Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach VIII

Publicat: Miercuri, 17 Noiembrie 2010 , ora 9.30
Sebastian era determinat ca de câte ori timpul i-o permitea, să meargă la Hamburg pentru a-l întâlni pe Reinken...

Iar relația profesională a crescut atât de mult încât s-au întâlnit decenii mai târziu, când ar fi fost deja foarte bătrân. Atunci când Bach ar fi improvizat pe melodia coralului luteran Pe Râul Babilon, Reinken i-ar fi spus: Credeam că această artă e moartă, dar văd că trăiește în tine. Iar – notează comentatorii – Bach ar fi adăugat la omagiul său o fantezie și o fugă scrise pe un cântec popular olandez, omagiu pentru origine a organistului care l-a însuflețit atât în epoca de la Luneburg, dar care l-a și influențat în arta sa dedicată acestui minunat instrument...

...Hamburgul era o Mecca pentru Sebastian în acești primi ani 1700, așa cum era și pentru alții. Făcuse și Handel câteva drumuri acolo, iar viața de spectacol îl fascinase, astfel că foarte curând avea să dea la iveală primele sale opusuri lirice. Orașul vibra atunci când dl. Keiser punea câte o operă în scenă. Regizorul și compozitorul era deja cunoscut deși abia venise acolo...

...Dar, straniu, în ciuda acestei abundențe de nou și strălucitor, pe Bach nu l-a impresionat stilul liric. Dacă Handel a făcut o pasiune de viață pentru operă, Sebastian s-a ținut deoparte, continuând să absoarbă tehnică și expresivitate pentru ceea ce îi părea mai apropiat de sufletul său – claviaturile...

...Întorși la Luneburg, să încercăm a pătrunde și o altă latură a vieții lui Sebastian. Pe lângă școala pentru tineri mai sărmani de la Michaelisschule se afla și o alta cu rang de Academie, destinată fiilor de nobili. La Ritterakademie limba uzuală sau de politețe era franceza. Studenții învățau arte franțuzești între care scrima și... dansul.
Veronica Zbarcea