Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XL

Publicat: Luni, 24 Ianuarie 2011 , ora 9.30

Scrisă în acești primi doi ani de ședere la Leipzig, se pare, față de cele 4 anterioare de la Kothen, (...) a cincea suită franceză avea să se adauge pieselor incluse în primul caiet de piese pentru Anna Magdalena Bach...

 

...Șapte părți in stil grațios și mobil... încununând parcursul prin mai multe zone de interes pentru învățăceii într-ale clavecinului, în special pentru tânăra soție a compozitorului, dar poate și cei doi urmași. De altfel, cum vom vedea, adeseori întreaga familie contribuia la rescrierea partiturilor, iar caligrafia Annei Magdalena Bach se va confunda cu timpul cu cea a însuși Cantorului...

 

...A cincea Suită franceză BWV 816, penultima din seria celor destinate de Sebastian a folosi celor ce se instruiau într-ale claviaturilor. În fapt, adăugată pieselor din primul caiet pentru Anna Magdalena Bach, cea care se temea să atingă clapele, ca nu cumva să greșească, mai cu seamă la orgă. Aceasta pentru că în mintea ei tot timpul făcea comparația cu eminentul organist care era soțul ei. De altfel, în Scurta cronică atribuită ei se face o descriere sumară a ceea ce l-a fascinat pe Sebastian încă de la instalarea la Leipzig, poate unul dintre cele mai importante motive pentru care s-a luptat să pătrundă în școala de la Sf. Toma:

 

“Tocmai străbăteam casa în lung și în lat pentru a-mi da seama cum s-ar putea aranja totul mai bine, când iubitul meu soț veni să mă ia cu dânsul să văd orga. Știam – cer iertare cerului pentru acest gând lumesc – că dacă s-ar apuca să cânte pe noua orgă, n-am să mă pot întoarce la îndeletnicirile mele multă vreme. Am șovăit câteva clipe, însă el mă și apucase nerăbdător de mână zicând: Hai, biserica e chiar alături! L-am însoțit așadar, m-am așezat lângă el pe banchetă și el a umplut biserica de o muzică atât de minunată încât am uitat cu desăvârșire de paturile noastre care așteptau să fie instalate și de întreaga noastră gospodărie răvășită...”

 

...Lăuta arabă era un instrument relativ nou în Europa, fiind adus la începutul secolului al optsprezecelea de către mauri în campaniile lor pentru a ocupa peninsula iberică. Ceea ce însă nu a împiedicat-o să se afirme cu repeziciune devenind preferată în forma aceasta celor care proveneau din vremurile apuse, adică din veacul șaisprezece când, se spunea, orice persoană educată trebuia să fie aptă a cânta la lăută iar faptul că Leonardo da Vinci și Galileo Galilei o făcuseră devine o probă în acest sens. “Într-o scrisoare de recomandare pentru elevul său Ludwig Krebs – aflăm despre cel care, se zice, va deveni peste ani unicul organist care să fi putut fi comparat cu însuși Sebastian – Bach spune că acesta a studiat cu el nu doar instrumentele cu claviatură și compoziția, dar și lăuta.”

...În februarie 1725 Sebastian îi dedică Ducelui Christian de Saxa-Weissenfels o cantată la aniversare. Materialul muzical propriu-zis nu mai este de găsit, dar se știe că el a fost reutilizat imediat pentru a compune ceva “nou” căci se apropiau sărbătorile pascale. Așa s-a născut ... Oratoriul de Paști BWV 249 care s-a cântat chiar la 1 aprilie 1725. Două seri înainte, de această dată la Thomaskirche, răsunase Johannespassion într-o versiune revăzută.

Veronica Zbarcea