Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XXXIX

Publicat: Vineri, 21 Ianuarie 2011 , ora 9.30

 Cantor zu St Thomae et Director Musices Lipsiensis… Ce titlu pompos pentru o prea mică recunoaștere autentică a valorii muzicianului pe care cei din Leipzig îl primiseră cu doar un an înainte, cu multă îngăduință!!!

 

...Nici nu bănuiau ei pe ce comoară puseseră mâna!

 

Acest al doilea an continua să-l ambiționeze în realizarea cât mai multor opusuri necesare rezolvării sarcinilor pe care cu forța-i de muncă, dar și cu talentul și spiritul vizionar și le asumase fără rezerve. Pe lângă obligațiile de a instrui elevii de la Thomasschule intrau și altele pentru instrumentiștii profesioniști din oraș. Ei erau adeseori necesari în biserici, la redarea cantatelor...

 

...Discipolii trebuiau să se perfecționeze în stilul coralului acompaniat instrumental pentru bisericile Sf Toma, Sf Nicolae, pentru cel polifonic se adăuga primelor două și Matthäeikirche. La Sf Petre se cânta monodic, sau cum am spune pe o singură linie vocală, Cantorul experimentând o veritabilă provocare: să studieze cu fiecare grup de elevi în funcție de locurile în care trebuiau să contribuie la buna desfășurare a slujbei, în esență la ceea ce se numea “hauptmusik” – părțile muzicale de bază în cadrul serviciului religios...

 

...Ținând cont de faptul că elevii școlii aveau vârste cuprinse între 12 și 23 de ani, pe lângă ei putea foarte bine să aducă studenți care să învețe a cânta la instrumente muzicale. Dicționarul Grove ne reamintește că la acea vreme vocea băieților se schimba pe la vârsta de 17-18 ani, astfel încât părțile solistice de soprano și alto – susținute tocmai de băieți din corul bisericesc – puteau reveni unor tineri care aveau deja o experiență practică cam de un deceniu, “o situație ideală, imposibilă în corurile de băieți de astăzi”

 

...Orga era permanent prezentă în cursul serviciului religios, nu doar ca parte componentă a ansamblului ce reda cantata, dar și pentru deschiderea muzicală a sărbătorii. Probabil că i-ar fi plăcut personajului nostru să se afle la comanda pupitrului cu registre, să zburde pe manuale și pedalier, dar pentru acest post existau alți muzicieni angajați...

 

...La Nikolaikirche, până în 1729 a trebuit să colaboreze cu Johann Gottlieb Görner, cel cu care deja avusese diferendele legate de directoratul muzical al Universității, moștenit oarecum pe nedrept de tânărul organist care-l suplinise temporar pe Kuhnau, dar după angajarea lui Sebastian, acesta nu mai dorise să renunțe la această demnitate onorantă și… desigur, plătită. Ea ar fi trebuit să-i revină de drept lui Sebastian, după tradiția instituită de însuși antecesorul. Cu Görner se va întâlni de-acum ca urmaș la Thomaskirche consecutiv lui Christian Heinrich Gräbner. După cum în locul lui Görner va veni la Nikolaikirche un alt organist, Johann Schneider....


Veronica Zbarcea