Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XXIX

Publicat: Vineri, 17 Decembrie 2010 , ora 9.30
 

Cine e „amusa”?!?! – cu această întrebare încheiam ediția trecută a seriei noastre. Și cu gavota de închidere a Cantatei BWV 202 de nuntă...

...Aria ei de început evocă chemarea verii și îndepărtarea iernii, cu trecerile ei de la umbră la strălucirea soarelui, de la frigul iernii la căldura ce insuflă viață florilor și întregului univers... Să se fi cântat această cantată la Bernbourg, undeva la nord-vest de Kothen, locul unde Prințul Leopold avea să-și unească destinul cu verișoara sa Friederica Henrietta de Anhalt-Bernburg...

 

...Iar mai departe, cea de-a doua soție a lui Sebastian o portretizează pe proaspăta prințesă, care se pare nu avea prea multe în comun cu muzica. De aici și epitetul pe care Sebastian i l-a lipit pe frunte și pentru posteritate – amusa...

 

...La 14 aprilie, fratele mult iubit, Johann Jacob, moare și îl lasă cu un nou gust amar pe Sebastian. Este cel pentru care scrisese, cu două decenii în urmă acel Capriccio, presupus a-l conduce la plecarea în Turcia. Sebastian și-ar fi exprimat în acest opus catalogat la nr. 992, durerea la plecarea prietenilor lui, deși probabil nu se gândise chiar la o asemenea plecare...

 

...„În 1722 – scrie Davitt Moroney - limbajul muzical al acestei piese din tinerețe trebuie să-i fi părut lui Bach prea simplu, dar amintirea acelor vremuri grele, în care el și Johann Jacob mergeau la liceul din Ohrdruf, după moartea părinților, l-a făcut poate să se gândească la soarta propriilor copii și la nevoia urgentă de a rezolva problema educației lor...”. Iar aceasta, cu siguranță nu părea să se poată face în Kothen...

 

...Oricum, aici adăugase creației sale concertele pentru vioară, brandenburgicele, mulțime de opusuri pentru clavecin, dar și sonatele și partitele pentru vioară solo, cele pentru duo vioară-clavecin, sonatele a tre pentru flaut, suitele pentru violoncel solo, ca să nu mai amintim cele câteva cantate profane... Și suitele pentru orchestră...

 

...Ne găsim la sfârșit de etapă, aici la Kothen... aici unde stilul lui Sebastian se șlefuise, iar admirația prințului și a muzicienilor din capela curții crescuse exponențial. Era deja cunoscut ca virtuoz în întreaga Germanie.

 

Avea mai bine de 37 de ani și se afla în plină forță creatoare, la limita dintre tinerețe și maturitate artistică. Aflase în timpul verii că murise Johann Kuhnau, Cantorul Școlii de pe lângă biserica Sf. Toma de la Leipzig. Tentația este din nou mare pentru cel care în acești ultimi 6 ani nu prea mai avusese legătură cu ceea ce iubise cel mai mult până atunci: muzica bisericească și cu deosebire pe cea pentru orgă. Va face pasul?!? Și dacă da, va fi acceptat?!?

Veronica Zbarcea