Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach LIX

Publicat: Vineri, 18 Februarie 2011 , ora 9.30

La 31 oct 1730 prezintă o scurtă cantată, introdusă în catalog la nr. 192 ce astăzi ne apare incompletă. Doar două coruri izvorâte din corale, dintre care primul  – o fantezie corală în stilul deja stabilit în urmă cu puțini ani de compozitor, mareață și demnă, apoi o arie de soprană și bas ca o oază de calm între furtunoasele părți extreme...

 

Din cauza duetului sopran-bas s-a bănuit că ar fi fost compusă pentru o nuntă... alții cred că a fost concepută pentru Ziua Reformei, din pricina existenței celor trei versuri ce stau la baza imnului, provenit din prima parte a secolului al XVII-lea...

 

... Boyd aduce în discuție implicarea lui Bach în viața de la Collegium Musicum. Făcea parte această ultimă partită pentru clavecin din cele ce aveau să fie publicate într-un set anul următor, 1731, dintre piesele destinate a fi cântate la cafeneaua lui Zimmermann?!? Nu știm cu precizie, dar putem să ne iluzionăm că așa a fost în timp ce ne lăsăm fascinați de fantezia creatoare a compozitorului...

 

Și pentru că ne aflăm cu povestirea la momentul instalării noului rector la Thomasschule, să revenim la ceea ce ne reamintește tot Michael Boyd:

“Gesner îl cunoștea pe Bach de la Weimar și împărtășea vederile lui privind importanța muzicii atât în curricula școlară cât și în serviciul religios. El era, dincolo de toate, un admirator sincer al măiestriei lui Bach și într-o faimoasă notă de subsol la ediția îngrijită de el pentru Institutio oratoria de Quintilian a lăsat o schiță agreabilă asupra compozitorului ca organist și dirijor (se presupune la repetiții)…” iar acea schiță noi am citat-o într-o ediție anterioară a portretului nostru de compozitor. Acum, aflăm alte lucruri cu privire la colaborarea lor de la Thomasschule...

Veronica Zbarcea