Portret de compozitor - Johann Sebastian Bach Înapoi la: Emisiuni

Bach LIII

Publicat: Joi, 10 Februarie 2011 , ora 9.30

Pornim de la teza lui Davitt Moroney potrivită căreia “La sfârșitul anilor 1720 Bach a dat la tipar unele dintre piesele sale pentru clavecin. Cele șase Partite BWV 825-830 – spune autorul -, ultima sa culegere de suite pentru clavecin au fost publicate în ritmul de una pe an, din noiembrie 1726 până în 1731, apoi reeditate într-un volum. Poate părea ciudat faptul că această lucrare este publicată acum ca “opus 1”, de vreme ce compusese atâtea până atunci” – mai arată Moroney, precizând faptul că era vorba, potrivit canoanelor epocii, de obiceiul de a se da nr. de opus doar lucrărilor publicate...

 

Urmând această logică, însă, putem readuce în discuție suitele amintite, și să considerăm că în 1728 a apărut cea de-a treia...  Primul volum din Clavierubung înscrie acestă partită BWV 827. Dacă prima debuta cu un preludiu, a doua cu o sinfonia, cea care ne interesază intră în ambientul de amplă cuprindere stilistică printr-o fantezie...

 

... Variantă nouă pentru o versiune din 1725 introdusă în Caietul pentru Anna Magdalena, această partită a treia conține atât vesela burlescă, dar și incisivul scherzo -  înțeles de unii comentatori deopotrivă ca o mișcare continuă.

 

... “Nu consider această partită ca fiind una dintre cele mai bune compoziții ale lui Bach – scrie  Donald Satz -; îi lipsește adâncimea și inventivitatea din cele mai bune lucrări. Ceea ce îi ridică valoarea considerabil sunt excelentele burlesca și scherzo iar giga este o muzică de excepție”...

 

În luna martie 1729 Sebastian este numit director al  asociației Collegium Musicum, care va conduce nu mult după stingerea lui din această viață la nașterea de-atunci reputatului Gewandhaus din Leipzig,  asociere artistică ce reprezenta umbrela sub care se desfășurau concerte pentru lumea bună a orașului... De-acum, în fiecare săptămână la cafeneaua lui Zimmerman, doritorii de concerte puteau veni și asista la concertele studențești coordonate și dirijate, uneori cu participarea directă de la clavecin, sau poate mânuind alte instrumente, a Directorului artistic al acestei asociații artistice.

 

... Așadar, multă treabă pe capul lui Sebastian!!! Oare va izbândi să se ocupe în mod corespunzător de toate sarcinile sale și în plus să fie în continuare un soț și un tată, un cap de familie așa cum îi obișnuise pe cei dragi? Dar cu autoritățile cum se va înțelege?...

Veronica Zbarcea