Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XLII

Publicat: Miercuri, 26 Ianuarie 2011 , ora 9.30

Vorbeam despre vizitele pe care Sebastian le făcea, mai ales vara, la Cothen unde, poate că Anna Magdalena care îl însoțea și se producea în calitatea ei de soprană...

 

...Și pentru că acest an 1725 îi aduce în dar un nou caiet de piese, cu o frumoasă copertă verde pe care anul este gravat cu cifre aurite, după cum sunt și colțurile paginilor, de-acum începe ea însăși să introducă diferite piese în această colecție, unele binecunoscute micuților pianiști chiar și în ziua de azi, altele noi. Dintre ele, parte aparțineau lui Sebastian, dar multe sunt transcripții ale unor lucrări de alți compozitori.

 

...După cum este posibil ca alte opusuri să fi fost cântate de Sebastian împreună cu muzicanți de la Cothen, foștii săi subalterni în calitatea sa de Concertmaestru (pe care, mai spunem o dată, și-o menținea și acum) și poate chiar cu Prințul Leopold însuși...

 

... Pe de altă parte, se notează că Sebastian a făcut în septembrie o nouă vizită la Dresda, orașul în care îl umilise, fără să vrea, pe Louis Marchand, ne amintim, cu mulți ani în urmă... Pentru că acum, la Dresda Sebastian avea șansa să cânte pe minunata orgă Silbermann de la biserica Sf. Sophia, chiar în vecinătatea reședinței electorului de Saxa. Este posibil să mai fi făcut și altădată asemenea vizite în interes personal, pentru că, se spune, aproape tot timpul a visat să poată obține un post acolo, iar oprirea la Leipzig ar fi putut constitui în intenția sa doar un popas între Cothen și Dresda...

 

“Este adevărat că Bach ar fi avut posibilitatea să cunoască faima în afara țării lui, dar a ales să n-o facă, a preferat să plece din provincia sa natală încă din adolescență…” – precizează Peter Williams...

 

...Williams mai arată că, pe la mijlocul anilor 1720 Sebastian era “bine cunoscut în anumite cercuri profesionale, fiind foarte bine primit grație unui recital la Dresda din septembrie 1725, adeseori numit faimos (...), lăudat astfel de către un călător din Brunswick în fața organiștilor din orașul său și comparat favorabil cu Frescobaldi, o comparație care trebuie să fi avut o importantă semnificație pentru orice muzician profesionist.”

Veronica Zbarcea