Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XXXVI

Publicat: Marți, 18 Ianuarie 2011 , ora 9.30

...26 februarie 1724… În familia Bach se naște încă un copil – Gottfried Heinrich… Primul băiat al Annei Magdalena...


...Este o perioadă în care, totuși, Sebastian muncește… Deși timp de două luni, începând din 13 februarie, în bisericile din Leipzig nu se mai prezintă cantate, el definitivează un proiect mult mai ambițios. Începuse cu un an înainte, la vremea când aștepta să fie acceptat în calitate de Cantor la Thomasschule un opus menit să aducă în atenție patimile lui Christos povestite de Ioan: Johannes Passion...

...Un monument sonor în două mari părți de-a lungul cărora personaje ca-ntr-o veritabilă dramaturgie povestesc, ascultă, preiau un rol sau altul. Arii, coruri, susțineri instrumentale într-o polifonie elaborată, cu multe voci – iată foarte pe scurt caracteristicile acestui opus. Sebastian, folosind povestirea lui Ioan, simte nevoia să se concentreze pe drama procesului lui Christos înaintea întâmplării cu Pilat. În această accepțiune, Iisus nu este prezentat nici prea puternic, nici acel vizionar, în schimb Pilat este simpatic, calm, un bun executant…

...Sebastian dorise ca prima audiție a Patimilor după Ioan să fie prezentată la biserica Sf Toma, dar potrivit rotației între bisericile principale ale orașului, era rândul celeilalte. Pretextând că afișele fuseseră deja tipărite și anunțată Thomaskirche ca loc al acestei prime creații după lunga pauză determinată de liniștea din post, a încercat să facă în așa fel încât lucrurile să se așeze după dorința lui.

...„Într-adevăr, la Leipzig tradiția era ca patimile să fie prezentate în fiecare an la câte una dintre biserici, iar în 1724 venea la rând Nicolaikirche. Bach a obiectat (pe bună dreptate) că nu era destul de mare, iar clavecinul trebuia reparat (argumentul discutabil, la nevoie, fiindcă se putea aduce cu ușurință alt instrument; Dar se agăța de orice pentru a se opune unei hotărâri care îi părea arbitrară.” Ne spune toate acestea Davitt Moroney care adaugă că autoritățile au găsit imediat fonduri pentru a se tipări alte afișe, ca și pentru repararea instrumentului.

...Acesta pare să fi fost singurul câștig, pentru viitor când va avea parte de un clavecin pus la punct. În schimb, a avut de primit, mult mai târziu, în 23 mai, o mustrare oficială din partea superintendentului Salomon Deyling pentru că tipărise afișele fără aprobarea lui. Ce mai conta travaliul lui supraomenesc, acela de a compune atâtea opusuri – cel puțin 50 de cantate, alte câteva părți corale precum acele Sanctus și Magnificat despre care am vorbit anterior, iar acum, pentru Vinerea Mare fascinantul oratoriu dedicat patimilor lui Christos?!?

... Nici cu superiorii din școală nu se înțelegea foarte bine...

Veronica Zbarcea