Cronici Înapoi

Stagiunea de Marți seară - 18 februarie 2014

Publicat: miercuri, 19 Februarie 2014 , ora 14.12

O interpretă surprinzător de matură cu un bogat traseu solistic, pianista Aurelia Vișovan a fost oaspete al Stagiunii de Marți seară. Prezența sa pe afiș a adus în 18 februarie un public numeros și entuziast ce a umplut Sala Mică a Ateneului Român. Că este un nume deja afirmat în peisajul muzical o confirmă debutul în ianuarie 2013 la Sala Mare a Filarmonicii din Berlin, interpretând Concertul nr.2 de Piotr Ilici Ceaikovski alături de Orchestra Simfonică din Berlin. Din 2011 Aurelia Vișovan a fost acceptată să studieze la Universitatea de Muzică din Viena, iar studiul cu profesorul Martin Hughes s-a reflectat într-un program atent ales și inedit pentru publicul aflat în sală cuprinzând lucrări de Erwin Schulhoff, Alexander von Zemlinsky, Bela Bartok și Franz Liszt. Un repertoriu ofertant conturat cu o gândire clară de pianista Aurelia Vișovan:

"Am gândit programul cu un fir conducător și anume acela că toți compozitorii sunt din fostul imperiu austro-ungar, iar eu fiind studentă la Viena m-am gândit că la fel cum Viena m-a inspirat pe mine aș putea să scot în evidență felul cum i-a inspirat și pe alții. Un pic altfel decât de obicei adică nu prin clasicismul vienez nici prin cea de-a doua școală vieneză, nici prin Strauss și familia Strauss, ci prin sfârșitul de secol XIX și începutul de secol XX care a adus laolaltă compozitori cam din toate țările imperiului și care fiecare într-un stil foarte unic și foarte personal s-a lăsat inspirat de Viena."

Un tușeu cald și omogen stăpânit cu o bună tehnică pianistică am sesizat în cântul Aureliei Vișovan care a entuziasmat publicul aflat în sală, un public în care s-au aflat doi muzicieni importanți ai vieții muzicale românești.

«Prezențele Laurei Vișovan sunt evenimente. Repertoriul ne-a dezvăluit ipostaze mai puțin cunoscute ale Vienei muzicale. Interpreta este o artistă ce se simte bine deopotrivă în momentele de mare virtuozitate, robuste cât și în momentele degajate, jucăușe sau delicate. O gamă largă, o expresivitate convingătoare și o virtuozitate, o paletă tehnică impresionantă.» (muzicologul Laura Manolache)

«M-am bucurat de un recital de calitate, pe tânăra pianistă o cunosc de mai mulți ani și confirmă cu strălucire o clasă pianistică deosebită, este un produs dintre cele mai valoroase din ultimii ani ale școlii clujene și mă bucur să văd o stăpânire de sine, o eficiență, o coloristică muzicală care sunt apanajul unui om de scenă. De asemenea m-am bucurat să aud o anume ținută a acestui program, începând cu două lucrări necunoscute în România, doi autori care sunt lansați abia în ultimii ani în Europa apuseană, doi autori extrem de valoroși de la întretăierea veacurilor XIX și XX și a perioadei interbelice, niște muzici de mare forță expresivă la care s-au adăugat două dansuri de Bartok și Sonata de Liszt. A fost o seară de ținută artistică înaltă și m-am bucurat să ascult o pianistă care confirmă o evoluție deosebit de promițătoare în viața artistică actuală.» (pianistul Viniciu Moroianu)

Un program inedit, dificil, abordat cu dezinvoltură, virtuozitate și rafinament ce ne dezvăluie prin evoluția Aureliei Vișovan trăsăturile unei muziciene capabile să realizeze o carieră pianistică importantă.

Jeanine Costache