucnea și le spunea că ar putea învăța să cânte cu aceeași osteneală chiar un cârd de corbi, într-atâta erau de răgușiți. Cei ce cunosc cantatele și motetele lui își pot da seama de amărăciunea pe care i-o pricinuiau vocile aspre și stricate cu care era silit să-și prezinte compozițiile...”

Veronica Zbarcea