Arhivă : Ghidul melomanului începător Înapoi

Ghidul melomanului începător - 11 februarie 2016

Publicat: joi, 11 Februarie 2016 , ora 9.34

Bine v-am regăsit! Sper că vă amintiți din ediția precedentă, vorbim despre Trio-urile cu pian beethoveniene.

Vă spuneam că setul de 3 lucrări op.1 a fost prezentat în salonul muzical al Prințului Lichnowsky, pianist amator și că îi sunt dedicate acestuia. Beethoven a intenționat să agite lumea muzicală prin opusul său cu numărul 1 și se pare că a lucrat o perioadă îndelungată la aceste trio-uri, revizuindu-le intens înainte de publicare, în 1795. Compozitorul se aventurase pentru prima dată în genul trio-ului cu pian în 1791, și nu întâmplător a ales să se anunțe prin el în lumea muzicală. Combinația dintre vioară, violoncel și pian era preferată de muzicienii amatori, promițând vânzări bune ale partiturii.

Au fost fragmente din prima parte a Trio-ului op.1 nr.2 în Sol major din creația lui Beethoven - subiectul acestei ediții a rubricii Ghidul melomanului începător.

Haydn și Mozart au scris multe mișcări Andante în ritm de siciliană. Dar de puține ori (un exemplu celebru fiind Simofnia Linz de Mozart), au utilizat acest ritm în tempo și mai rar, Adagio. Tânărul Beethoven căuta profunzimea expresiei și a apelat în partea a doua a Trioului cu pian op.1 în Sol major la un ritm de siciliană combinat în mod inedit cu o solemnitate în caracter de marș. Și indicația compozitorului - Largo con espressione - este nouă și semnificativă. Iar atmosfera răpitoare este creată și prin tonalitatea aleasă, Mi major, destul de îndepărtată de cea de bază, Sol major.

Partea a 3-a, Scherzo, din Trio-ul beethovenian op.1 nr.2, mai degrabă un menuet decât scherzo, cum o intitulează compozitorul, este un joc de game ascendente și descendente a la Haydn.

Spiritul beehtovenian se întrepătrunde cu cel al lui Haydn și în ultima parte a Trio-ului op.1 nr.2 în Sol major, care se deschide cu o temă săltăreață, cu note rapide repetate, o muzică plină de accente și contraste dinamice. Beethoven a scris inițial această mișcare în măsura de 4 părtimi, dar a schimbat-o cu cea de 2 pătrimi la sugestia violoncelistului Anton Kraft.

Cu finalul Trio-ului cu pian op.1 nr.2 în Sol major de Beethoven se încheie astăzi Ghidul melomanului începător. Pe data viitoare, când vorbim și despre cel de-al treilea Trio beethovenian op.1, cel în do minor!

Andreea Chiselev