Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XLI

Publicat: Marți, 25 Ianuarie 2011 , ora 9.30

Primăvara nu adusese cu ea doar florile – pe care de altfel Anna Magdalena le iubea atât de mult – dar și un nou bebeluș în casa de lângă Thomaskirche...

 

...Al zecelea copil al lui Sebastian, al treilea al soției sale. Christian Gottlieb fusese botezat în 14 aprilie 1725.

 

...Ne putem lesne imagina bucuria din familia Bach. Poate așa se explică și atmosfera pe care o creează muzica ... tocmai transcrisă de Sebastian din cantata oferită în dar Ducelui de Saxa Weissenfels la aniversare, în februarie. Mai puțin de două luni avusese la dispoziție ca să mai scrie o cantată pentru „Buna vestire”, să revizuiască „Patimile după Ioan” și să reformuleze cantata aniversară pentru a o tranforma într-o muzică tocmai bună pentru slujba din Duminica Paștilor...

 

...Cantata inițială, BWV 249a semnala și prima colaborare a lui Sebastian cu cel care îi va scrie ulterior mulțime de texte pentru opusurile vocal-simfonice, pe numele de artist Picander... Și de această dată avem parte de aceeași conlucrare. Pe acest text, transformat din laic în religios curge o muzică strălucitoare, mai întâi în corul venit înaintea povestirii faptelor cunoscute..

 

...Cu această partitură [Oratoriul de Paști] terminată și oferită credincioșilor la slujba din prima zi de Paști a anului 1725, se încheie al doilea ciclu al cantatelor special scrise pentru serviciul religios din bisericile luterane de la Leipzig. Încheie așadar și seria cantatelor corale cum sunt denumite de cercetători. Pe de altă parte, este una dintre puținele păstrate, destinate special acestei zile de sărbătoare, alături de cantata BWV 31 – foarte extinsă, venind din urmă, cred cercetătorii, din anii de la Weimar – și cantata BWV 4 mai curând de substanță camerală...

 

...Așadar, pare că trecem într-o altă perioadă a vieții creatoare a lui Sebastian. Anii ce vin vor completa acest travaliu în care apar marile opusuri vocal-simfonice pe care le iubim și admirăm astăzi. Că Sebastian deja făcea distincție între cantatele obișnuite și aceasta destinată acum primei zile de Paști, se observă din structura intimă a lucrării...

 

...Sebastian păstrase legăturile cu această curte [a Ducelui Christian de Saxa-Weissenfels] pentru care va mai scrie și în continuare, după cum o va face cu prințul Leopold. Se pare că acum, în vara lui 1725 va merge la Cothen pentru a cânta în fața prințului, poate pentru a face muzică împreună, sursele biografice nu consemnează exact decât faptul că în iunie a întreprins o călătorie cu Anna Magdalena în locul în care liniștea domestică a fost cel mai bine experimentată.

 

Despre călătoriile lui Sebastian, de altfel se pot culege informații foarte diferite – Anna Magdalena le consideră extrem de puține și rare, alții vorbesc despre prezențe dese în feluritele orașe din apropiere sau mai îndepărtate, mereu cu scopul de a verifica instrumente sau de a cânta el însuși la orgă, clavecin, s.a.m.d. Dresda era o asemenea destinație...


Veronica Zbarcea