Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach LX

Publicat: Luni, 21 Februarie 2011 , ora 9.30

Când Pisendel, puțin după ajungerea la Leipzig, a vrut să fie auzit pentru prima dată în Collegium Musicum, un membru curent al colegiului, Götze, care ulterior i-a devenit prietenul credincios, l-a privit chiorâș, pentru că și ca apariție și ca vestimentație, nu părea să promită ceva extraordinar..."

Ne povestește despre debutul acestuia la Collegium Musicum, mai bine de o jumătate de veac mai târziu, unul dintre succesorii lui Bach la Thomasschule, Johann Adam Hiller, accentuând pe valoarea excepțională a celor ce activau sub bagheta Cantorului...

 

Între timp, Pisendel își puse partitura pe pupitru, o piesă a maestrului său Torelli și începu să cânte rar primul solo, când Götze lăsă jos violoncelul, la care era obișnuit să cânte mereu și se uită amuzat la noul student.”, istorisirea continuând cu uimirea lui Götze, cel care avea să devină comerciant oficial al curții. El și-ar fi smuls peruca de pe cap. Să înțelegem cumva, traducând aceasta în limbajul nostru contemporan, că și-a scos pălăria?!? Important de înțeles de aici este că la Collegium Musicum activau artiști de mare valoare...

 

"Patronii cafenelei stăteau cu ceștile de cafea sau ciocolată fierbinte și ascultau – ne spune Martin Geck în cartea sa dedicată vieții și operei lui Bach -; cei mai informați dintre ei discutau în pauze despre muzică..."

 

Este interesant de subliniat că patronul cafenelei, Gottfried Zimmermann deținea o colecție impresionantă de instrumente încă din 1721. Și există presupuneri că Bach a fost reprezentat în concerte acolo, încă dinainte de momentul desemnării sale ca Director, poate chiar cu suitele pentru orchestră, iar mulți dintre cercetători indică Suita BWV 1066 ca fiind prezentată cu mulți ani înainte la Collegium Musicum.

 

... Primăvara lui 1731 îi aduce un nou prunc în familie – Christiana Dorothea, botezată pe 18 martie. Nici o săptămână mai târziu, în Vinerea Mare, răsună o nouă creație cu subiectul Patimilor – de această dată după Marcu...

 

... În fiecare din zilele sărbătorii pascale din acest 1731, Sebastian prezintă câte o cantată, toate reluări ale altora scrise în urmă cu ani. Apoi, pentru a doua duminică de după Paști aduce în sfârșit o nouă creație, pe cea de la nr. de catalog 112. Scrută și plină de muzică frumoasă, ea pretinde o orchestră în care pe lângă coarde și grupul continuo găsim doi corni și un oboi d'amore...

 

... Deja o primăvară plină de muncă, iată cum apare prima parte a anului 1731. Oare cum reușea să rezolve toate problemele, ținând nu doar de compunerea lucrărilor sau asamblarea lor din altele anterioare?!? Mai trebuiau copiate din partitura generală pentru fiecare interpret în parte – așa-cunoscutele știme -, apoi corectate, întâi cu vigilența însuși Cantorului, apoi în timpul repetițiilor...

Veronica Zbarcea