Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach XV

Publicat: Vineri, 26 Noiembrie 2010 , ora 9.30

„Se crede că a fost compusă de J.S. Bach...” așa se exprimă în diferite materiale cercetătorii care nu cred cu adevărat că această muzică îi aparține eroului nostru.


...În ciuda acestei aserțiuni, este ca o amprentă muzicală pentru el, nici un adevărat organist neputând-o evita în repertoriul său, iar cineaștii folosind-o în coloanele sonore ale filmelor, după cum creatorii de jocuri video. Cum nu avem un autograf pe partitură, ca în cele mai multe dintre creațiile sale de gen, speculațiile pot fi admise. Se pare că există un singur manuscris aparținându-i lui Johannes Ringk, care altfel nu s-a distins în calitate de compozitor. Analiștii observă însă în textul lucrării o afinitate cu stilul organistic nord-german, dar și – mai ales în fugă – cu cel al lui Pachelbel. Ba chiar în conturul temei de fugă preluate de la acesta din urmă. Ori, utilizarea unei teme împrumutate de la predecesori era o practică frecventă în epocă...


...Există însă și apărători ai apartenenței autentice la gândirea lui Sebastian a acestui opus de mare expresivitate ce totuși, la o analiză muzicologică, denotă unele nonconformisme ce i se pot imputa. Acestea sunt puse, însă de Christoph Wolff pe seama orgii de la Arnstadt, nu în foarte bună stare, a cărei reparație nu a putut-o influența – în ciuda faptului că se mai zice că Toccata și fuga BWV 565 aparțin perioadei de la Muhlhausen. Dar, știm acum că și la Muhlhausen Sebastian s-a ciocnit de aceeași problemă: forma nu tocmai pe măsura așteptărilor sale, a orgii. Iar pentru aceasta a făcut o interpelare consiliului orășenesc.

Veronica Zbarcea