Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XXVI

Publicat: Marți, 14 Decembrie 2010 , ora 9.30
 

Întrebam – convinsă că vă stârnesc curiozitatea – la sfârșitul episodului anterior, de ce a plecat Sebastian la Berlin.

Este stabilit: la începutul lui 1719, cu aprobarea prințului Leopold, capelmaestrul său se deplasează în capitala regatului prusac pentru a achiziționa un clavecin nou. Probabil că cel pe care îl transportaseră cu un an înainte la Carlsbad nu făcuse față pretențiilor lui Sebastian, sau se deteriorase pe drum, așa încât îl convinsese pe prinț să facă această achiziție ambițioasă. Astfel că a poposit la fabricantul renumit în epocă, dar care a lăsat urme și în contemporaneitatea noastră, Michael Mietke.

 

El era lutierul curții berlineze și realiza instrumente care și astăzi – restaurate – fac obiectul unei nedisimulate mândrii pentru cei care le posedă. Se zice că Sebastian a cântat pe unul care se găsește și acum în Palatul Charlottenburg din Berlin. Acesta avea două manuale, era suficient de mare ca să-i poată permite dezvoltarea amplei cadențe din prima parte a concertului brandenburgic nr. 5...

 

...De altfel, istoria înregistrează faptul că atunci, la Berlin, Sebastian l-ar fi cunoscut pe margraful Christian Ludwig zu Brandenburg-Schwedt, mare iubitor de muzică și în fața căruia ar fi cântat pe unul dintre clavecinele lui Michael Mietke aflate la palat.

Și tot atunci i-ar fi încolțit și ideea de a-I dărui acestuia un set de concerte instrumentale, astfel încât a adunat materialele deja concepute în diverse etape din ultimii ani și ar fi constituit grupul de 6 brandenburgice despre care atâta vorbim azi ca despre unele dintre cele mai interesante opusuri compuse în acei ani în care marca din ce în ce mai ferm ascensiunea sa către maturitatea artistică...

 

...Gândită în termeni de serenadă, această Erfreut euch, ihr Herzen BWV 66 era probabil inspirată tot de moda italiană a vremii. Adică, un gen de muzică scrisă spre a fi cântată în aer liber, seara și destinată ansamblului de voci și instrumente, fără a implica foarte multă mișcare scenică sau decoruri, așezându-se totuși între cantată și operă. De altfel, s-ar zice că singura diferență între o serenadă și o cantată, atunci, la începutul veacului al XVIII-lea era reprezentată de locul în care trebuia interpretată – în interior sau afară, în aer liber…

 

Veronica Zbarcea