Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XXXVII

Publicat: Miercuri, 19 Ianuarie 2011 , ora 9.30

...Primul an de activitate la Leipzig și totodată de alimentare cu creații proprii a bisericilor care se aflau în coordonarea sa ca director al muzicii l-a condus pe eroul serialului nostru la un efort susținut, potrivit propriei sale dorințe de a acumula cât mai mult material care să-i folosească în viitor...

 

...Dar – nu putem ști dacă a făcut-o conștient sau instinctiv – și la dezvoltarea creativității sale, la adâncirea concepției, șlefuirea meșteșugului. Să nu uităm, el nu beneficiase de studii universitare și doar geniul dublat de tehnica acumulată prin efort propriu au fost cele care au netezit calea spre desăvârșire...

...„Oare cât timp a avut Bach să se așeze și să-și adune gândurile către țintele pe care și le propusese...” întreabă Julian Mincham după ce relevă presiunea extremă sub care așternuse pe hârtie în anul anterior mai mult decât o cantată pe săptămână, sau mai exact o medie de 7 pe lună, combinată cu sarcinile de profesor, sau de administrare și supervizare a tuturor celorlalte piese muzicale pe care serviciul luteran le cerea în plus față de cantata ca piesă centrală.

...Vorbind despre profesor, să reiterăm că nu se afla în cea mai bună poziție, ținând cont de condițiile pe care le găsise în școală. Aminteam anterior despre rectorul Ernesti, blazat și lipsit de orice viziune, ceea ce dusese la instaurarea unei delăsări la nivelul întregii activități. Elevii erau indisciplinați, familiile bune își retrăseseră copiii din Thomasschulle, iar cu puținii rămași el trebuia să asigure viața muzicală pentru 4 biserici! După cum mai spuneam, pare de neînțeles... Sebastian era un om blând față de copii.

...Fără a fi clar, cele 6 sonate pentru orgă par să provină din acești ani de început de ședere la Leipzig. Friedemann creștea și, cum spuneam, studia cu talent claviaturile. Un lucru este limpede, peste ani va deveni unul dintre cei mai valoroși organiști germani. Pentru a atinge măiestria, însă, trebuia să exerseze ca să obțină acea claritate și concizie în exprimarea melodică cerută în manevrarea manualelor, dar și veritabila suplețe a picioarelor dezlănțuite pe pedalier. Este ceea ce aceste piese solicită organistului...

...Dacă Sebastian reușea atât de bine să se arate în familie nu doar ca un părinte iubitor ci și ca un pedagog care – rezultatele de mai târziu o spun – a reușit să creeze muzicieni remarcabili, oare de ce nu izbutea aceleași performanțe cu elevii școlii?!? Știm cât de multe succese avusese cu elevii săi particulari încă din anii de la Muhlhausen, cum mulți l-au urmat apoi de fiecare dată când s-a mutat. Să fi fost prea mare încărcătura pe care și-o asumase singur în calitatea sa de Director al muzicii? După cum aveau să noteze mai târziu diverși comentatori, la Thomasschule nu i se cerea să fie compozitor ci… profesor...


Veronica Zbarcea