Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni
Bach XIII
...Opt zile de explicații... întinse
la... opt luni – așa ne spune Philipp Spitta atunci când povestește episodul
conflictului cu autoritățile din Arnstadt pe seama încălcărilor repetate ale
contractului de organist, față de care, desigur, Sebastian al nostru avea altă
părere...
...Dacă nu se rușinează să se mențină în postul din biserică și să păstreze salariul, trebuie de asemenea să nu se rușineze a face muzică împreună cu discipolii... Se intenționează ca aceasta să fie un exercițiu sau o repetiție pentru ei, astfel că pe viitor, muzica va trebui mai bine aleasă – se scrie în raportul Consistoriului. Și mai departe: Mai mult, protestăm față de faptul că a permis unei slujnice străine să apară și să facă muzică în cor. Iar raportul nu este finalizat ci lăsat doar pe jumătate și în plus, pierdut (după spusele muzicologului german).
Ceea ce știm este felul în care
tânărul mustrat va acționa în continuare, de aici putând înțelege efectele
asupra idealurilor lui, a acestei atitudini cel puțin restrictive...
Începe o perioadă de căutări dincolo
de Arnstadt a posibilităților de a evolua potrivit cu idealurile sale. Cât
despre slujinica străină –
speculațiile vi le-am arătat în episodul anterior. Este posibil ca, determinat
să scrie cantate pentru Biserica Nouă, dar și pentru propriul exercițiu de stil
(după revelația numită Lubeck, Abendmusik și Buxtehude), să aibă nevoie de o
voce de soprană în spiritul înnoirilor stilistice. Ceea ce nu era pe placul
bisericii din Arnstadt care prefera stilul vechi al cantatelor simple,
reținute, fără multă intervenție solistică și mai ales de sex femeiesc... Făceți-vă
femeile să păstreze liniște în biserică – se auzeau remarci la slujbe...
Cine să fi fost slujnica?
...Nu era de fel o
slujnică, așa cum vor afla toți foarte curând. Maria Barbara avea 20 de ani
când îi murise mama – fiică a unui funcționar orășenesc – și care o lăsase
surorii ei mai mici...